D
K Nils Andersson1 skrev:
I sommras gav jag rådet till min granne att han skulle köpa vindandelar, för det har jag. Men nej det ville han inte. Han är mångmiljonär så pengar har han. Nu är priset på el från andelar ca 45 öre med moms , och det rörliga är 3 gånger mer. Så han lär gå från 1500 per månad i el till det 3 gånger det.
Låter intressant, ska man köpa in sig på ett i närheten av där man bor eller kan man köpa in sig var som helst? Några allmänna tips?

Om tillgång och pris särkopplas har man ransonering

D djac skrev:
Låter intressant, ska man köpa in sig på ett i närheten av där man bor eller kan man köpa in sig var som helst? Några allmänna tips?
Jag ringde företaget nyligen. Det går inte att köpa mer andelar nu. Allt är slut.

• Ledsen
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
hsd
Normalt är elpriset är ungefär en fjärdedel av elräkningen och nätkostnaden en fjärdedel
Den återstående halvan är skatter och avgifter (statliga)
Så om elpriset tredubblas så kommer elräkningen inte att tredubblas

hsd hsd skrev:
Normalt är elpriset är ungefär en fjärdedel av elräkningen och nätkostnaden en fjärdedel
Den återstående halvan är skatter och avgifter (statliga)
Så om elpriset tredubblas så kommer elräkningen inte att tredubblas
Så moms , skatter och andra avgifter kommer inte EFTER priset?

F Fredrik-1980 skrev:
Det behöver du inte göra för att elprisrekord är bara politik. Det är fel politisk propaganda eller rätt beroende på vem man frågar
Bara för att man kan göra politik av saker behöver inte det vara det enda sättet att se på en fråga. Jag har förvisso en massa politiska åsikter i energifrågan också, och även om de oftast skiljer sig från dem @djac har så finns det även frågor där jag håller med honom. Jag tycker att han verkar rimligt klok även om våra politiska utgångspunkter skiljer sig kraftigt åt, så det stör mig kanske lite extra när jag tycker att han bara förmedlar ett politiskt budskap.

För jag tycker att det här ofta förs intressanta diskussioner i frågan här, allt från tekniska som vilka kraftkällor som är önskvärda och hur man bäst utnyttjar den befintliga situationen till politiska som kanske, oavsett sida, blir lite mer poserande. Men jag vänder mig mot synsättet att någon fråga bara är politik.

• Gilla
djac
  • Laddar…
hsd
K Nils Andersson1 skrev:
Så moms , skatter och andra avgifter kommer inte EFTER priset?
Momsen läggs på sist såsom grädde på moset
Övriga skatter och avgifter påverkas inte av elpriset

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bara för att man kan göra politik av saker behöver inte det vara det enda sättet att se på en fråga. Jag har förvisso en massa politiska åsikter i energifrågan också, och även om de oftast skiljer sig från dem @djac har så finns det även frågor där jag håller med honom. Jag tycker att han verkar rimligt klok även om våra politiska utgångspunkter skiljer sig kraftigt åt, så det stör mig kanske lite extra när jag tycker att han bara förmedlar ett politiskt budskap.

För jag tycker att det här ofta förs intressanta diskussioner i frågan här, allt från tekniska som vilka kraftkällor som är önskvärda och hur man bäst utnyttjar den befintliga situationen till politiska som kanske, oavsett sida, blir lite mer poserande. Men jag vänder mig mot synsättet att någon fråga bara är politik.
Bra sagt och även jag uppskattar andra perspektiv, tycker också uppriktigt det är intressant att du ger mig så politiska förtecken. Jag är samhällsintresserad, så i det hänseendet kommer man in på politik men inte engagerad i eller trogen någon lära.

Tex i den polariserande kärnkraftsfrågan, har inget emot kärnkraft, tvärtom egentligen, men inser de ekonomiska hindren, ändå vill folk tvinga in en i en för eller emot position. Folk som förmodligen sitter och läser detta och samtidigt stoppar i sig pepparkakor med palmolja i kan plötsligt inte tända läslampan om elen inte kommer från kärnkraft.

Jag tar väl den el jag får, den ska såklart vara "grön", tillgänglig och billig men jag överlåter till branschen att föreslå de system som ger detta, även öppen för framtida upptäckter som är bättre än kärnkraft, eller versioner av denna.

Att ha denna, som jag tycker, öppna hållning, verkar göra en till en provokatör, det tycker jag är aningen konstigt. Måste man verkligen lyda sin "ledares" nycker i allt om man "tror" på ett parti?

