194 468 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Jo det är enklare.... vi gnäller över "sjukelpenningen"-elstödet iställetD djac skrev:
I sak tror jag inte att Vattenfall får loss sina miljarder för sina storslagna vindkraftsprojekt!
Men gärna en kombo vindkraft samt SMR kärnkraft!
Du är nog en av få här som försöker täppa luckorna. Man ska kanske inte i allmänhet lägga för mycket kraft på det och räcker ju långt om fler åtminstone har en grov men korrekt uppfattning.Mikael_L skrev:
Så nu när jag funderat lite mer, så känner jag att man kan, mycket förenklat, säga att det finns två parametrar att skruva på.
Den axeleffekt som man skickar in till generatorn bestämmer vad den producerar (i aktiv effekt).
Sen finns det en pådragsregulator som är ställd med en viss lutning så generatorer i parallelldrift får en reglerkurva som medger att alla ökar effekten samtidigt vid behov, men denna kurva går att tweaka, så jag antar att kärnkraftverken har den brant satt, då de inte vill vara med i nätets effektbalansreglering, utan vill gå med full spätta hela tiden, medan vattenkraften har en flackare lutning och agerar då effektreglering (och frekvensreglering).
Och på något vis måste alla dessa producenter då handskaka fram hur elnätet ska styras vid varje givet tillfälle.
Vidare har jag förstått att hur synkrongeneratorns magnetisering är så kan man förändra hur den skapar eller konsumerar reaktiv effekt, och att nätet alltid behöver ett visst mått sådan.
Och detta är en viktig egenskap och uppgift för våra kärnkraftverk i söder, nätet här skulle annars ha svårt att ha tillräckligt med reaktiv effekt.
Här har jag definitivt stora kunskapsluckor, som jag får försöka täppa till.![]()
Själv är jag någorlunda väl insatt i de flesta delar av detta sen barnsben men jag försöker ändå alltid hitta lite andra sätt att tänka genom olika analogier trots att jag ser något som självklart eller kan behandla fullt ut yrkesmässigt. Därför intressant att se tex dina inlägg i egna ord och inte den vanliga kökkenmöddingen med diverse googlande och intetsägande länkar osv. Vill man komma långt i en grundad förståelse är min uppfattning att det kräver mycket arbete och inget man trots vettig tekniskt kunskap får till genom lite förstrött sökande. Alltså normalt något långt förbi målet.
Sämst är kanske att lätt numera en del hamnar i "gefährliches Halbwissen" och stannar där när uppförsbacken stegras.
Det är väl bra man utvecklar nya former. Det som dock fel att man stänger gamla system i förtid. Innan man har något nytt som fungerar lika bra (eller bättre) som de gamla. Samma som hände med digital tv, det analoga släcktes fast det fanns inte tv med inbyggd DVB-T och händer nu med mobilt 5G (saknar ordentlig täckning för 3G och 4G) 2025 ska 2G dvs GSM släckas ner för alla.
Sedan kan jag inte förstå vindkraften här i norr. Man bygger till norrland och har ändå ingen överföringskapacitet...är tanken där att sälja till Finland och Norge?
Äntligen nåt att man bygger det åtminstone där det mest behövs dvs söderut.
Annat fel som många länder gjort är att ha litat på en enda land för mycket. Alla äggen är i samma korg hos putin och även andra diktarurer...
Men man ska heller inte vända allt det här negativt. Vi kanske snart har jobb och industrier i Sverige när länder som Kina blir för dyrt
Sedan kan jag inte förstå vindkraften här i norr. Man bygger till norrland och har ändå ingen överföringskapacitet...är tanken där att sälja till Finland och Norge?
Annat fel som många länder gjort är att ha litat på en enda land för mycket. Alla äggen är i samma korg hos putin och även andra diktarurer...
