D
P pmd skrev:
Det är väl inte bara oppositionen som gör det? Energiöverenskommelsen 2016 slöts mellan 5 riksdagspartier.
Just nu är det väl oppositionen, som i vanlig ordning, ställer något väldigt litet och irrelevant mot något väldigt stort, dvs att några propellrar skulle vara det som hindrade eon från att slanta upp för ett kärnkraftverk.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
MP vill att vi eldar förnybart i kraftvärmeverken, men vägrar berätta vad det skulle vara?
Läste nånstans att om Karlshamn skulle eldas med rapsolja hade den bränt 200 hektar odling i timme eller så.
Träflis? Finns väl inget över? Allt änvänds ju idag och skogsbruket ska ju minska driver samma parti.

Obegripligt.

Sitter själv med Tibber rörligt spotpris, men ingen katastrof, diffade 20 öre nånting mot rörligt månadspris. Samtidigt laddade jag bilen gratis flera gånger under hösten.

Däremot undrar man ju hur länge de fasta avtalen kan hålla? Flera elhandelsbolag har kursat i England under senaste månaderna.
Nu börjar det knaka.
Hur är det med den perfekta marknaden Daniel109?
Du har påstått att ingen mer eller mindre kan köpa el till uppgjort pris i förväg, istf på Nordpool.
Men det är precis sådan el alla får som har bundit sitt elpris. Och givetvis många andra också. Genom stora volymer har elhandlarna kunnat sälja el till "spotpris", men som de köpt billigt på sommaren innan.
Det är långt ifrån en perfekt marknad.
Bra om dessa bolag försvinner nu, allihop.
Sedan skulle alla få samma rättigheter att upphandla sin kommande förbrukning så man önskar, i förväg utan hutlösa påslag, eller spot på en transparent marknad.
https://www.tn.se/article/hogt-pris-kan-fa-elbolag-att-krascha/

D
P pmd skrev:
Visst, men eftersom skatten är direkt proportionell mot snabbt ökande elpriser så blir även skatten snabbt ökande.
Jo, är man populist så kan man ju dra den och inbilla folk att man "löst det", i de vatten där L fiskar finns kanske den arten, vad vet jag.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Och hur bra stämmer det in på Folkpartiets inställning till kärnkraft?
Ganska bra, man har varit med om att "liberalisera" elmarknaden och detta är huvudanledningen till att vi inte kunnat ha en nationell strategi, som i sin tur gjort långsiktiga investeringar i baskraft svåra att motivera för de kommersiella aktörerna, men snacka går ju.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nu börjar det knaka.
Hur är det med den perfekta marknaden Daniel109?
Du har påstått att ingen mer eller mindre kan köpa el till uppgjort pris i förväg, istf på Nordpool.
Men det är precis sådan el alla får som har bundit sitt elpris. Och givetvis många andra också. Genom stora volymer har elhandlarna kunnat sälja el till "spotpris", men som de köpt billigt på sommaren innan.
Det är långt ifrån en perfekt marknad.
Bra om dessa bolag försvinner nu, allihop.
Sedan skulle alla få samma rättigheter att upphandla sin kommande förbrukning så man önskar, i förväg utan hutlösa påslag, eller spot på en transparent marknad.
[länk]
När har jag påstått att det inte går att köpa el på termin?

Mikael_L
D djac skrev:
Ganska bra, man har varit med om att "liberalisera" elmarknaden och detta är huvudanledningen till att vi inte kunnat ha en nationell strategi, som i sin tur gjort långsiktiga investeringar i baskraft svåra att motivera för de kommersiella aktörerna, men snacka går ju.
Redan på 80-talet insåg man från Vattenfalls sida att elen skulle komma att bli en handelsvara som handlades över nationsgränser.
När tankarna i början av 90-talet började ta mer form, både hos politiker och elproducenter, och kanske i viss mån elkonsumenter så var det ett tag krafter igång för att stycka upp Vattenfall i flera mindre bolag (då hade vi sålt ut Svensk skattefinansierad egendom till privata aktörer!!) pga att Vattenfall skulle bli för dominant.
Men genom att bilda en Nordisk elmarknad, så slapp Vattenfall styckas, nu blev de en mer jämbördig spelare med flera andra producenter.
https://historia.vattenfall.se/stories/foretaget-och-manniskorna/vattenfall-och-avregleringen

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H Harald Blåtumme skrev:
vi ser det till och med på hemmaplan när Oskarshamnsverket - oljeeldat - behöver aktiveras allt oftare pga reaktorer som avvecklats i förtid och utan att ersättare är ens planerade idag.
Jag antar att du menade Karlshamnsverket, som är en oljeeldat effektreserv.
Oskarshamn är mest känd för sina 3 kärnreaktorer, varar O1 och O2 är avvecklade, O3 har fått lite steroider och är nu på 1450MWe.

• Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
G
T Tvålen skrev:
[länk]
Hon har 1350000kr i månadslön så hon ska väl va bäst på att "snacka"

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag antar att du menade Karlshamnsverket, som är en oljeeldat effektreserv.
Oskarshamn är mest känd för sina 3 kärnreaktorer, varar O1 och O2 är avvecklade, O3 har fått lite steroider och är nu på 1450MWe.

Japp... viss skillnad där!

Det var ett ordentligt stavfel men -hamn var rätt i alla fall :-)

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Hon har 1350000kr i månadslön så hon ska väl va bäst på att "snacka"
16 miljoner i årslön :surprised:.. ytterligare en anledning till att elpriset blir högt. Nu känner jag mig ”lite” underbetald :cool:

• Gilla
  • Arg
Hamparaffe och 1 till
  • Laddar…
Ja varför vill man bli statsminister istället för VD i ett statligt bolag? Inte kan det vara för pengarna!!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När har jag påstått att det inte går att köpa el på termin?[/QUOTE

I denna tråd har du hävdat att de allra flesta inhandlar el från NrordPool. När jag länkade till vad som står på Nordpools egna hemsida, att så mkt som 15-20% har jag för mig, går utanför spothandeln så var du förstås tyst.
I en tidigare tråd tyckte du att mina ideer om att jag skulle få tillgång till samma marknad som dessa elhandlare har, var onödig och direkt felaktig.
Hade vi alla kunna handla på termin så skulle mycket att dessa prissvängningar vi har elimineras.
Men det ligger i de stora producenternas intresse att så många som möjligt får sitt pris kopplat till de extrema (även tidigare år) svängningarna, för då skapas osäkerhet som ger ett konstlat behov av en försäkring mot höga elkostnader.
Det är för oss dödliga, bundet elpris, som egentligen är terminsupphandlad el av en elhandlare som gamblar lite och lägger på mkt för att minimera sin egen risk.
Det hade varit mkt bättre om elmakrnaden utgick från just terminskontrakt till största delen, fast med full transparens förstås.
Men du är troligen elhandlare och gillar läget.

Det är mycket el som handlas utanför spotmarknaden. Klart mer än den siffra du nämner. Men det ändå spotmarknaden som sätter det momentana priset. De svängningarna blir inte mindre av att el handlas på andra marknader. För att få balans mellan tillgång och efterfrågan måste man ha ett rörligt elpris. För jag gissar att du i te vill låsa upp storleken på din förbrukning exakt långt i förväg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.