707 948 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Turbinerna måste inte finnas i älvfåran, men motsäger inte det om lagringskapaciteten. Eller det går säkert bygga ut men då krävs det nya uppdämningar, lösa in alla fastigheter som läggs under vatten etc.D Daniel 109 skrev:
https://www.statkraft.se/globalasse...tenkraftverk/statkraft_ljungan_180824_web.pdf
Det är inte turbinerna det är svårt att få plats för. Det är vattenflödet.
Sett i ett europeiskt perspektiv håller jag med dej. Vi i Sverige har fortfarande en hög andel (runt 80%) stabil elproduktion (vatten+kärnkraft), men drabbas nu hårt av våra vindberoende grannarK Nils Andersson1 skrev:
K Nils Andersson1 skrev:
Såg en intervju med en kärnkrafts forskare ang torium
Det har forskats löjligt massa på just torium, MEN alla de projekten har lagts ned.
Varför?
Jo på papperet är torium underbart, men då man kommer till praktiken av att använda det så var det inte så underbart längre. Tydligen produceras en heldel extremt reaktiva ämnen (som inte blir med vanligt kärnbränsle) samt hur svårt det var att skilja vissa av dess reaktiva ämnen från kärnbränslet som man vill ha.
Säger dock inte att det inte går att lösa, men det är inte rakt av bara säga "oh vi ska köra med torium" tyvärr.
KorrektG GVR4 skrev:
Dock hinner flertalet gå under innan marknaden höjer ersättningen till producenten..
som det ser ut nu så minskar allas vinster/marginaler, medans mellanhänders ökar... om det bra tag kan vi se ökade ersättningar till producenter men det är inte en direkt åtgärd.
Jag kan kolla på maskin entreprenörer..
säger 1500 kr i timmen för en maskin..
Och det är inkl gubbe..
skogsbolagen har inte höjt ersättningen på ca 7 år... nu skulle de kanske ge diesel klausul... Med 3 kr..
gå tillbaka till priserna 2014 för bränsle och höj med 3 kr... Så ser ni själva..
staten och mellanhänderna är vinnarna..
slutkunderna och producenterna förlorarna..
Maskintok skrev:Korrekt
Dock hinner flertalet gå under innan marknaden höjer ersättningen till producenten..
som det ser ut nu så minskar allas vinster/marginaler, medans mellanhänders ökar... om det bra tag kan vi se ökade ersättningar till producenter men det är inte en direkt åtgärd.
Och det är inkl gubbe..
skogsbolagen har inte höjt ersättningen på ca 7 år... nu skulle de kanske ge diesel klausul... Med 3 kr..
gå tillbaka till priserna 2014 för bränsle och höj med 3 kr... Så ser ni själva..
Vänta nu, när var det jag läste det här. Jo 1973. Då skulle jättemånga bli arbetslösa och annat elände. Historien upprepar sig. Man får gilla läget och ha is i magen. Göra det bästa av situationen helt enkelt.Maskintok skrev:Korrekt
Och det är inkl gubbe..