Men man ska heller inte vända allt det här negativt. Vi kanske snart har jobb och industrier i Sverige när länder som Kina blir för dyrt
Redigerat:
Jo i Norrbotten så händer det ju spännande saker (en chans vi inte ska missa!) och det är då Hybrit och vätgas. För att producera vätgas så går det då åt en massa elenergi, sen blir den stora vinsten Moder Jord med en fossilfri stålframställning. LKAB, SSAB, Boliden, finska Outokumpu satsar hårt på det här. Sen blir det säkerligen en massa "spin-off" som att vi kan sälja vätgas till Tyskland. SvK kommer sedan att binda samman Sverige och Finland i sitt Aurora-projekt. För att lösa det här så blir det sannolikt SMR reaktorer både på den svenska sidan, Luleå samt finska Pyhäjoki.kisumisu skrev:
Det är väl bra man utvecklar nya former. Det som dock fel att man stänger gamla system i förtid. Innan man har något nytt.
https://www.hybritdevelopment.se/
https://www.svk.se/aurora-line/
https://www.uniper.energy/sverige/nyheter/botnialanken
Det ser onekligen ut som om "Magda och S" redan gett Vattenfall uppdraget.P paralun skrev:
"I augusti 2022 gav regeringen Strålsäkerhetsmyndigheten i uppdrag att se över hur regelverk ska anpassas och vilka andra eventuella åtgärder som krävs för att det ska finnas förutsättningar att använda både befintlig och framtida kärnkraft."
"Arbetet med förstudien beräknas vara klart i slutet av 2023. Om det blir aktuellt med SMR-reaktorer och alla förutsättningar är på plats skulle sådana reaktorer kunna tas i bruk i början på 2030-talet."P paralun skrev:
Då kan SMR byggas i Sverige (vattenfall.se)
Så ideologiskt blind kan du väl ändå inte vara så att du inte är bekant med vilket tidsperspektiv som är realistiskt. Prognosen säger i början av 30 - talet - om allt fungerar perfekt.
Hur skall vi lösa vårt energibehov fram tills dess när du presenterar detta dystopiska alternativ?
P paralun skrev:- En falang vill fylla Sverige och havet med vindkraft och satsning på sol. Vi skulle då behöva bygga hundratals vindsnurror samt köpa mycket dyrbara batterier för solenergin. Nu har vi då inte ekonomi för den här drömmen
inkl att det är ett mycket stort motstånd mot landsbaserad vindkraft.(och även havsbaserad).
Nja, inte riktigt så i praktiken.Mikael_L skrev:
Så nu när jag funderat lite mer, så känner jag att man kan, mycket förenklat, säga att det finns två parametrar att skruva på.
Den axeleffekt som man skickar in till generatorn bestämmer vad den producerar (i aktiv effekt).
Sen finns det en pådragsregulator som är ställd med en viss lutning så generatorer i parallelldrift får en reglerkurva som medger att alla ökar effekten samtidigt vid behov, men denna kurva går att tweaka, så jag antar att kärnkraftverken har den brant satt, då de inte vill vara med i nätets effektbalansreglering, utan vill gå med full spätta hela tiden, medan vattenkraften har en flackare lutning och agerar då effektreglering (och frekvensreglering).
Och på något vis måste alla dessa producenter då handskaka fram hur elnätet ska styras vid varje givet tillfälle.
Vidare har jag förstått att hur synkrongeneratorns magnetisering är så kan man förändra hur den skapar eller konsumerar reaktiv effekt, och att nätet alltid behöver ett visst mått sådan.
Och detta är en viktig egenskap och uppgift för våra kärnkraftverk i söder, nätet här skulle annars ha svårt att ha tillräckligt med reaktiv effekt.
Här har jag definitivt stora kunskapsluckor, som jag får försöka täppa till.![]()
Många kraftverk levererar helt enkelt det de avtalat om att leverera. Medan andra agerar reglerkraft. Det är ofta vattenkraft i Sverige. Dessa reglerar uteffekten efter nätfrekvensen.
Övriga kraftverk kan bli beordrade att ändra effekt men då främst för att få in reglerkraften i sitt reglerområde.