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jag ska läsa dig bättre, vara frikostigare och sluta missa humorn. För syndikalistgrejen var ju exempelvis väldigt rolig, om jag inte hade behövt få förklarat för mig att det fanns ett skämt för…

Fan jag måste överdoserat de där palmolje-pepparkakorna.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
@djac Ett sätt att poängtera att det är ironi eller satir är
<ironi>
det du nu vil lsäga
</ironi>
de flesta förstår den syntaxen.

ett annat sätt är ;) emojin
den kan visa/betyda att det inte är riktigt seriöst , men det är även lätt att missförstå ändå

• Gilla
djac
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
Du verkar förstå. Man man är taskigt att säga. Många är sådana de hjälper inte till om de inte har något att själv vinna på det. Så är det ofta nu. Så var det inte förut.
Jag var i USA och Kanada i 1,5 år 2019-2020 och jobbade på olika ställen i landet med montering av svensk industri produkt. I USA Där hjälpte folk till och ställde upp utan man behövde fråga. De var glada över få hjälpa till. De var vänliga och såg till att man hade det bra. Även helt okända gjorde så. De som tyckte Trump var bra var tacksamma för att han det förste presidenten på 60 år som inte vart inne i ett nytt krig och en president som är enormt bra för ekonomin. Det var folk som var entreprenörer och folk som ville bygga upp mycke runt sitt liv. De var för Trump.
I USA är ekonomi viktigt. Här är det inte lika viktigt. För i USA funkar det inte utan bra ekonomi. Här funkar det ändå för skatterna och bidrag finns. De som var för demokraterna ville ha det som i Europa, bidrag, sjukvården, skolor utan avgifter. De personer ville mest kunna leva på som vanligt typ hus, familj barn och barnbarn. De höll inte på med att spara och investeringar och jobba mer än de behövde.
Det var rätt splittrat faktiskt. Det var rött eller blått. Fast tvärt om. vårt rött och blått är tvärtom i politiken i färgerna.
Jag höll klaffen om vad jag tyckte. Jag sa alltid att jag inte begripte något om deras system.

Jag fick en helt annorlunda bild av USA när jag var där så länge. Det man visste innan om USA stämde dåligt men hur det va där när man verkligen va där och såg och upplevde och alla man träffade. Vart jag vill komma med detta var att CO2 och klimatet var det få som trodde på och det var många som menade att det var inte bevisat.
I Kanada såg det ut som USA. Det var likt. Skillnad var att det var dyrare där och folk hade mindre att röra sig med. Det var mera bidrag och högre skatter. Det var likt Sverige på stilen på folk eller mitt emellan sverige och USA. Folk där var mindre hjälpsamma och mera stressade över livet.
Vart jag ville komma var att i Kanada var det mer som Sverige om CO2. Alltså folk var inne på det mer och det var hallå om det liknande här i sverige. Ingen frågasatte.

Jag är ledig i tre veckor och skall försöka att läsa på. Jag är 41 och skulle vilja läst och kunna som du kan. Jag fick bra jobb direkt vid 20 samma företag och forsatte inte skolan.
Eftersom du är intresserad av hur CO2 orsakar uppvärmningen kommer här en länk som är populärvetenskaplig.
Det är en ganska bra grund att ha i bakhuvudet om man själv sen vill kolla närmare på hur forskarna har räknat.
https://news.climate.columbia.edu/2021/02/25/carbon-dioxide-cause-global-warming/
(visar på hur CO2 reflekterar infraröd strålning (dvs värmestråling))

Sen då man kollar på
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming_potential
så pratar de om CO2e och GWP (global warming potenital ) som eg är samma sak (lite förenklat)
GWP-faktorn anger hur mycket ett kilo av en växthusgas påverkar klimatet i jämförelse med ett kilo koldioxid

Detta görs då för att enklare kunna räkna ut hur mycket varmare det blir på grund av andra gaser än bara CO2. Givetvis måste man ha en bra uppfattning om hur mycket av både Co2 & de andra gaserna som släpp
ut för att det ska bli nått vettigt. (har tyvärr ingen koll på var man hittar de uppgifterna då jag aldrig själv satt mig in i just den detaljen)

Vill man veta hur de kommit fram till
delta T = 1.66 ln (C / C0 )
så kolla på denna länk
http://www.globalwarmingequation.info/temperature increase eqn derivation.pdf
Tyvärr behöver du kunna flervariabelanalys för att kunna verifiera formlerna där.
Jag kan inte längre göra det, kunde det då jag pluggade , men har aldrig använt de kunskaperna sen dess och nu är de bortglömda.

Det är väl egentligen så mycket jag kommer ihåg och därmed kan dela med mig av.
Kunde lite mer för nått år sen då jag kollade lite mer intresserat på det, men nu glömt massor känns det som.

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
K Nils Andersson1 skrev:
Att vi har gas här nu, är det som kommer att rädda oss, för efter valet så kommer de få börja bygga gasturbiner. Det är det enda som går att bygga fort, på ett år eller så. Så jag kan inte se gasen som något problem.
Att bli beroende av Ryssland och Putin är livsfarligt. Kan utan vidare leda till en krigssituation utom kontroll. Att Tyskland försatt sig i en sådan prekär situation, med den tyngden de har i Europa, kan få oöverblickbara konsekvenser.

