723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Du behöver inte försöka förlöjliga oss som inte gillar detta ”marknadsmässiga” elprishittepåskiten. Jag hoppas elpriset dundrar iväg så halva befolkningen blir arbetslös, så kan ni sitta där och tycka att det är kanon.Mikael_L skrev:
Jag sitter inte och tycker att det är kanon.
Men jag köper att läget är som det är, ty antingen säljer och köper vi på vanligt vis med marknadskrafterna som styr, eller så bestämmer staten (eller monopol av något annat slag) vad det ska kosta, som i forna öststaterna, och vi vet ju hur bra det gick.
Eller som det gick i Kina, just NU. Det är statligt bestämda elpriser, när kolpriserna gick upp så det blev minus om man producerade el, så stängde kolkraftverken helt sonika ned, istället för att köra med galloperande förluster - resultat, en enorm energikris i Kina, just nu!!
Förutom detta, så blir samarbetet inom EU svårt och inflammerat, om vi inte ställer upp på frihandel.
Och om vi begränsar frihandel och/eller går ur EU, ja då ska du få se på arbetslöshet när alla våra exportföretag går ner på knäna ...
Man kan inte förstå allt detta om man inte är förmögen att ta in hela bilden.
Men jag köper att läget är som det är, ty antingen säljer och köper vi på vanligt vis med marknadskrafterna som styr, eller så bestämmer staten (eller monopol av något annat slag) vad det ska kosta, som i forna öststaterna, och vi vet ju hur bra det gick.
Eller som det gick i Kina, just NU. Det är statligt bestämda elpriser, när kolpriserna gick upp så det blev minus om man producerade el, så stängde kolkraftverken helt sonika ned, istället för att köra med galloperande förluster - resultat, en enorm energikris i Kina, just nu!!
Förutom detta, så blir samarbetet inom EU svårt och inflammerat, om vi inte ställer upp på frihandel.
Och om vi begränsar frihandel och/eller går ur EU, ja då ska du få se på arbetslöshet när alla våra exportföretag går ner på knäna ...
Ska det vara marknadspris så vill jag inte vara med och betala för reservkapacitet för extremförbrukares peakar.Mikael_L skrev:
Jag sitter inte och tycker att det är kanon.
För så är det nu.
Nu var det knappast EU som tvingade Statkraft och SVK att engagera sig och godkänna de 2 kablar som ändrade allt i somras.Mikael_L skrev:
Många länder i EU skulle aldrig gå med på något sådant pga problem för de egna medborgarna.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 861 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 861 inlägg
Den typen av retorik du blir utsatt för har lett till allt större motsättningar i samhället, över hela världen. En ständigt växande skara människor har tröttnat på att få höra diverse förklaringar om varför saker är som de är eller bör vara på ett visst sätt, när konsekvenserna blir så allvarliga för det egna hushållet. Det gäller inte bara elkostnader, utan mycket annat också.JA”Snabbe” skrev:
Vi har kommit till en punkt där så mycket olika saker samverkar på ett sätt många inte kan acceptera, och det är inte förhandlingsbart längre. För 15 år sedan trodde jag dagens situation var omöjlig, men nu är vi här. Det har ändå blivit tydligt var skiljelinjerna går, även om det till viss del skiljer sig mellan olika länder och kulturer. Det gör det lättare att ta ställning.
Nu är det ju så att man kan inte bara få alla fördelar med globalisering, internationell handel och frihandel, och på något sätt slippa nackdelarna.
Antingen väljer vi västvärldens vanliga väg eller Nordkoreas, för att spetsa till det.
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Jag upprepar, vi i Sverige blir lite tagna på sängen att vi faktiskt producerar något så billigt och bra att omvärlden köper upp "för mycket" av det.
Normalt sett är det vi som köper allt de har i andra länder.
De kanske tycker lika i Sydafrika, att man säljer för mycket av guldet utomlands, till för höga priser, så folk inte har råd med så rejäla bröllopsringar som de vill ha.
Antingen väljer vi västvärldens vanliga väg eller Nordkoreas, för att spetsa till det.
Jag upprepar, vi i Sverige blir lite tagna på sängen att vi faktiskt producerar något så billigt och bra att omvärlden köper upp "för mycket" av det.
De kanske tycker lika i Sydafrika, att man säljer för mycket av guldet utomlands, till för höga priser, så folk inte har råd med så rejäla bröllopsringar som de vill ha.
