723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Ja men det är bara vi som måste hålla nere konsumtionen tydligen, i norrland kan man brassa på sina direktverkande elelement och samtidigt öppna alla fönster utan att komma i närheten av det vi betalar.lilytwig skrev:
Man behöver inte räkna kostnad på en investering. Det gör du inte när du köper hus tex. Då räknar man i stället på utgift, dvs har jag råd eller inte. Gör samma kalkyl för solceller. Hur mycket sparar jag på elräkningen? Säg 1200:- /månad. Låna pengar. Räntan blir under 100:- i snitt under löptiden. Lägg 1000 per mån i amortering. Du har nu ingen utgift alls för din investering och får 100:- i månaden över. Vem som helst har råd.A Argastesnickaren skrev:Min återbetalningstid beräknades till 9 år.
Med årets elpris så stämmer det inte.
Spottpris i fjol jämfört med i år är långt under, vi snackar från ca 20 öre i fjol sommar till över 1 krona i år vilket såklart kapar tiden till det är betalt.
Sen att elen blir dyr till vintern så blir den det även utan solceller för min del.
Är ingen miljö mupp utan har sett detta rent ekonomiskt.
När jag går i pension så prioriterar jag låga kostnader så har byggt nytt hus där jag satsat på bra isolering i väggar och tak och solceller på taket.
0.13 i uvärde på väggarna och en halv meter lösull i taket gör att uppvärmningen är minimal.
Blir även bra klimat inomhus på sommaren som bieffekt.
...
lite samma tänk som jag.A Argastesnickaren skrev:Min återbetalningstid beräknades till 9 år.
Med årets elpris så stämmer det inte.
Spottpris i fjol jämfört med i år är långt under, vi snackar från ca 20 öre i fjol sommar till över 1 krona i år vilket såklart kapar tiden till det är betalt.
Sen att elen blir dyr till vintern så blir den det även utan solceller för min del.
Är ingen miljö mupp utan har sett detta rent ekonomiskt.
När jag går i pension så prioriterar jag låga kostnader så har byggt nytt hus där jag satsat på bra isolering i väggar och tak och solceller på taket.
0.13 i uvärde på väggarna och en halv meter lösull i taket gör att uppvärmningen är minimal.
Blir även bra klimat inomhus på sommaren som bieffekt.
Låga driftkostnader, dock har jag räknat med att elpriserna skulle gå upp så småningom. Men aldrig så här extremt
Jag gissar att det kändes som ett dåligt argument till att betala ett högt pris.
Att vi exporterar elöverskottet till utlandet mycket kommer nog att brutalt minska,, då dom nya stålverken ska byggas i Gällivare/BodenM M.sandström skrev: