Boilerplate4U
tommib tommib skrev:
Läs noggrannare. Det står en (1) ekvation. Som han kan begripa..
Tommi, du skrev faktiskt "Att ge en "matte-ekvation" som visar detta på ett sätt som du eller någon annan kan begripa är omöjligt" men jag köper din förklaring.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Tommi, du skrev faktiskt "Att ge en "matte-ekvation" som visar detta på ett sätt som du eller någon annan kan begripa är omöjligt" men jag köper din förklaring.
Du blandar ihop matte med förenklat skriftuttryck.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Jag förstår, du har missförstått det hela, vi har inte fått dyrare elproduktion, snarare billigare, men genom våra exportkablar till Tyskland och Danmark så höjs marknadspriserna. Om man vill ha lägre priser så måste man bryta detta förhållande, eller iaf reglera det. Det är alltså inte vår elproduktion som sätter priserna längre, utan kontinentens tillgång till i första hand rysk gas.
Har jag missförstått? Har vi inte av politiska skäl samtidigt stängt ner en hel del kk? Naturligtvis är det många aspekter som redan står i denna tråd som påverkar dagens elpriset och det kommer inte bli billigare när det är kallt och inte blåser.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Boilerplate4U
M MrDizzy skrev:
(Fourier analys & komplex analys som jag läste på KTH tycker jag vid en lätt anblick är svårare )
Lyckades traggla mig igenom 7,5 hp på ren vilja och papper. Sonen går också på KTH men nu fullkomligt badar de i verktyg för beräkning och visualisering. De har i princip fri tillgång till SPSS, SAS, Maple, Matlab, Mathematica, R, you name it. Bortskämda ungar! :)

Redigerat:
Boilerplate4U
useless useless skrev:
Du blandar ihop matte med förenklat skriftuttryck.
Haha, så är det nog!

Lyckades tragglade mig igenom 7,5 hp på ren vilja och papper. Sonen går också på KTH men nu fullkomligt badar de i verktyg för beräkning och visualisering. De har i princip fri tillgång till SPSS, SAS, Maple, Matlab, Mathematica, R, you name it. Bortskämda ungar! :)
Person böjer sig ner för att fixa en traditionell sparkstötting på en snöig väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

;)

• Haha
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Informationen du söker finns ju där på de länkade sidorna:

ΔT = 1.66 ln (C/C0)

Men nästa fråga blir ju då hur f-n man kommer fram till det, och då kommer du ju inte undan utan att läsa "enormt mycke text".
Jag vill bli övertygad. Något snille vet säkert hur man räknar??
Den ser inte så svår ut. Skillnad temp. har jag fattat. Vad är C? Co? In?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hepp.
Nu hamnade person nr 3 på min ignore-lista.

J---a troll!!!
Hela tiden är de folk som är arga. Att de ska va så krångligt att frågasätta. På Facebook var de också arga.
Jag undrar bara om uträkning? Är inte det en bra fråga?

Förut blev folk dödade när de sa att jorden inte var mitten av rymden och solen var inte utanför jorden. Eller frågasatte gud.
Nu typ är det tvärt om.

Nu är du tyvärr ute och cyklar, klimatmodellerna är just av komplexa "matte-ekvationer".

Problemet är bara att de består av väldigt många variabler som gör det svårt att leda i bevis att de faktiskt fungerar vilket är en helt annan sak. Dessutom pågår en ständig dispyt om vilken modell ("matte-ekvation") som är "rätt".
Där ser man det är ingen som vet. De är oense forskarna.
Vi tror en massa. Man måste tro för annars är man en idiot. Tror man inte som de flesta andra är man tokig.

Hoppas jag inte är tokig för jag tror mest på det som är bevisat.

F Fredrik-1980 skrev:
C0 är den ursprungliga CO2-halten, C är de nya halten och ln är den naturliga logaritmen.
Så om halten ökar från 300 till 400 ppm så höjs temperaturen 1,66*ln(400/300) = 0,48 grader.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
dT = Skilnad i temp
ln = den naturliga logaritmen av (C/C0)
C = andelar ppm CO2 som du vill kolla vad temperatur skillnaden blir
C0 = andelar ppm CO2 som du startar med

F Fredrik-1980 skrev:
Hela tiden är de folk som är arga. Att de ska va så krångligt att frågasätta. På Facebook var de också arga.

