31 261 läst ·
222 svar
31k läst
222 svar
Elpriset i maj - en ny chock för boende i SE3 och SE4
Elen är lika dyr för alla med rörligt avtal i SE4. Sedan är det ju högst individuellt hur mycket du förbrukar. Detta påverkar givetvis vad det står på sista raden på din faktura. Det är ganska mycket pengar som investerats för de med solceller, inte gratis det heller. Och vintertid när förbrukningen är som störst hjälper solceller föga. Försumbart i det stora hela.D djac skrev:
Skratta på ni. Jag skrattar inte över det faktum att elpriserna skiljer sig flera 100 % i ett och samma land, och att man gång efter gång fattat beslut som nu lett till den effektbrist vi nu ser. I, just det. Södra Sverige. Utan el fungerar inte ens solcellerna på taket.
Jag bor i södra Sverige, har el och vet att de som har solceller spenderar avsevärt mycket mindre på el än de utan, kalkylerna var gynsamma tidigare men de ser såklart ännu bättre ut nu, med de höga elpriserna. Det finns ingen effektbrist, däremot brist på el till lågt pris.E Etrompa skrev:
Om man är oroligt lagd kan man koppla in sina solceller så att de kan försörja hemmet även vid strömavbrott.
D djac skrev:Jag bor i södra Sverige, har el och vet att de som har solceller spenderar avsevärt mycket mindre på el än de utan, kalkylerna var gynsamma tidigare men de ser såklart ännu bättre ut nu, med de höga elpriserna. Det finns ingen effektbrist, däremot brist på el till lågt pris.
Fel. Verksamheter kan inte ansluta till nätet, o g a just effektbristen. Privatkunder kommer alltid prioriteras
Om man är oroligt lagd kan man koppla in sina solceller så att de kan försörja hemmet även vid strömavbrott.
Ja. Jag ser inte riktigt att marknaden kan lösa det här.D djac skrev:
Det finns inget skäl för marknaden att inte bygga väldigt mycket mer vindkraft eftersom driftskostnaderna är så låga att de tjänar pengar så fort det blåser. Vad som händer med elnätet när det inte blåser skiter vindkraftsägaren helt i utan ytterligare reglering.
Kanske kan vi bygga om vattenkraftverken så de kan leverera mer effekt under kort tid när det inte blåser för att täcka upp men det skulle innebära enorma kostnader och vara miljömässigt väldigt tveksamt. Externa kostnader orsakade av ett vindkraft borde bäras av vindkraft.
Vi diffarD djac skrev:Jag bor i södra Sverige, har el och vet att de som har solceller spenderar avsevärt mycket mindre på el än de utan, kalkylerna var gynsamma tidigare men de ser såklart ännu bättre ut nu, med de höga elpriserna. Det finns ingen effektbrist, däremot brist på el till lågt pris.
Dieselgenerator? Såvitt jag vet finns inga solceller som kör på önätsdrift.
Det var inte dåligt i Skåne i alla fall.sunnis skrev:
Fick som sämst 115 öre betalt plus 60 öre tillbaka på skatten, alltså som sämst inte bäst.
80 % av vår förbrukning (inkl uppvärmning) sker de månader då produktionen från solcellerna är som sämst. Så det är lite meningslöst ändå eftersom där inte är någon produktion att tala om när behovet är som störst. Värmen är på här ca oktober- april. Och ja, det kan upplevas lite kylig inomhus emellanåt, eftersom vi stretchar detta så mycket vi bara kan. Minimera uppvärmningssäsongen och inte övervärma under tiden.
Ja, om man tänker sig gå off-grid så funkar det inte under vintern men som ekonomisk funktion alldeles utmärkt, så det beror lite på hur man betraktar det. Förmodligen klipper nog nästan ingen inkommande el i samband med installationen av solceller.E Etrompa skrev:80 % av vår förbrukning (inkl uppvärmning) sker de månader då produktionen från solcellerna är som sämst. Så det är lite meningslöst ändå eftersom där inte är någon produktion att tala om när behovet är som störst. Värmen är på här ca oktober- april. Och ja, det kan upplevas lite kylig inomhus emellanåt, eftersom vi stretchar detta så mycket vi bara kan. Minimera uppvärmningssäsongen och inte övervärma under tiden.
Många vill hålla Danmark som föregångsland i olika frågor, jag ser de som absolut tvärtom och i detta fallet ett bra exempel på hur fel det kan bli om man inte diversifierar.G OMathson skrev:
För att detta ska fungera behöver man även ha ett batterilager. Det finns Fronius-växelriktare som har ett uttag direkt på växelriktaren där man kan få ut 3 kW (PV Point) (https://www.fronius.com/sv-se/swede.../energilosningar-for-smahus/fronius-gen24plus), men om man har en nätomkopplare som ovan krävs batterier också.D djac skrev: