P
D Daniel 109 skrev:
Det är en ökning med 30%. Det är ganska mycket.
Ja, och lägg till det momsintäkter från alla elbolagen.

P
C cpalm skrev:
Det kan man tycka, men där är vi ju lika goda kålsupare så det är ju svårt att beskylla andra för.
Kålsupare är vi förvisso, men inte lika goda som Tyskland (än!!).

P
D djac skrev:
Det "vi utan makt", medborgarna, kan göra är att sluta sponsra detta, som tidigare nämnts så stimulerar vi alla tillsammans fossilvärlden med $11miljoner i minuten, sluta med detta och du rubbar omedelbart efterfrågan och därmed maktbalansen.
Det låter ju bra, men hur ska det gå till? Alla vägrar plötligt att köra fossilbil eller att resa med kollektivtrafik som drivs med fossila bränslen?

Rösta på det parti som lovar att upphöra med "subventionerna" av fossila bränslen? Vilket parti är det?
Även om det mot förmodan skulle gå att göra i Sverige så har det försumbar effekt globalt, och klimatet bryr sig inte om nationsgränser.

Tramset om att det är dåligt att inte göra något är just trams om det man förväntas göra ändå är försumbart. Då är det helt enkelt meningslöst och det är bättre att hitta något att göra som faktiskt spelar roll.

Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Det är en intressant fråga. I ett laboratorium borde det gå att simulera.
Det finns ingen tvivel om att växthuseffekten är på riktigt. Det har varit känt i cirka tvåhundra år. Joseph Fourier (han med Fouriertransformen du vet) skrev om den för tvåhundra år sen.

P
F Fredrik-1980 skrev:
Jag vill veta hur man räknar.
Ingen visar, bara länkar med enormt mycke text i.

Eller lab som har testat. Blev det varmare?
Svante Arrhenius skrift från 1896 om växthuseffekten finns på Kungliga Biblioteket. Bara att ladda ner och läsa:
https://libris.kb.se/bib/15158939

P
Magnus E K Magnus E K skrev:
Så ser prisutvecklingen ut på naturgas i Nederländerna. Även om det visserligen kan gå ännu högre innan det vänder är detta inte uthålligt:

[bild]
Varför skulle det vända?

M MrDizzy skrev:
Tänkte så jag med först , men sen tänkte jag att det kanske bara är en person som faktiskt vill veta, men ingen tar sig tid att förklara eller ens förklara vad som behövs för att man ska kunna förklara så att personen förstår.

Tänk dig själv.
Du kanske ingen/väldigt liten kunskap om hur mediciner bryts ned i kroppen och undrar hur man listar ut varför det just är var 6e , 8e el 12e timma man ska ta vissa smärtstillande.
Men då man frågar får man bara "Andra kan det där och har räknat på det. Lita på dem"
Det har kanske inte att göra med att lita på det sättet utan man vill ha kunskapen att lista ut saker själv.
Vet man inte ens var man ska börja... så kan det ju vara praktiskt att nån säjer
"läs kurserna X, Y & Z så kan du efter det troligen lista ut vad du ville veta eller vad du behöver för att gå vidare för att få de kunskaper du

Det var därför jag postade upp kurserna i matte som kan behövas då jag tyckte att formlerna som sådana såg rätt "enkla" ut för att kunna får en början till förståelse för hur man räknar på just CO2 ppm andelar och hur det hör ihop. (Fourier analys & komplex analys som jag läste på KTH tycker jag vid en lätt anblick är svårare )
M MrDizzy skrev:
Ska ta en anekdot från början av mitt arbetsliv.
Jag hade egentligen inte ens börjat jobba utan gick första året på MittHögskolan (som numer är MittUniveristetet) och satt i en datorsal med några jag kom att lära känna riktigt bra och tom arbeta med.
Jag var intresserad av att lära mig unix (solaris) och linux och frågade då han som anses av många vara en Guru om var börjar man.
Svaret blev "man man"
"man" är ett kommando i unix/linux för att läsa manual sidor
Så "man man" blir då att läsa manualsidorna för hur kommandot man fungerar.
Dvs det gav inte ett d* skit!
Killen orkade bara inte förklara för en som inte kunde nått över huvudtaget.
Fick hjälp av andra och lärde mig så småningom tillräckligt för att få mitt första jobb.

Det går ett antal år och hamnar på samma jobb som killen som svarade "man man"
Han är vid det laget övergrym på det han jobbar med.
Men iom att jag lärt mig massor under en 10 år så då jag ställde frågor blev svaren inte
"Bah! lär dig grunderna innan du ställer mig en fråga"
utan faktiskt ett trevligt och vettigt svar.

Det har blivit på liknande sätt med "visa på ... " eller "förklara matten för .... " osv osv
för många som kan saker. Speciellt om man ska svara på ett internet forum, för att många som sagt inte egentligen är intresserade av svaren utan vill bara vara anti.
Har man då svarat för många gånger på ett pedagogiskt sätt som bara bemöts med ovett, blir de efterföljande som ställer frågorna på samma sätt from trollen oftast bemötta med "man man"
Du verkar förstå. Man man är taskigt att säga. Många är sådana de hjälper inte till om de inte har något att själv vinna på det. Så är det ofta nu. Så var det inte förut.
Jag var i USA och Kanada i 1,5 år 2019-2020 och jobbade på olika ställen i landet med montering av svensk industri produkt. I USA Där hjälpte folk till och ställde upp utan man behövde fråga. De var glada över få hjälpa till. De var vänliga och såg till att man hade det bra. Även helt okända gjorde så. De som tyckte Trump var bra var tacksamma för att han det förste presidenten på 60 år som inte vart inne i ett nytt krig och en president som är enormt bra för ekonomin. Det var folk som var entreprenörer och folk som ville bygga upp mycke runt sitt liv. De var för Trump.
I USA är ekonomi viktigt. Här är det inte lika viktigt. För i USA funkar det inte utan bra ekonomi. Här funkar det ändå för skatterna och bidrag finns. De som var för demokraterna ville ha det som i Europa, bidrag, sjukvården, skolor utan avgifter. De personer ville mest kunna leva på som vanligt typ hus, familj barn och barnbarn. De höll inte på med att spara och investeringar och jobba mer än de behövde.
Det var rätt splittrat faktiskt. Det var rött eller blått. Fast tvärt om. vårt rött och blått är tvärtom i politiken i färgerna.
Jag höll klaffen om vad jag tyckte. Jag sa alltid att jag inte begripte något om deras system.

Jag fick en helt annorlunda bild av USA när jag var där så länge. Det man visste innan om USA stämde dåligt men hur det va där när man verkligen va där och såg och upplevde och alla man träffade. Vart jag vill komma med detta var att CO2 och klimatet var det få som trodde på och det var många som menade att det var inte bevisat.
I Kanada såg det ut som USA. Det var likt. Skillnad var att det var dyrare där och folk hade mindre att röra sig med. Det var mera bidrag och högre skatter. Det var likt Sverige på stilen på folk eller mitt emellan sverige och USA. Folk där var mindre hjälpsamma och mera stressade över livet.
Vart jag ville komma var att i Kanada var det mer som Sverige om CO2. Alltså folk var inne på det mer och det var hallå om det liknande här i sverige. Ingen frågasatte.

Jag är ledig i tre veckor och skall försöka att läsa på. Jag är 41 och skulle vilja läst och kunna som du kan. Jag fick bra jobb direkt vid 20 samma företag och forsatte inte skolan.

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
@Papphammar666
Tack för bilden, men texten var lite kortfattad. Var kan jag läsa mer om affären?

Av den kortfattade texten att döma så var inte staten iblandad, utan det var Volvos ägare som sa nej.
Det var något med staten volvvo och den norska oljan som vi alla gick förlorade när "vi" inte trodde på det ... staten kanske var med finansiär? Vet ej

D djac skrev:
Ja, det politiska spelet runt detta, och mycket annat, är ju på Monty Python-nivå, högern har slagits länge för att det ska vara en "marknad", för detta är ju enkom ideolgiskt framdrivet, även om de såklart visste att det skulle bli dåligt, och nu när "skiten träffar fläkten" så beklagar de sig över utfallet.

