723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Nja... som vanligt både och.R RoAd skrev:
För gör man en "Finland" så kan man både äta kakan och ha den kvar (bara man inte gör det för ofta)
Det Finland har gjort (tror det är två eller tre tillfällen nu om jag kommer ihåg rätt, hittar tyvärr inte tillfällena mha google just nu, bara en massa corona rese information) är att helt enkelt säga
"Antingen ger ni oss ett undantag på det här eller så behåller vi vår EU avgift till dess att ni gör det."
Varvid EU gnäller och muttrar och sen ger ett undantag.
Hittills har våra Svenska politiker varit för EU kåta för att ens våga prova.
Efter att ha sett dina resonemang i denna tråden så tar jag det som en komplimang att du tycker det. Hade du gett tummen upp hade jag blivit orolig på riktigtK karlmb skrev:
Framtiden får väl visa vilka länder det gått bäst för. De som samarbetat med omvärlden, eller de som stängt in sig.Maskintok skrev:
Har jag aldrig hört om personligen. Det man hör här är istället att politikerna och regeringen allt för ofta gömmer sig bakom EU och syftar på att EU säger såhär så vi kan inte göra X, har t.om. läst det i en seriösare artikel av nån statsvetare + det vanliga klagandet hos folk. Vi anser nu oss själva vara sådana som ska vara duktigast och följa alla EU regler riktigt nitiskt.M MrDizzy skrev:Nja... som vanligt både och.
För gör man en "Finland" så kan man både äta kakan och ha den kvar (bara man inte gör det för ofta)
Det Finland har gjort (tror det är två eller tre tillfällen nu om jag kommer ihåg rätt, hittar tyvärr inte tillfällena mha google just nu, bara en massa corona rese information) är att helt enkelt säga
"Antingen ger ni oss ett undantag på det här eller så behåller vi vår EU avgift till dess att ni gör det."
Som sagt, det där håller en gång eller två, men det lär kommas ihåg den gång Finland vill något. Som sagt, samarbete fungerar bara om man just samarbetar, så jag tycker nog inte att man ska hylla Finland för att göra det du säger att de gjort.M MrDizzy skrev:Nja... som vanligt både och.
EU ska nog inte börja tänka i dom banorna för då behövs inte Putins hjälp med att söndra EU..R RoAd skrev:
Jag är pragmatiskt lagd så jag kan kosta på mig att upskatta det bästa av alla världar och tycker verkligen det spretar här i tråden, samma individer som säger sig gilla "avreglering", "marknad", "konkurrens", vill reglera nya spelare på marknaden, med överlägsna produktionskostnader, så att gårdagens spelare och teknologier ska ha bättre chans.
Om vi nu ska ha en avreglerad marknad så det ju framåt vi ska, inte bakåt, alla tillgängliga medel ska investeras i det nya, mer effektiva, billigare, osv och inget ska in i det gamla. Det är här det spretar enormt, när nya tekniker subventioneras med några korvören så skriks det men när gårdagens teknologier subventioneras med enorma summor så är det helt ok, för det är ju ingen förändring.
Handlar det bara om att vara motvalls och att förändringar är skrämmande för vissa?
Om vi nu ska ha en avreglerad marknad så det ju framåt vi ska, inte bakåt, alla tillgängliga medel ska investeras i det nya, mer effektiva, billigare, osv och inget ska in i det gamla. Det är här det spretar enormt, när nya tekniker subventioneras med några korvören så skriks det men när gårdagens teknologier subventioneras med enorma summor så är det helt ok, för det är ju ingen förändring.
Handlar det bara om att vara motvalls och att förändringar är skrämmande för vissa?
Av någon anledningMaskintok skrev:
Lyft blicken, du kan inte ana vad du kan få syn på!
Den är uppe..jag kollar på solen..A Abies koreana skrev:
Och allt som EU gett oss huvudvärk över..
Kan inte säga annat än lägg ner skiten...
handel kan man bedriva ändå.. EU är till för politiker att bli rikare...
Nog är det väl så i Sverige att man ålade kärnkraften diverse straffskatter och liknande med syftet att artificiellt göra kärnkraften mindre lönsam? Det kommer jag ihåg jag såg i svenska TV nyheter för många år sen.D djac skrev:Jag är pragmatiskt lagd så jag kan kosta på mig att upskatta det bästa av alla världar och tycker verkligen det spretar här i tråden, samma individer som säger sig gilla "avreglering", "marknad", "konkurrens", vill reglera nya spelare på marknaden, med överlägsna produktionskostnader, så att gårdagens spelare och teknologier ska ha bättre chans.
Sen verkar det ju som om dessa nya källor inte lever upp till det som behövs, och det är ännu "gammaldags" kärnkraft som ingen hittat nån ersättare för då det gäller frågorna om klimat och pålitlig baskraft.
Sverige verkar ha gjort megamisstaget att lägga kärnkraften och vindkraften mot varandra, som Tyskland gjorde.
För att reda upp den här soppan behövs nog statlig inblandning, jag tycker man borde bygga ut kärnkraften och ha den i statlig ägo, det må ta årtionden men jag ser ingen annan lösning som ens verkar realistisk. Då kan Sverige åtminstone sälja mera el åt Tyskarna och förhindra massiva prisökningar. Mera vindkraft allena kommer inte fixa problemen och de här lagringsteknologierna kan vi inte förlita oss på att de ska materialisera, det käns lite som att hoppas på fusionskraften. Saker som förmodligen kommer nån gång, men knappast i tid.
Jag säger inte emot, jag tycker nuvarande situation är dålig och vi har hamnat här pga en serie av dåliga beslut. Den lösning du nämner kräver väldigt många beslut som jag tror politiken kommer ha svårt med.DennisCA skrev:
Nog är det väl så i Sverige att man ålade kärnkraften diverse straffskatter och liknande med syftet att artificiellt göra kärnkraften mindre lönsam? Det kommer jag ihåg jag såg i svenska TV nyheter för många år sen.
Sen verkar det ju som om dessa nya källor inte lever upp till det som behövs, och det är ännu "gammaldags" kärnkraft som ingen hittat nån ersättare för då det gäller frågorna om klimat och pålitlig baskraft.
Sverige verkar ha gjort megamisstaget att lägga kärnkraften och vindkraften mot varandra, som Tyskland gjorde.
För att reda upp den här soppan behövs nog statlig inblandning, jag tycker man borde bygga ut kärnkraften och ha den i statlig ägo, det må ta årtionden men jag ser ingen annan lösning som ens verkar realistisk. Då kan Sverige åtminstone sälja mera el åt Tyskarna och förhindra massiva prisökningar. Mera vindkraft allena kommer inte fixa problemen och de här lagringsteknologierna kan vi inte förlita oss på att de ska materialisera, det käns lite som att hoppas på fusionskraften. Saker som förmodligen kommer nån gång, men knappast i tid.
Personligen motsätter jag mig starkt att fortsätta på inslagen väg, att vi bygger dyra anläggningar med skattepengar som sen säljs för symboliska summor, den transferering av skattemedel till kommersiella bolag tycker jag är dålig.