Putin är den intelligentaste av världens ledare för närvarande, omgiven av riktigt smarta ministrar (Lavrov t ex) och har lyckats manipulera världen (inklusive USA) på ett sätt ingen trodde var möjligt. Gjort om den ryska lagstiftningen så han kan sitta så länge han vill. Dessutom har de rustat intensivt i 10 år och vapenskramlar regelbundet för att få möjligheter till utvidgning av sitt territorium, med drömmar om gamla Sovjet.

Världen ryckte på axlarna åt Krim-annekteringen och Biden säger öppet att det är uteslutet med trupper för att hjälpa Ukraina. Putin kommer att bli mycket svår att stoppa och för varje tentakel han lyckas lägga över andra länder, desto svårare blir det.

• Gilla
Lullejulle och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Jag är ledsen men det enda sättet att se på energin och priser som detta ämne handlar är genom politik.

Vi har ett pris på 30 öre utan certificat och utan moms ser jag på räkningen nu.
Med moms och allt landar det på 1.29 sek. Kronan som skiljer är 100 % politik.

De som betalar ännu mer har drabbats av ännu kassare politik för det är brist. Det stängdes en reaktor i år också politik.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Eftersom du är intresserad av hur CO2 orsakar uppvärmningen kommer här en länk som är populärvetenskaplig.
Det är en ganska bra grund att ha i bakhuvudet om man själv sen vill kolla närmare på hur forskarna har räknat.
[länk]
(visar på hur CO2 reflekterar infraröd strålning (dvs värmestråling))

Sen då man kollar på
[länk]
så pratar de om CO2e och GWP (global warming potenital ) som eg är samma sak (lite förenklat)
GWP-faktorn anger hur mycket ett kilo av en växthusgas påverkar klimatet i jämförelse med ett kilo koldioxid

Detta görs då för att enklare kunna räkna ut hur mycket varmare det blir på grund av andra gaser än bara CO2. Givetvis måste man ha en bra uppfattning om hur mycket av både Co2 & de andra gaserna som släpp
ut för att det ska bli nått vettigt. (har tyvärr ingen koll på var man hittar de uppgifterna då jag aldrig själv satt mig in i just den detaljen)

Vill man veta hur de kommit fram till
delta T = 1.66 ln (C / C0 )
så kolla på denna länk
[länk] increase eqn derivation.pdf
Tyvärr behöver du kunna flervariabelanalys för att kunna verifiera formlerna där.
Jag kan inte längre göra det, kunde det då jag pluggade , men har aldrig använt de kunskaperna sen dess och nu är de bortglömda.

Det är väl egentligen så mycket jag kommer ihåg och därmed kan dela med mig av.
Kunde lite mer för nått år sen då jag kollade lite mer intresserat på det, men nu glömt massor känns det som.
Tack. Det är en bra artikel. Jag skall läsa noga senare ikväll.
Videon visar att temperaturen stiger mer med flaskan med CO2.

Om de istället gjorde samma med 1 tiotusendel mer i skillnad. blir det skillnad på temperaturen?

F Fredrik-1980 skrev:
Jag är ledsen men det enda sättet att se på energin och priser som detta ämne handlar är genom politik.

Vi har ett pris på 30 öre utan certificat och utan moms ser jag på räkningen nu.
Med moms och allt landar det på 1.29 sek. Kronan som skiljer är 100 % politik.

De som betalar ännu mer har drabbats av ännu kassare politik för det är brist. Det stängdes en reaktor i år också politik.
Visst har det med politik att göra.
Fast inte direkt enbart Svensk politik.
Det är EU som bestämt att Sverige inte får ha en exportbegränsning ned mot Europa.
Detta gör att Tyskland som avvecklat massor med kärnkraft i förtid samt ska avveckla de sista 4 reaktorerna under 2022 , blir beroende av Rysk gas.
Men ryssarna tar och stryper den för att få Tyskland att godkänna "nordstream 2" gas-pipeline:n
Då skjuter priserna i höjden då det blir kallt i Tyskland och vinden inte blåser där.
Och det gör att Tyskarna köper så mycket Svensk el de kan , som i sin tur driver upp priserna här i Sverige.
Skulle nu då Sverige bestämma sig för att skita i EU och strypa elen iaf så är det inga billiga bötesbelopp EU kommer att straffa Sverige med.

Det enda praktiska sättet är att någon som vet var tranfsformator stationerna för kablarna ner till kontinenten är råkar "opps tappa kontrollen över betongbilen och hoppa av i farten innan den brakade rakt igenom transformatorstationen."
Då kan inte EU bötfälla Sverige, vi slipper högt elpris och skulle personen drabbas av svenska böter så är en insamling för att täcka de böterna inte så svårt att dra ihop.

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.