engs
D Daniel 109 skrev:
Vi har redan mer turbiner än snittflödet. Det går inte att öka maxflödet hur mycket som helst. Det måste liksom få plats i älvfåran utan att orsaka en massa skador.

lagringskapaciteten i vattenkraften är redan intecknad. Det finns just inget mer att hämta där.
Turbinerna måste inte finnas i älvfåran, men motsäger inte det om lagringskapaciteten. Eller det går säkert bygga ut men då krävs det nya uppdämningar, lösa in alla fastigheter som läggs under vatten etc.
https://www.statkraft.se/globalasse...tenkraftverk/statkraft_ljungan_180824_web.pdf

Det är inte turbinerna det är svårt att få plats för. Det är vattenflödet.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Rent praktiskt så är vi vid en punkt där vi rent praktiskt måste ha mera kärnkraft. Vind och sol är bara en lösning på kanten. Det finns nya saker också som torium men ingen jobbar med det.
Sett i ett europeiskt perspektiv håller jag med dej. Vi i Sverige har fortfarande en hög andel (runt 80%) stabil elproduktion (vatten+kärnkraft), men drabbas nu hårt av våra vindberoende grannar

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Rent praktiskt så är vi vid en punkt där vi rent praktiskt måste ha mera kärnkraft. Vind och sol är bara en lösning på kanten. Det finns nya saker också som torium men ingen jobbar med det.

Såg en intervju med en kärnkrafts forskare ang torium
Det har forskats löjligt massa på just torium, MEN alla de projekten har lagts ned.
Varför?
Jo på papperet är torium underbart, men då man kommer till praktiken av att använda det så var det inte så underbart längre. Tydligen produceras en heldel extremt reaktiva ämnen (som inte blir med vanligt kärnbränsle) samt hur svårt det var att skilja vissa av dess reaktiva ämnen från kärnbränslet som man vill ha.

Säger dock inte att det inte går att lösa, men det är inte rakt av bara säga "oh vi ska köra med torium" tyvärr.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
engs
D Daniel 109 skrev:
Det är inte turbinerna det är svårt att få plats för. Det är vattenflödet.
Fast man kan ju komma runt enstaka trånga sektorer på samma sätt. Om det öppnar för fler potentiella vattenlager. Dvs om det längre nedströms finns möjlighet att ta emot flödet.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Den som lever får se, jag är ganska nöjd med mitt bundna pris redan nu. Ju dyrare det blir desto mer ska jag dammsuga och tända lampor. :rofl:

Håller det höga elpriset i sig hjälper det inte att du lyckats binda till ett "lågt" pris. Du kommer få betala för det på andra sätt.

G GVR4 skrev:
Håller det höga elpriset i sig hjälper det inte att du lyckats binda till ett "lågt" pris. Du kommer få betala för det på andra sätt.
Hur?

K Kane skrev:
Hur?
Om energin blir dyrare blir allting dyrare. Företag och bönder osv måste ju kompensera för sina ökade kostnader

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
G GVR4 skrev:
Om energin blir dyrare blir allting dyrare. Företag och bönder osv måste ju kompensera för sina ökade kostnader
Korrekt
Dock hinner flertalet gå under innan marknaden höjer ersättningen till producenten..

som det ser ut nu så minskar allas vinster/marginaler, medans mellanhänders ökar... om det bra tag kan vi se ökade ersättningar till producenter men det är inte en direkt åtgärd.

Jag kan kolla på maskin entreprenörer..
säger 1500 kr i timmen för en maskin..
Och det är inkl gubbe..
skogsbolagen har inte höjt ersättningen på ca 7 år... nu skulle de kanske ge diesel klausul... Med 3 kr..
gå tillbaka till priserna 2014 för bränsle och höj med 3 kr... Så ser ni själva..

staten och mellanhänderna är vinnarna..
slutkunderna och producenterna förlorarna..

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Färre producenter hjälper nog inte heller att hålla priser nere :thinking:

Är alla reaktorer igång än eller håller man fortfarande på och fixar med dom?

A
G GVR4 skrev:
Färre producenter hjälper nog inte heller att hålla priser nere :thinking:
Nä men det är en effekt av att inte rädda marknaden och medborgarna i Sverige..
utan att hela tiden jaga efter att Europa ska ha det bra.. istället för att säkra upp att vi här hemma har det bäst..

Maskintok skrev:
Korrekt
Dock hinner flertalet gå under innan marknaden höjer ersättningen till producenten..

som det ser ut nu så minskar allas vinster/marginaler, medans mellanhänders ökar... om det bra tag kan vi se ökade ersättningar till producenter men det är inte en direkt åtgärd.

Och det är inkl gubbe..
skogsbolagen har inte höjt ersättningen på ca 7 år... nu skulle de kanske ge diesel klausul... Med 3 kr..
gå tillbaka till priserna 2014 för bränsle och höj med 3 kr... Så ser ni själva..

Maskintok skrev:
Korrekt

Och det är inkl gubbe..

Vänta nu, när var det jag läste det här. Jo 1973. Då skulle jättemånga bli arbetslösa och annat elände. Historien upprepar sig. Man får gilla läget och ha is i magen. Göra det bästa av situationen helt enkelt.

• Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
A
G GVR4 skrev:
Är alla reaktorer igång än eller håller man fortfarande på och fixar med dom?
Forsmark 3 är stängd för revision beräknas komma igång 25/10 den ger ca 1200MW när den går för fullt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.