Lustigt nog så verkar Vänstern vara de enda som är något på spåret, iaf om man ska försöka minska manipulationen av de svenska elpriserna. Jag trodde ju tidigare att man skulle behöva gå till syndikalisterna för att hitta en lösning men det räcker tydligen med den vanliga Vänstern...

[länk]
Ty internationalen, åt alla lycka bär! Utom när vi vill vara småaktiga nationalister. Då är vi det istället.

Måste vara skönt att ha så mjuk ryggrad.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det politiska spelet runt detta, och mycket annat, är ju på Monty Python-nivå, högern har slagits länge för att det ska vara en "marknad", för detta är ju enkom ideolgiskt framdrivet, även om de såklart visste att det skulle bli dåligt, och nu när "skiten träffar fläkten" så beklagar de sig över utfallet.

Lustigt nog så verkar Vänstern vara de enda som är något på spåret, iaf om man ska försöka minska manipulationen av de svenska elpriserna. Jag trodde ju tidigare att man skulle behöva gå till syndikalisterna för att hitta en lösning men det räcker tydligen med den vanliga Vänstern...

[länk]
Det är inte mycket till marknad när hela systemet är både byggt statligt, ägt statligt och skatter på allt och alla priser som moms och energiskatt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns ingen tvivel om att växthuseffekten är på riktigt. Det har varit känt i cirka tvåhundra år. Joseph Fourier (han med Fouriertransformen du vet) skrev om den för tvåhundra år sen.
Nu har jag läst på NASA hemsida om växthusgaser, det ska tydligen vara så enligt dem, att dessa gaser gör så att molekylerna tar upp den värmestrålning som blir från jordytan och som strålar från jorden och ut mot rymden. Dessa partiklar ska då ta upp i luften lite av denna värmestrålning och se avge den senare. men då kan man se att hälften kommer att stråla åt fel håll och jag kan undra hur mycket värme dessa partiklar kan hålla?

P pmd skrev:
Tramset om att det är dåligt att inte göra något är just trams om det man förväntas göra ändå är försumbart. Då är det helt enkelt meningslöst och det är bättre att hitta något att göra som faktiskt spelar roll.
De som anser att det är meningslöst att göra något använder ofta argumentet att Sverige har så låga utsläpp att det saknar betydelse i sammanhanget. Det är korrekt att vi har låga inhemska utsläpp men det finns en annan post som är av betydelse, nämligen konsumtionsbaserade utsläpp. Vi är ett rikt land och vår import av varor är hög, varor som orsakar utsläpp i andra länder.

Konsumtionsbaserade utsläpp av växthusgaser i Sverige och andra länder (naturvardsverket.se)

Om någon skulle hävda att min årliga skatteinbetalning är försumbar så det är bättre att hitta någon som faktiskt kan betala, är det ett gångbart argument att slippa betala skatt?

Och så har vi ju dilemmat som kallas för Allmänningens tragedi

Allmänningens dilemma – Wikipedia

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ty internationalen, åt alla lycka bär! Utom när vi vill vara småaktiga nationalister. Då är vi det istället.

Måste vara skönt att ha så mjuk ryggrad.
Nja, det är riktigt att jag nog är pragmatiskt lagd, dvs jag kan anse att det är ok och viktigt att vi kompetensförsörjer oss men ändå inte vill utesluta alla i Sverige från arbetsmarknaden för att det finns någon ännu fattigare någon annanstans, som man kan hysa in i källaren på en tältsäng och hålla i princip oavlönad.

Ja, om det är ryggradslöst så är jag väl det då. Motsatsen är ju korkad och det är värre.

Redigerat:
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
D
K Nils Andersson1 skrev:
Det är inte mycket till marknad när hela systemet är både byggt statligt, ägt statligt och skatter på allt och alla priser som moms och energiskatt.
Jag personligen tycker det är en svag marknad, väligt riggat. Men nu när vi då får markandspåverkan, enligt den beroendekedja vi byggt, så blir det inte bra iaf.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.