lilytwig lilytwig skrev:
Det höga priset i SE4 är inte bara relaterat till nätet i sig. Ett högt pris behövs också för att hålla ner konsumtionen.
Ja men det är bara vi som måste hålla nere konsumtionen tydligen, i norrland kan man brassa på sina direktverkande elelement och samtidigt öppna alla fönster utan att komma i närheten av det vi betalar. (y)

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det höga priset i SE4 är inte bara relaterat till nätet i sig. Ett högt pris behövs också för att hålla ner konsumtionen.
Enligt vem?
Grön khmererna?

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Helt riktigt. Grundkursen i ekonomi.
Speciellt med tanke på det rekordhöga oljepriset

A Argastesnickaren skrev:
Min återbetalningstid beräknades till 9 år.
Med årets elpris så stämmer det inte.
Spottpris i fjol jämfört med i år är långt under, vi snackar från ca 20 öre i fjol sommar till över 1 krona i år vilket såklart kapar tiden till det är betalt.
Sen att elen blir dyr till vintern så blir den det även utan solceller för min del.
Är ingen miljö mupp utan har sett detta rent ekonomiskt.
När jag går i pension så prioriterar jag låga kostnader så har byggt nytt hus där jag satsat på bra isolering i väggar och tak och solceller på taket.
0.13 i uvärde på väggarna och en halv meter lösull i taket gör att uppvärmningen är minimal.
Blir även bra klimat inomhus på sommaren som bieffekt.
Man behöver inte räkna kostnad på en investering. Det gör du inte när du köper hus tex. Då räknar man i stället på utgift, dvs har jag råd eller inte. Gör samma kalkyl för solceller. Hur mycket sparar jag på elräkningen? Säg 1200:- /månad. Låna pengar. Räntan blir under 100:- i snitt under löptiden. Lägg 1000 per mån i amortering. Du har nu ingen utgift alls för din investering och får 100:- i månaden över. Vem som helst har råd.
...

• Gilla
jannebmw
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Min återbetalningstid beräknades till 9 år.
Med årets elpris så stämmer det inte.
Spottpris i fjol jämfört med i år är långt under, vi snackar från ca 20 öre i fjol sommar till över 1 krona i år vilket såklart kapar tiden till det är betalt.
Sen att elen blir dyr till vintern så blir den det även utan solceller för min del.
Är ingen miljö mupp utan har sett detta rent ekonomiskt.
När jag går i pension så prioriterar jag låga kostnader så har byggt nytt hus där jag satsat på bra isolering i väggar och tak och solceller på taket.
0.13 i uvärde på väggarna och en halv meter lösull i taket gör att uppvärmningen är minimal.
Blir även bra klimat inomhus på sommaren som bieffekt.
lite samma tänk som jag.
Låga driftkostnader, dock har jag räknat med att elpriserna skulle gå upp så småningom. Men aldrig så här extremt

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ja men det är bara vi som måste hålla nere konsumtionen tydligen, i norrland kan man brassa på sina direktverkande elelement och samtidigt öppna alla fönster utan att komma i närheten av det vi betalar. (y)
Men de producerar ju mer än de förbrukar. Då kan man unna sig det.

• Gilla
  • Haha
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
F
B BSOD skrev:
Oktober är heller inte en av "vinterns mörkaste månader."

Jag säger inte att solceller inte är bra, de bara ger inte så mycket energi när den behövs som mest
Nej, men de ger energi som minskar behovet av att köpa en stor del av året.

Ni som har rörligt pris får ju skylla er själva. Jag band mitt för nästa tre år till 70 öre för två månader sedan.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:
Ni som har rörligt pris får ju skylla er själva. Jag band mitt för nästa tre år till 70 öre för två månader sedan.
Passar kanske om man har hög förbrukning under dagen, men 70 öre/kWh är inget trevligt nattpris att ladda bilen för. Så dra inte alla över en kam.

• Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Passar kanske om man har hög förbrukning under dagen, men 70 öre/kWh är inget trevligt nattpris att ladda bilen för. Så dra inte alla över en kam.
Det är ändå oerhört billigt att ladda en elbil jämfört med att tanka bensin/diesel så ditt argument håller inte.

• Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:
Det är ändå oerhört billigt att ladda en elbil jämfört med att tanka bensin/diesel så ditt argument håller inte.
Va?

W witten skrev:
Va?
Läser du inte?

• Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Jag gissar att det kändes som ett dåligt argument till att betala ett högt pris.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att det kändes som ett dåligt argument till att betala ett högt pris.
Bingo.

M M.sandström skrev:
Alltid kul ämna att läsa, men faktum är att vi är en el exportör alla månader på året.
Priset på el har inget med dyr import från utlandet att göra. Hade vi haft bättre överföringar inom Sverige och sämre till utlandet hade elen varit billigare. Företagen som gör el hade dock tjänst sämre.
Att vi exporterar elöverskottet till utlandet mycket kommer nog att brutalt minska,, då dom nya stålverken ska byggas i Gällivare/Boden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.