723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
En bra start är ju att följa provplanen.
Ja, det har du verkligen. Vi har el så vi klarar oss idag men framöver behöver vi både producera mer och förbättra våra inrikes transportmöjligheter.G OMathson skrev:
Men det som gör att elen är dyr nu och inte kommer gå ner något nämnvärt, är sammankopplingen av marknaderna. Två olika saker och lätt att gå på historier som blandar lite sanning med mycket påhitt.
Det vore ju inte första gången kommunisterna får problem med logiken.C cpalm skrev:De behöver kanske en ny hjärtfråga inför valet? Vinster i välfärden är väl ingen kioskvältare direkt...
Sen är det ju lite väl raljant att prata om att smita från notan för energiomställningen med vår tillgång till billig vattenkraft. Säg som det är istället att vattenkraften är en stor anledning till att vi är rikare i Sverige än många andra EU-länder och att vi därför vill ha den för oss själva. Men det rimmar väl inte så bra med vänsterns inställning till global solidaritet.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Från min synpunkt är det du och kalrmb som inte förstå er på effektbehov!D djac skrev:Ja, det har du verkligen. Vi har el så vi klarar oss idag men framöver behöver vi både producera mer och förbättra våra inrikes transportmöjligheter.
Men det som gör att elen är dyr nu och inte kommer gå ner något nämnvärt, är sammankopplingen av marknaderna. Två olika saker och lätt att gå på historier som blandar lite sanning med mycket påhitt.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Men priserna på de marknader vi är sammankopplade med kan ju förstås (och kommer med hög sannolikhet) gå ner igen, om än kanske inte till gångna års nivåer. Norge får rejält med regn i söder, Finland får igång nya reaktorn, den uppspekulerade gasmarknaden kraschar och vips så ser det mer normalt ut igen. Därmed inte sagt att det inte finns stora problem att lösa framöver.D djac skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Du menar att Putin ska öka gasleveransen och sänka priserna, och att det inte ska märkas när Tyskland stänger sina kärnkraftverk? Jag tror tyvärr inte det kommer komma så många positiva nyheter för oss i södra Sverige.Magnus E K skrev:
Men priserna på de marknader vi är sammankopplade med kan ju förstås (och kommer med hög sannolikhet) gå ner igen, om än kanske inte till gångna års nivåer. Norge får rejält med regn i söder, Finland får igång nya reaktorn, den uppspekulerade gasmarknaden kraschar och vips så ser det mer normalt ut igen. Därmed inte sagt att det inte finns stora problem att lösa framöver.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag menar att gaspriset är så högt som det är nu för att terminshandlare köper på spekulation om att det ska stiga ytterligare och inte för att de behöver gasen för värme eller elproduktion.D djac skrev:
Det här gör jag bara för att få se dig presentera den ekvation som han den där 1980 efterfrågar.useless skrev:
@Papphammar666
Tack för bilden, men texten var lite kortfattad. Var kan jag läsa mer om affären?
Av den kortfattade texten att döma så var inte staten iblandad, utan det var Volvos ägare som sa nej.
Tack för bilden, men texten var lite kortfattad. Var kan jag läsa mer om affären?
Av den kortfattade texten att döma så var inte staten iblandad, utan det var Volvos ägare som sa nej.
Att du inte har hög utbildning förklarar nog varför du inte tror att det har någon betydelse för något alls. Att det faktiskt har betydelse beror på ett hyfsat komplicerat samband som kräver lite kunskap om växthusgaser. Det är inte kunskap som de flesta har. Om du frågar Greta Thunberg om saken så får du antagligen inte ett vettigt svar.F Fredrik-1980 skrev:
Det finns dock ingen anledning för oss i Sverige att späka oss för det här. Vi släpper ut en försumbar mängd växthusgaser jämfört med resten av världen så även om vi eliminerar våra utsläpp helt så är det inte mätbart.
Vi i Sverige är dock duktiga på teknik så det bästa vi kan göra är att exportera bra teknik som gör att de stora utsläpparna av växthusgaser kan minska sina utsläpp.