hsd
Röstfiske

D
hsd hsd skrev:
Röstfiske
Det kan man säga men vilka ägnar sig inte åt det, jag läste en annan artikel just om elnäten, i takt med att de såldes ut så sjönk driftskostnaderna och investeringarna medan priserna ökade, mellanskillnaden är såklart försvunnen, kvar sitter vi med undermåliga nät i behov av stora upprustningar och nätägarna gnäller och säger att -nu får abonnenterna, eller det allmänna, minsann stötta om de ska göra något.[

• Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Det där handlar om elnät. Inte elproduktionen. Jag håller helt med vänsterpartiet här. Elnäten är monopolmarknader som bör vara offentligt ägt. Det går inte att få en vettig konkursens på nät.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
D
Mikael_L
K karlmb skrev:
Jag har väl aldrig påstått att förnybara bränslen som odlas ska kunna täcka hela Englands förbrukning av all energi?
Det kan ju inte din kärnkraft heller.
Han pekar ju dock på de usla husen de har och att värmepumpar är rätt smart om man vill komma någonstans.
Istället för att sitta och skrika över elbrist.
Men håll med om de där 18 minutrarna är tänkvärda.
Det finns många som ger sig in i energidebatten och slåss hårt för sina visioner men utan att egentligen ha någon koll på verkligheten. Många som borde kolla detta 18-minuters klipp.
Ja och en hel del annat också, men detta är en bra start.

• Gilla
Boilerplate4U och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns många som ger sig in i energidebatten och slåss hårt för sina visioner men utan att egentligen ha någon koll på verkligheten. Många som borde kolla detta 18-minuters klipp.
Jag tycker att det är en riktigt riktigt bra 18min klipp.
Just den delen med hur mycket yta det går åt glöms bort.
Jag tycker att jag är ganska insatt på hur de olika tekniska lösningarna som finns har för fördelar / nackdelar ... men just detta med ytan ... den hade jag totalt missat.
Och det är ju en otroligt viktig aspekt med, speciellt med tanke på alla som benhårt kämpar för "inte på min bakgård" ... Tyvärr ska vi ha en grön energiomställning så blir det på ALLAS bakgård.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan nämligen tänka mig att betydligt fler kan börja köra en tvättmaskin 03 och tömma den när de vaknar än som kan tänka sig att göra det om elpriset passar just den dagen. I snitt kommer man spara en del oavsett, men den som låter sig styras av det exakta elpriset kommer att få ett betydligt fattigare liv genom att inte kunna tvätta varje dag.
Håller med om att priset generellt är lägre på natten, men tycker tvätt är ett dåligt exempel då många inte vill eller kan göra det när de sover (i lägenhet inte ens tillåtet). Men om man tar för vana att kolla morgondagens elpris på samma sätt som man kollar väderprognosen kan man ofta hitta en dag då man kan göra det bekvämt på dagtid. Det fungerar förstås inte om man behöver tvätta varje dag, men i så fall kan man börja med att dra ner på det.

P pmd skrev:
Får man inte förluster genom grunden då, jämfört med att ha radiatorer?
Det beror på hur man gör det, viss förlust blir det ju alltid. Man ska normalt sett isolera nedåt. Tror risken med att byta till golvvärme är att man då tar genvägar pga. begränsad takhöjd. Bor i ett hus som konverterats till golvvärme och grannar misstänker att det frästes in rakt i lättbetongbjälklaget. Huset är väldigt ineffektivt tyvärr värmemässigt. Torpargrund med forcerad ventilation, golvvärme som värmer plattorna nedåt. Man kan känna otroligt varm luft som putsas ut av radonsugen på vintern :( Jag hoppas en del av värmen är från de fjärrvärmeledningar som går genom grunden som vi inte betalar för spillvärmen från, men misstänker att det mesta är golvet som läcker.

P pmd skrev:
Jo, det kan den.

Framförallt visar han att "förnybar" elproduktion inte kommer att kunna ersätta fossil elproduktion i tillräcklig mängd för att minska den globala uppvärmningen i tid.

Det här är viktigt. Om vi menar allvar med att stoppa uppvärmningen så kommer vi att behöva göra mer än att förlita oss på vindkraft och solceller. De kommer inte att räcka till under den tid som finns kvar för att göra något åt saken. Om vi inte ska bygga kärnkraft i stor skala så får vi helt enkelt anpassa oss till en varmare planet och agera därefter med åtgärder som minskar skadorna av den globala uppvärmningen.

Jag håller med MacKay när han säger "I'm not anti-renewables. I love renewables, but I'm also pro-arithmetic" och "We need to stop shouting and start talking, and if we can have a grown-up conversation [...] maybe this low-carbon revolution will actually be fun".
Du blandar ihop elbehov och energibehov.

S sandos skrev:
Det beror på hur man gör det, viss förlust blir det ju alltid. Man ska normalt sett isolera nedåt. Tror risken med att byta till golvvärme är att man då tar genvägar pga. begränsad takhöjd. Bor i ett hus som konverterats till golvvärme och grannar misstänker att det frästes in rakt i lättbetongbjälklaget. Huset är väldigt ineffektivt tyvärr värmemässigt. Torpargrund med forcerad ventilation, golvvärme som värmer plattorna nedåt. Man kan känna otroligt varm luft som putsas ut av radonsugen på vintern :( Jag hoppas en del av värmen är från de fjärrvärmeledningar som går genom grunden som vi inte betalar för spillvärmen från, men misstänker att det mesta är golvet som läcker.
Limma upp 150mm frigolit under golvet.

D djac skrev:
Det finns de som åtmninstone vågar tänka tanken att alla våra beslut runt elektricitetsproduktion och distribution har varit dåliga, även om en del här utgår från att det är naturlagar: [länk]
Tyvärr försöker de som vanligt göra allt till en privatiseringsfråga så folk drar öronen åt sig och låter nuvarande idioti på elmarknaden fortgå.
"Man vill ju inte tillbaka till statlig styrning"...
Eller hur Daniel?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Att man skulle komma fram till att KK är bäst pga minst ytbehov var ju väntat, men det är ju inte den enda parametern...
Det leder dessutom delvis fel eftersom det finns en besparingspotential som glöms bort.

Elnätet är oavsett hur man vänder sig ett monopol. Det är bättre att ha offentligt ägt. Så här håller jag med Vänsterpartiet.

Men att som handelskammaren föreslår upphäva halva marknaden i en marknadsekonomi blir inget bra.

P pmd skrev:
Framförallt visar han att "förnybar" elproduktion inte kommer att kunna ersätta fossil elproduktion i tillräcklig mängd för att minska den globala uppvärmningen i tid.
Nej det gör han inte.
Han pratar tex om värmepumpar och usla hus i England. Att ersätta all deras gasförbrukning med biogas eller direktel är naturligtvis omöjligt.
Men förnybar el och värmepumpar i kombo med moderna fönster och rockwool, är något helt annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.