Så det du säger är att marknad är inte bästa sättet att säkra el försörjning?
C cotillion skrev:
Ja. Jag ser inte riktigt att marknaden kan lösa det här.

Det finns inget skäl för marknaden att inte bygga väldigt mycket mer vindkraft eftersom driftskostnaderna är så låga att de tjänar pengar så fort det blåser. Vad som händer med elnätet när det inte blåser skiter vindkraftsägaren helt i utan ytterligare reglering.

Kanske kan vi bygga om vattenkraftverken så de kan leverera mer effekt under kort tid när det inte blåser för att täcka upp men det skulle innebära enorma kostnader och vara miljömässigt väldigt tveksamt. Externa kostnader orsakade av ett vindkraft borde bäras av vindkraft.

D
D Daniel 109 skrev:
Har Danmark problem?
Det har väl alla men jag antar att det var det som åsyftades med inlägget.

C
Ja, det blir "spännande" att se vad som händer när/om gas och olja stängs av och priserna blir höga på riktigt. :confused:

• Wow
djac
  • Laddar…
Sannolikt kommer elbehovet i Europa att öka när det blir brist på gas. Det i kombination med brist på gas till gasturbiner kan medför rejält höga elpriser i vinter.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Sannolikt kommer elbehovet i Europa att öka när det blir brist på gas. Det i kombination med brist på gas till gasturbiner kan medför rejält höga elpriser i vinter.
Ja, frågan är hur illa det blir, binder man på ett år idag så hamnar man närmare 3kr, känns ju jättehögt men kan visa sig vara ett fynd i Q1 -23.

C
D djac skrev:
Ja, frågan är hur illa det blir, binder man på ett år idag så hamnar man närmare 3kr, känns ju jättehögt men kan visa sig vara ett fynd i Q1 -23.
Ja, i mitt huvud pekar mycket på en total kollaps på vissa marknader nere i europa och om inga styrmedel används är det då bara exportkapaciteten som avgör i vilken mån vi dras med.
Frågan är vad priset blir i SE3 och 4 om tyskarna t.ex. betalar 50 kr/kWh och vi exporterar max?

• Wow
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Vad menar du med kollaps? Menar du nätkollaps eller höga elpriser?

Jag tror inte att vi kommer att se någon nätkollaps. Men det brukar ju vissa förutspå inför vintrarna.

C
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med kollaps? Menar du nätkollaps eller höga elpriser?
Nä, jag menar kollaps på det sättet att kunderna på dessa marknader inte kommer att kunna betala elräkningen.
Elbolagen kommer inte att kunna få in pengarna helt enkelt.

G
D Daniel 109 skrev:
Har Danmark problem?
Danmark har en stor del av sin interna elförsörjning från vindkraft och så fort det inte blåser tillräckligt är Danmark extermt importberoende, sammtidigt va det Danmark som drev på stängning av Barsebäck och krävde via Eu att Sverige ska kunna exportera 70% och det medförde att Sverige fick fyra elområden.

Ja, men är det ett problem för Danmark?

D
D Daniel 109 skrev:
Ja, men är det ett problem för Danmark?
Allt beror på perspektiv, för landmassan som kallas Danmark, -nej, för en enskild dansk som eventuellt får betala jättemycket för el kan det nog upplevas som ett problem, andra märker det inte, kanske finns det någon som kommer tycka de betalar för lite.

M Micke7700 skrev:
Som stoppet på Ringhals 3, 30 dec, totalstopp i nästan 54 timmar. Knappast planerbart.
Inse, inget system kan täcka allt behov alltid.

[

QUOTE="cotillion, post: 4800333, member: 247608"]Jag är övertygad om att kärnkraftsproducenterna gärna skulle garantera en viss leverans till elnätet om vindkraften tvingades göra detsamma. Produktion måste vara planerbar för det går inte att importera från något magiskt vindkraftverk i Tyskland som alltid snurrar när det inte blåser här.
[/QUOTE]

Planerbar produktion innebär att du kan planera produktionen.
Att det sedan inträffar stopp pga oförutsedda händelser ändrar inte det faktumet.

Vindkraft har du inget som helst kontroll över utan får hoppas att det blåser när du behöver den.

Jämför t.ex motorbåt och segelbåt. Ska du pendla över vatten kommer du behöva en motorbåt för den vet du att du kan ta dig fram med oavsett vinden, dvs motorbåten är planerbar, men likförbannat kan motorn stanna för ett tändstift pajar.

Bolund skrev en twitter i vintras om detta stopp och menade att vindkraften visst är planerbar eftersom vi har väderleksrapporter. Den tweeten försvann ganska fort :thinking::crysmile:

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.