723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Visst, men eftersom skatten är direkt proportionell mot snabbt ökande elpriser så blir även skatten snabbt ökande.D djac skrev:
För elva år sen hade Folkpartiet en valslogan om kärnkraft: "Kärnkraft. För klimatets skull."halper skrev:

Hur partiet såg på kärnkraft för tjugo är sen vet jag inte, men den här uppsatsen påstår att Folkpartiet var positivt till kärnkraft 2006/2007:
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1017771/FULLTEXT01.pdf
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
En mer intressant analys vore något djuplodande om Centerpartiets hållning till dags dato, ett parti med ett betydligt större väljarstöd. Jag förstår inte denna alls vad gäller deras energipolitik som i allt väsentligt följer S, MP som en liten trogen hund. Exakt samma retorik som en blueprint.
Sverige borde hota Tyskland med en stämning i EU-domstolen för att Tyskland har saboterat det svenska elsystemet, åtminstone för elkonsumenterna. Om vi ska ha en gemensam elmarknad i EU så ska vi också ha en gemensam energipolitik.D djac skrev:
Och hur bra stämmer det in på Folkpartiets inställning till kärnkraft?D djac skrev:Detta är ju ganska vanligt, man UTTRYCKER både det ena och det andra medan det man GÖR ofta motsäger det man sa. Biden använde ett uttryck som jag tycker är bra, tror egentligen det är Hillarys, "Don't tell me what you value. Show me your budget and I'll tell you what you value."
Detta slår mig väldigt ofta i politiken.
Det tyska miljöpartiet (Bündnis 90/Die Grünen) är mycket större än det svenska. I det senaste förbundsdagsvalet fick de 15 % av rösterna.Fotografen skrev:
Ogillande av kärnkraft är också vida spritt bland allmänheten i Tyskland. Jag vet inte riktigt varför det finns en mycket större andel strålningsfobiker i Tyskland än i Sverige. Eventuellt kan det bero på att antikärnvapenrörelsen är stark i Tyskland.
Det konstigaste tycker jag är att Angela Merkel, som är doktor i kvantkemi, tog initiativ till en snabbavveckling av kärnkraften.
Redigerat:
Jag har ingen koll på vilka problem man kan stöta på om man vill öka elexporten från Sverige. Jag vet inte heller vilken byråkrati man måste offra en get till vid midnatt på en grusvägskorsning för att få tillstånd att dra en kabel mellan Sverige och resten av Europa.GK100 skrev:
Likväl skrivs det vitt och brett i frågorna av den typen. Inte då specifikt sjökabel eller andra förband mellan länder utan generellt kring produktion och transmission/distribution med tillhörande tekniker.
En viss måttfullhet kan vara klädsam när samma nick i andra trådar inte får värmen ok, kranen tät, säkringen har löst ut osv. Att inte ha de fundamentala enkla realiteterna klart för sig först och efter egen förmåga exponerar lätt mot att hemfalla åt diverse amsagor som råkar fara förbi nosen.
(Som förvuxna smågrabbar med för fina (ärvda?) leksaker i en stor sandlåda som ska skötas av andra, oklart vilka.)
Du kan väl ge oss okunniga lite referenser och litteraturförslag?