723 761 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
Helt rätt men vem skall betala kalaset?F fribygg skrev:Det är du som skriver om subventioner, inte jag.
Jag anser att vi ska ha tillräcklig elproduktion dygnet runt hela året även i framtiden, eftersom vi har ett bolag för ändamålet så är det lämpligt att vi snarast ger det i uppdrag att bygga ny baskraft. Eftersom vi är hopkopplade med grannländernas elnät och bör vi producera tillräckligt mycket så vi kan exportera det som marknaden i de länderna vill köpa.
Såvitt jag vet är det den dyraste kWh som levereras till elnätet som sätter priset så det är marknaden som kommer att styra om man vill ha stabil, trygg och säker elförsörjning från Sverige eller tex gasleveranser från Ryssland med där till hörande ledningar, leveransbegränsningar och prishöjningar.
Skall Sverige betala för baskraften som behövs för att vissa europeiska länder bara vill köra billig gas när den finns eller billig el från överproducenter när gasen är dyr ?
Det verkar inte som om England lyckas producera vad de behöver till lägre pris en vad tex Frankrike och Finland gör.M M.sandström skrev:
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
Kan du skriva det där en gång till så att det går att begripa?
Sverige och Norge betalar redan i dag iom exporten av vattenkraft och i extremfall miljömässigt genom elproduktion i september månad genom produktionen i det oljeeldade verket i Karlshamn.M M.sandström skrev:
Vi ska ha baskraft nu och i framtiden, det är lika bra att börja projektera nu och inte vänta tills Sverige och Europa är mörkt och kallt, det är inte fult att varken hjälpa sina grannar med baskraft eller att tjäna pengar på det vilket vi är det land som har allra bäst förutsättningar för just nu.
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
Ja men bara du inte tror det ger lågt elpris i Sverige.F fribygg skrev:Sverige och Norge betalar redan i dag iom exporten av vattenkraft och i extremfall miljömässigt genom elproduktion i september månad genom produktionen i det oljeeldade verket i Karlshamn.
Vi ska ha baskraft nu och i framtiden, det är lika bra att börja projektera nu och inte vänta tills Sverige och Europa är mörkt och kallt, det är inte fult att varken hjälpa sina grannar med baskraft eller att tjäna pengar på det vilket vi är det land som har allra bäst förutsättningar för just nu.
Vid export betalar vi som konsumenter det den vi kan leverera el till som betalar mest.
Vid import betalar alla konsumenter det pris som den dyraste importen är.
Och man får tänka per elområde så länge man har interna överföringsproblem i Sverige.
Bygg bort överdlringsproblemen så blir det ett område i hela Sverige som betalar enligt ovan.
Redigerat:
Vad jag tror eller inte är en privatsak som inte har med elpriset att göra.M M.sandström skrev:
Självklart måste en investering både räntas och skrivas av, jag anser att tillfället att ta investeringsbeslutet är väl valt och ser inte att räntan på stadslånepapper eller företagsobligationer i Vattenfall kommer att kunna bli väsentligt lägre än vad den är nu, vi ska investera för att trygga den produktion vi behöver, dessutom bör vi passa på tillfället att profitera på den energisituation som Tyskland och England har satt sej själva i.
Att ny baskraft behöver skrivas av innebär med största sannolikhet att den blir dyrare än den befintliga som gjorts avskrivningar på i flera decennier, priset per kWh kommer sannolikt att öka och den som köper el betalar priset.
Uppenbarligen förstår du inte elmarknaden. Det är definitivt relevant vad du tror att resultat av dina förslag blir.
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
Jo men kostnad att bygga något och vad man får betalt är inte samma sak.F fribygg skrev:Vad jag tror eller inte är en privatsak som inte har med elpriset att göra.
Självklart måste en investering både räntas och skrivas av, jag anser att tillfället att ta investeringsbeslutet är väl valt och ser inte att räntan på stadslånepapper eller företagsobligationer i Vattenfall kommer att kunna bli väsentligt lägre än vad den är nu, vi ska investera för att trygga den produktion vi behöver, dessutom bör vi passa på tillfället att profitera på den energisituation som Tyskland och England har satt sej själva i.
Att ny baskraft behöver skrivas av innebär med största sannolikhet att den blir dyrare än den befintliga som gjorts avskrivningar på i flera decennier, priset per kWh kommer sannolikt att öka och den som köper el betalar priset.
Så länge Europa har underproduktion så kommer Sveriges elbolag tjäna fina pengar på el i både Sverige och Europa, man kan säga att de tjänar på att Sverige bygger bättre kapacitet i Sverige för fler svenskar kommer få betala mer för sin el så länge alla betalar det dyraste priset i sin region.
Funderar man sedan på att Sverige som land vill ha överproduktion men ingen privat aktör vill ha det för det minskar lönsamhet med minskade priser, hur länge krisen varar i europa är svårt att sia om.
Men att tro att privata företag skall bidra till att bygga baskraft som överstiger landets behov är inte så troligt då det ger dåligt betalt om andra länder gör samma sak.
Jag skriver alltså att vi genom vårat bolag Vattenfall ska säkra våran elproduktion nu och i framtiden, om du eller någon annan blandar ihop det med tron om vad privata företag ska göra är jag den förste att beklaga.M M.sandström skrev:Jo men kostnad att bygga något och vad man får betalt är inte samma sak.
Så länge Europa har underproduktion så kommer Sveriges elbolag tjäna fina pengar på el i både Sverige och Europa, man kan säga att de tjänar på att Sverige bygger bättre kapacitet i Sverige för fler svenskar kommer få betala mer för sin el så länge alla betalar det dyraste priset i sin region.
Funderar man sedan på att Sverige som land vill ha överproduktion men ingen privat aktör vill ha det för det minskar lönsamhet med minskade priser, hur länge krisen varar i europa är svårt att sia om.
Men att tro att privata företag skall bidra till att bygga baskraft som överstiger landets behov är inte så troligt då det ger dåligt betalt om andra länder gör samma sak.
Om du ser svårigheter att sia om hur länge energikrisen i Europa kommer att vara är du inte ensam om det, jag undrar om du tror att tex Tyskland kommer att bygga ny baskraft de närmaste 15åren?
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
Det är nog inte fullt så enkelt, det finns konkurrenslagar på hur man kan agera, staten får inte bara pumpa in pengar och bygga ut hur som hälst så de privata aktörerna lider skada.F fribygg skrev:Jag skriver alltså att vi genom vårat bolag Vattenfall ska säkra våran elproduktion nu och i framtiden, om du eller någon annan blandar ihop det med tron om vad privata företag ska göra är jag den förste att beklaga.
Om du ser svårigheter att sia om hur länge energikrisen i Europa kommer att vara är du inte ensam om det, jag undrar om du tror att tex Tyskland kommer att bygga ny baskraft de närmaste 15åren?
Det råder ingen brist så länga producenterna kan leverera så mycket som konsumenterna vill ha.N Nalleman64 skrev:
När efterfrågan ökar finns det två sätt för producenterna att möta det. Höja produktionen eller höja priset. Ofta gör de båda. Om dessa åtgärder inte räcker för att återställa jämvikten får vi en bristsituation.