MultiMan
M MrDizzy skrev:
Visst har det med politik att göra.
Fast inte direkt enbart Svensk politik.
Det är EU som bestämt att Sverige inte får ha en exportbegränsning ned mot Europa.
Detta gör att Tyskland som avvecklat massor med kärnkraft i förtid samt ska avveckla de sista 4 reaktorerna under 2022 , blir beroende av Rysk gas.
Men ryssarna tar och stryper den för att få Tyskland att godkänna "nordstream 2" gas-pipeline:n
Då skjuter priserna i höjden då det blir kallt i Tyskland och vinden inte blåser där.
Och det gör att Tyskarna köper så mycket Svensk el de kan , som i sin tur driver upp priserna här i Sverige.
Skulle nu då Sverige bestämma sig för att skita i EU och strypa elen iaf så är det inga billiga bötesbelopp EU kommer att straffa Sverige med.

Det enda praktiska sättet är att någon som vet var tranfsformator stationerna för kablarna ner till kontinenten är råkar "opps tappa kontrollen över betongbilen och hoppa av i farten innan den brakade rakt igenom transformatorstationen."
Då kan inte EU bötfälla Sverige, vi slipper högt elpris och skulle personen drabbas av svenska böter så är en insamling för att täcka de böterna inte så svårt att dra ihop.
A hero in the making! ;)

Gofundme?

• Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
Tack. Det är en bra artikel. Jag skall läsa noga senare ikväll.
Videon visar att temperaturen stiger mer med flaskan med CO2.

Om de istället gjorde samma med 1 tiotusendel mer i skillnad. blir det skillnad på temperaturen?
Ska man göra experiment med tiotusendelar så bör man nog ha lite bättre utrustning.
Mätfelen med det de visar upp gör att de fungerar bra för att visa principen, men inte till så mycket mer.
Att göra experiment som har tillräckligt bra mätutrustning och tiden det går åt att göra kostar skjortan men det går att göra och de kommer att visa på temperatur skillnader mellan de olika CO2 konsentrationer

MultiMan MultiMan skrev:
A hero in the making! ;)

Gofundme?
Inte jag, men att hitta på idéer om hur man kan lösa problem är jag bra på.
Dock brukar många inte gilla de roligare av dem ;)
Dvs de är roliga för mig :crysmile::crysmile:

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag band elen i 5 år nu för 76 öre för att mitt befintliga fasta avtal slutar att gälla 31/12 2021. Vill inte hamna i ett rörligt. Visserligen går jag från 22 öre till 76 öre men jämförbart med dagens priser så känns det ändå bra.

Vi gör åt 20000kWh / år och då med alla nätavgifter så hamnar jag på 1,50 Kr / kWh.
Med tanke på hur det ser ut framåt så accepterar jag att betala 1,50 kr, tror vi får vänja oss med dom nivåerna.

Kommer säkert tillfällen då rörligt är bättre, men eftersom jag gör åt 10.000 kWh December till Mars så kommer jag sova lugnt de närmsta 5 åren.

• Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Jag band elen i 5 år nu för 76 öre för att mitt befintliga fasta avtal slutar att gälla 31/12 2021. Vill inte hamna i ett rörligt. Visserligen går jag från 22 öre till 76 öre men jämförbart med dagens priser så känns det ändå bra.

Vi gör åt 20000kWh / år och då med alla nätavgifter så hamnar jag på 1,50 Kr / kWh.
Med tanke på hur det ser ut framåt så accepterar jag att betala 1,50 kr, tror vi får vänja oss med dom nivåerna.

Kommer säkert tillfällen då rörligt är bättre, men eftersom jag gör åt 10.000 kWh December till Mars så kommer jag sova lugnt de närmsta 5 åren.
Och ett tips, när jag t.ex. bundit el som jag gjorde i juli på tre år, tagit beslut om bilbyte, ev. binda lån, etc, då ska man inte fortsätta titta på prisutveckling utan vara nöjd med sitt val. Gjord är gjort.:)

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
I sommras gav jag rådet till min granne att han skulle köpa vindandelar, för det har jag. Men nej det ville han inte. Han är mångmiljonär så pengar har han. Nu är priset på el från andelar ca 45 öre med moms , och det rörliga är 3 gånger mer. Så han lär gå från 1500 per månad i el till det 3 gånger det.
Här är en som har några andelar(y)
Här retat mig i flera år på hur lite jag sparat på dem men leverar de fint!

MultiMan MultiMan skrev:
Att bli beroende av Ryssland och Putin är livsfarligt. Kan utan vidare leda till en krigssituation utom kontroll. Att Tyskland försatt sig i en sådan prekär situation, med den tyngden de har i Europa, kan få oöverblickbara konsekvenser.

