P
Magnus Filip skrev:
Hur kommer det sig att alla skriker efter fiber idag? Gissa!
Jag gissar på att många skriker efter fiber för att kunna titta på strömmad video i HD eller 4K. En del skriker nog efter fiber för att kunna spela spel med hög upplösning.

P
P pmd skrev:
Jag gissar på att många skriker efter fiber för att kunna titta på strömmad video i HD eller 4K. En del skriker nog efter fiber för att kunna spela spel med hög upplösning.
Trodde det var för att sköta magen.. ;)

• Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
P
K Kane skrev:
"Totalt E.ON Energidistribution AB" blir kvar. Tror det är ganska dyrt att byta nu. Gå in på elskling.se och titta lite.
Man måste ta hänsyn till att man binder under ganska lång tid. Ett års bindning vore ganska dumt idag, men det kanske finns halvårsbindningar?

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Tom en oljepanna är ju OK om det bara handlar om några dagar per år. Dock drar ju samtliga eldstäder massa kostnader för sotning mm även om de inte används.
Det brukar vara flexibelt. Vi eldar så pass lite att eldstäderna bara behöver sotas vart tredje år.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jo, man kan ju unna de att fiska på, de sitter ju i ett prekärt läge, dock förstår ju alla att detta inte skulle ge någon märkbar förändring på elpriserna, det är ju inte den snabbt ökande elskatten som ger dagens höga priser.
Visst, men eftersom skatten är direkt proportionell mot snabbt ökande elpriser så blir även skatten snabbt ökande.

P
halper halper skrev:
Hade varit mer imponerande att läsa om hur de med början för tjugo år sedan pratat om vad som skulle hända om vi lade ner kärnkraften. Vad tyckte de om kärnkraften runt år 2000? Att NU komma med populistiskt babbel imponerar inte så mycket.
För elva år sen hade Folkpartiet en valslogan om kärnkraft: "Kärnkraft. För klimatets skull."

bild.jpg

Hur partiet såg på kärnkraft för tjugo är sen vet jag inte, men den här uppsatsen påstår att Folkpartiet var positivt till kärnkraft 2006/2007:
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1017771/FULLTEXT01.pdf

• Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
med anledning av skr. 2001/02:22 En förnyad prövning av stängningen av Barsebäck 2 Motion 2001/02:N38 av Eva Flyborg m.fl. (fp) - Riksdagen
[länk]
Flyborg klappade minsann inte danskjävlarna medhårs där inte. ;)

En mer intressant analys vore något djuplodande om Centerpartiets hållning till dags dato, ett parti med ett betydligt större väljarstöd. Jag förstår inte denna alls vad gäller deras energipolitik som i allt väsentligt följer S, MP som en liten trogen hund. Exakt samma retorik som en blueprint.

P
D djac skrev:
...gulligt av dem, men med tanke på att elnätet i SE4 är "draget till jord" genom våra exportkablar så skulle inte mer produktion göra något för priserna
Det skulle dock minska risken för kollaps i elsystemet.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
...gulligt av dem, men med tanke på att elnätet i SE4 är "draget till jord" genom våra exportkablar så skulle inte mer produktion göra något för priserna, om man nu inte tänker sig 100+ kärnkraftverk, alla placerade vid kabelanslutningarna.
Sverige borde hota Tyskland med en stämning i EU-domstolen för att Tyskland har saboterat det svenska elsystemet, åtminstone för elkonsumenterna. Om vi ska ha en gemensam elmarknad i EU så ska vi också ha en gemensam energipolitik.
:thinking:

• Älska
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Eller så har man effektvakt..
Det är skönt att kunna duscha innan man går/åker till jobbet. Det blir trevligare för ens arbetskamrater då.

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Detta är ju ganska vanligt, man UTTRYCKER både det ena och det andra medan det man GÖR ofta motsäger det man sa. Biden använde ett uttryck som jag tycker är bra, tror egentligen det är Hillarys, "Don't tell me what you value. Show me your budget and I'll tell you what you value."

Detta slår mig väldigt ofta i politiken.
Och hur bra stämmer det in på Folkpartiets inställning till kärnkraft?

P
Fotografen Fotografen skrev:
Det som i det sammanhanget jag inte begriper är att Tüschkland pang brak drar ur sladden till sin kärnkraft, och bränner rysk gas istället?
Det tyska miljöpartiet (Bündnis 90/Die Grünen) är mycket större än det svenska. I det senaste förbundsdagsvalet fick de 15 % av rösterna.

Ogillande av kärnkraft är också vida spritt bland allmänheten i Tyskland. Jag vet inte riktigt varför det finns en mycket större andel strålningsfobiker i Tyskland än i Sverige. Eventuellt kan det bero på att antikärnvapenrörelsen är stark i Tyskland.

Det konstigaste tycker jag är att Angela Merkel, som är doktor i kvantkemi, tog initiativ till en snabbavveckling av kärnkraften.

Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
GK100 GK100 skrev:
Likväl skrivs det vitt och brett i frågorna av den typen. Inte då specifikt sjökabel eller andra förband mellan länder utan generellt kring produktion och transmission/distribution med tillhörande tekniker.

En viss måttfullhet kan vara klädsam när samma nick i andra trådar inte får värmen ok, kranen tät, säkringen har löst ut osv. Att inte ha de fundamentala enkla realiteterna klart för sig först och efter egen förmåga exponerar lätt mot att hemfalla åt diverse amsagor som råkar fara förbi nosen.

(Som förvuxna smågrabbar med för fina (ärvda?) leksaker i en stor sandlåda som ska skötas av andra, oklart vilka.)
Jag har ingen koll på vilka problem man kan stöta på om man vill öka elexporten från Sverige. Jag vet inte heller vilken byråkrati man måste offra en get till vid midnatt på en grusvägskorsning för att få tillstånd att dra en kabel mellan Sverige och resten av Europa.

Du kan väl ge oss okunniga lite referenser och litteraturförslag?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.