Förut blev folk dödade när de sa att jorden inte var mitten av rymden och solen var inte utanför jorden. Eller frågasatte gud.
Nu typ är det tvärt om.
Mjo, det beror dels på hur man ställer sin fråga, och dels drabbas du av att väldigt många troll säger precis som du "Visa mig hur man räknar" men inte egentligen är intresserade av det
Att ifrågasätta är bra. Men man måste ha en grundförståelse för hur man ska ifrågasätta.
Ta man svåra ekvationer / långa beräkningar som tar säg mer än 20min att förklara för en som är på samma kunskapsnivå i matte (säg minst civilingengörs utbilding på KTH/chalmers/etc ) ... då är man inte så villig att sätta ned förklara det för en som inte kan vad man anser är grundkunskaper.
Det är tex därför jag hänvisade till att läsa ett antal kurser på universitet så nivån på vad man behöver förklara blir lättare.
Det är oftast svårare att förklara svåra ekvationer / långa beräkningar på ett sätt så att "alla" förstår än att göra uträkningarna från början. Och att då förklara matte som forskare sätter ned månader på att räkna på , så att det blir hyffsat lättförståeligt på ett internet forum ...

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
Där ser man det är ingen som vet. De är oense forskarna.
Vi tror en massa. Man måste tro för annars är man en idiot. Tror man inte som de flesta andra är man tokig.

Hoppas jag inte är tokig för jag tror mest på det som är bevisat.
Ingenting inom vetenskapen kan "bevisas" i någon absolut mening (möjligen med undantag för matematiken), utan det bästa som man kan få är teorier (vilket är så nära bevisat som går att komma inom vetenskapen, t ex gravitationsteorin). Ej att förväxla med teori som vardagsuttryck som då betyder typ gissning.

Alla forskare behöver heller inte vara överens till 100% för att något ska tas på allvar, att de finns några med avvikande åsikter betyder inte att man inte vet, eller att de baserar det hela på någon sort "tro" som inte är baserad på tillgänglig data.

Orsaken till att en del bemöts med misstro/ilska när de ifrågasätter saker är ofta för att de utan någon utbildning i frågan ändå anser sig kunna ifrågasätta vad en majoritet av forskarna har kommit fram till, inte sällan baserat på att "jag tycker inte det/tycker inte om slutsatsen/gillar inte den inverkan det skulle få för mig"

• Gilla
RoAd och 9 till
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:

Nu typ är det tvärt om.
Ska ta en anekdot från början av mitt arbetsliv.
Jag hade egentligen inte ens börjat jobba utan gick första året på MittHögskolan (som numer är MittUniveristetet) och satt i en datorsal med några jag kom att lära känna riktigt bra och tom arbeta med.
Jag var intresserad av att lära mig unix (solaris) och linux och frågade då han som anses av många vara en Guru om var börjar man.
Svaret blev "man man"
"man" är ett kommando i unix/linux för att läsa manual sidor
Så "man man" blir då att läsa manualsidorna för hur kommandot man fungerar.
Dvs det gav inte ett d* skit!
Killen orkade bara inte förklara för en som inte kunde nått över huvudtaget.
Fick hjälp av andra och lärde mig så småningom tillräckligt för att få mitt första jobb.

Det går ett antal år och hamnar på samma jobb som killen som svarade "man man"
Han är vid det laget övergrym på det han jobbar med.
Men iom att jag lärt mig massor under en 10 år så då jag ställde frågor blev svaren inte
"Bah! lär dig grunderna innan du ställer mig en fråga"
utan faktiskt ett trevligt och vettigt svar.

Det har blivit på liknande sätt med "visa på ... " eller "förklara matten för .... " osv osv
för många som kan saker. Speciellt om man ska svara på ett internet forum, för att många som sagt inte egentligen är intresserade av svaren utan vill bara vara anti.
Har man då svarat för många gånger på ett pedagogiskt sätt som bara bemöts med ovett, blir de efterföljande som ställer frågorna på samma sätt from trollen oftast bemötta med "man man"

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nere på noll nu sen några timmar.
Ringhals 4: Tillfälligt avställd för planerat prov.
[länk]

Eeeek!
Hoppas det provet (vad de nu ska testa förnått ) går tillräckligt bra för att de ska kunna återstarta den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.