Putin är den intelligentaste av världens ledare för närvarande, omgiven av riktigt smarta ministrar (Lavrov t ex) och har lyckats manipulera världen (inklusive USA) på ett sätt ingen trodde var möjligt. Gjort om den ryska lagstiftningen så han kan sitta så länge han vill. Dessutom har de rustat intensivt i 10 år och vapenskramlar regelbundet för att få möjligheter till utvidgning av sitt territorium, med drömmar om gamla Sovjet.

Världen ryckte på axlarna åt Krim-annekteringen och Biden säger öppet att det är uteslutet med trupper för att hjälpa Ukraina. Putin kommer att bli mycket svår att stoppa och för varje tentakel han lyckas lägga över andra länder, desto svårare blir det.
Jag tror att du har totalt fel. I Ryssland och Putin har de ingen vilja eller önskan om ett större land, men de tror att de kommer att bli anfallna och de kan ha rätt. Ryssland har väldigt lite pengar till att invadera. Men de har några väldigt starka atomvapen. Deras nya missil kan ensamt krossa hela Frankrikes yta och detta för bara 150 miljoner.
Det är enbart USA och NATO som inte vill att Tyskland och Ryssland ska börja jobba samma, som de gjorde förr.

K karlmb skrev:
Här är en som har några andelar(y)
Här retat mig i flera år på hur lite jag sparat på dem men leverar de fint!
Ja . jag såg dem som en säkerhet, och jag fick rätt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Jag tror att du har totalt fel. I Ryssland och Putin har de ingen vilja eller önskan om ett större land, men de tror att de kommer att bli anfallna och de kan ha rätt. Ryssland har väldigt lite pengar till att invadera. Men de har några väldigt starka atomvapen. Deras nya missil kan ensamt krossa hela Frankrikes yta och detta för bara 150 miljoner.
Det är enbart USA och NATO som inte vill att Tyskland och Ryssland ska börja jobba samma, som de gjorde förr.
Vem skulle vilja invadera Ryssland, och varför?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Vem skulle vilja invadera Ryssland, och varför?
NATO , för att det finns , mycket av värde där- Olja, gas , mark, spannmål, skog. Det är globalisterna som jobbar så. Kungar och globalister är de som jobbar för krig. Aldrig någon annan. Tror du att någon bonde i Skåne kommer på att den vill döda en Dansk? Nej de jobbar med gården aldrig några sådana tankar. Det är alltid kungen som övertygar om nödvändigt med krig.

Så försvarsalliansen NATO, ska gemensamt ta beslut om att attackera Ryssland för dess otroliga tillgångar? För att de tror att de som ockupationsmakt kommer att ha större framgångar med att göra vinster på den än vad nuvarande styret lyckats med?

Måste ju vara politiskt självmord för vilken ledare som helst i Europa att starta ett krig, amerikanerna verkar rätt trötta på det hela också... Kina hade jag köpt, men de är ju kompisar med Ryssland.

Känns minst sagt långsökt i mitt tycke.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
I Ryssland och Putin har de ingen vilja eller önskan om ett större land, men de tror att de kommer att bli anfallna och de kan ha rätt. Ryssland har väldigt lite pengar till att invadera.
Är inte det här en problematisk teori när Ryssland just nu har invasionsarméer i både Ukraina och Georgien? :thinking:

Troll.

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Låter intressant, ska man köpa in sig på ett i närheten av där man bor eller kan man köpa in sig var som helst? Några allmänna tips?
Det fina är att det går lika bra att äga andelar i andra änden av Sverige som intill där man bor.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är inte det här en problematisk teori när Ryssland just nu har invasionsarméer i både Ukraina och Georgien? :thinking:

Troll.
Jag berättar om hur Ryssland och ryssar ser på det. Det kan vara svårt att ta in när man levt under 50 år av propaganda från väst. Jag tänker inte heller förklara för er, för dels är det farligt för mig och dels struntar jag i er nu. Det är ändå försent att rädda något alls.

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
K Nils Andersson1 skrev:
NATO , för att det finns , mycket av värde där- Olja, gas , mark, spannmål, skog. Det är globalisterna som jobbar så. Kungar och globalister är de som jobbar för krig. Aldrig någon annan. Tror du att någon bonde i Skåne kommer på att den vill döda en Dansk? Nej de jobbar med gården aldrig några sådana tankar. Det är alltid kungen som övertygar om nödvändigt med krig.
Nej knappast.
Nato behöver betala USA för material och vapen först isåfall.
USA skulle aldrig stöda en invasion av Ryssland... Det kostar för mycket och USA skulle inte tjäna på detta...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.