Sverige är ett exportland. Men vi behöver ju bete oss som Nigeria gällande vår energihandel för det.Mikael_L skrev:
Nu är det ju så att man kan inte bara få alla fördelar med globalisering, internationell handel och frihandel, och på något sätt slippa nackdelarna.
Jag kan ju tycka att det varit lite olyckligt att B1 och B2 och R1 har stängts, likaså gaskraftverket i Malmö.
Det senaste kanske mest olyckligt, det hade kunnat gjort stor skillnad när SE-4 drabbas hårt av höga elpriser.
Då hade man kunnat elda lite fossilt med bra avgasrening och hög verkningsgrad jämfört med gamla slitna kolkraftverk i Europa. Ingen bra lösning för någon mer eller mindre ständig energibrist, men kanske rätt OK några dagar om året med toppbelastning.
Problemet med B1, B2, R1 och 2, och all KK är ju att den är svår att få lönsamhet i ifall man inte kör för fullt och i långa perioder. Och vindkraften gräver ju ur lönsamheten, och inte bara det, vindkraften gröper ju ur sin egen lönsamhet också.
Det senaste kanske mest olyckligt, det hade kunnat gjort stor skillnad när SE-4 drabbas hårt av höga elpriser.
Då hade man kunnat elda lite fossilt med bra avgasrening och hög verkningsgrad jämfört med gamla slitna kolkraftverk i Europa. Ingen bra lösning för någon mer eller mindre ständig energibrist, men kanske rätt OK några dagar om året med toppbelastning.
Problemet med B1, B2, R1 och 2, och all KK är ju att den är svår att få lönsamhet i ifall man inte kör för fullt och i långa perioder. Och vindkraften gräver ju ur lönsamheten, och inte bara det, vindkraften gröper ju ur sin egen lönsamhet också.
Och jag vill kanske inte vara med och betala för nyckfulla produktionsslag.K karlmb skrev:
Det finns förövrigt knappt något inslag av nyckfullhet på förbrukningssidan.
Det är endast vädret som är nyckfullt, ibland blåser det inte, ibland är det kallt, helt utan förutsägbarhet.
Och då ska alla uppvärmda byggnader ha mer energi, oavsett om de har värmepumpar eller hör till de 10% som har direktverkande el.
Och fler ställer cykeln och tar bil istället osv ...
Ur ett elsystemperspektiv så har det ju fungerat. Dock så orsakar ju volatiliteten i pris/produktion osäkerheter. Samhället är ju uppbyggt med tanken att man reglerar på produktionssidan, nu vill man att man även skall reglera på konsumtionssidan. Men iom att det är svårt att lagra energi/skjuta på konsumtion på konsumtionssidan blir det svårt att kompensera mot en allt mer dynamiskt energimarknad.D Daniel 109 skrev:
Sen börjar jag undra hur bra systemstabiliteten i elnätet blir när vindkraften på 2 dagar kan gå från 500MW till 5000MW i effekt (211104 vs 211106). Under 2021 kommer ca 2500MW ny vindkraft installeras och 2022 estimeras ca 2000+MW att installeras. Vem ska reglera mot en kapacitet som kan variera med en faktor 10? Eller eg vem ska betala?
Skillnaden är att nyckfull konsumtion aldrig bidrar till samhället eller andra aktörer.Mikael_L skrev:
Och jag vill kanske inte vara med och betala för nyckfulla produktionsslag.
Det finns förövrigt knappt något inslag av nyckfullhet på förbrukningssidan.
Det är endast vädret som är nyckfullt, ibland blåser det inte, ibland är det kallt, helt utan förutsägbarhet.
Och då ska alla uppvärmda byggnader ha mer energi, oavsett om de har värmepumpar eller hör till de 10% som har direktverkande el.
Och fler ställer cykeln och tar bil istället osv ...
Nyckfull produktion bidrar jättemycket när den går för fullt. När den inte gör det så har vi två val, starta något annat eller sänka konsumtion.
Få se nu, alla marknadsexperter här inne, vilket är smartast idag för att komma till lägst prisgenomsnitt, givet det är några få konsumenter som står för absoluta merparten av extrakonsumtionen vid en köldknäpp när det slutat blåsa.
Att bygga nya kraftverk och elkablar, eller att styra in onödiga peakkonsumenter (tom med direkta bidrag om de skulle få gå från hus och hem annars) på för dem själva betydligt förmånligare uppvärmingslösningar?