Allt som är anslutet till elnätet, inklusive nätkomponenter som tex ledningar genererar induktiva och kapacitiva laster. Den här reaktiva effekten vill man inte överföra långa sträckor. Den medför förluster och tar kapacitet i elnätet. Man vill därför kompensera för det lokalt. Det görs med fördel med hjälp av att styra synkronmaskiner. Sulfitbruk som har mycket motorer brukar ha några synkronmotorer för att se till att nolla brukets fasvinkel.
Jo flera år framåt är det olösligt eftersom vi själva lagt ner fungerande kärnreaktorer. Ser man på hela EU så är det då en stor brist på planerbar elproduktion inkl att Frankrikes kärnkraft haft problem.A Abies koreana skrev:Det ser onekligen ut som om "Magda och S" redan gett Vattenfall uppdraget.
"I augusti 2022 gav regeringen Strålsäkerhetsmyndigheten i uppdrag att se över hur regelverk ska anpassas och vilka andra eventuella åtgärder som krävs för att det ska finnas förutsättningar att använda både befintlig och framtida kärnkraft."
"Arbetet med förstudien beräknas vara klart i slutet av 2023. Om det blir aktuellt med SMR-reaktorer och alla förutsättningar är på plats skulle sådana reaktorer kunna tas i bruk i början på 2030-talet."
Då kan SMR byggas i Sverige (vattenfall.se)
Så ideologiskt blind kan du väl ändå inte vara så att du inte är bekant med vilket tidsperspektiv som är realistiskt. Prognosen säger i början av 30 - talet - om allt fungerar perfekt.
Hur skall vi lösa vårt energibehov fram tills dess när du presenterar detta dystopiska alternativ?
Sen är nog Vattenfalls förstudie en "illusion" och med dagens förutsättningar så tjänar ju kraftbolagen grova pengar på bristen planerbar elproduktion. Men eftersom nu Vattenfall är staligt ägt så borde man nog se till en realistiskt plan och det kan ju ägaren, dvs svenska staten ge ägardirektiv om!
Men vi får se hur ägaren och närmast då fröken Busch agerar!
https://group.vattenfall.com/se/nyh...att-bygga-sma-modulara-reaktorer-vid-ringhals
Nja, nu är det väl inte just det gnället som påverkar dessa byggen. Däremot tycker jag det är ganska typiskt att diverse småpåvar i kommunerna här nere varvar gnäll om höga elpriser och bristande produktion med att med alla medel lajva rättshaverister och stoppa byggandet av just elproduktion, allt i den heliga idealismens namn.P paralun skrev:
Jag har själv sett byggena nere i Nederländerna och det är mäktigt, högt byggtempo och de visar att de menar allvar och har förstått.
Jo det finns mycket vi krånglat till i Sverige anno 2022.... "alla ska ju tycka till om allt"...D djac skrev:Nja, nu är det väl inte just det gnället som påverkar dessa byggen. Däremot tycker jag det är ganska typiskt att diverse småpåvar i kommunerna här nere varvar gnäll om höga elpriser och bristande produktion med att med alla medel lajva rättshaverister och stoppa byggandet av just elproduktion, allt i den heliga idealismens namn.
Jag har själv sett byggena nere i Nederländerna och det är mäktigt, högt byggtempo och de visar att de menar allvar och har förstått.
Nu tror jag inte det är så enkelt som att orsaken är att vi i Sverige lagt ner planerbar elproduktion, du säger det själv, hela EU har problem inte minst Frankrike med alla sina kärnkraftverk.P paralun skrev:
Jaha, du anser att det du argumenterar för i inlägg efter inlägg är en illusionP paralun skrev:
Ja du, geniet har sina begränsningar men dumheten är gränslös. Det lär inte hjälpa att svinga falukorvar, inte heller hjälper det att be till Gud. Ulf Ekmanska retoriken lyser starkt, även det Trumpska nyspråket. Tyvärr kan hon inte fylla den rock hon tagit på sig. Någon vuxen i rummet bör nog träda in. Vi har skäl att vara oroliga.P paralun skrev:
Jo jag nöjer mig med att se vad som händer och sker och KriegersFlak blir en första prövning för VattenfallA Abies koreana skrev:Nu tror jag inte det är så enkelt som att orsaken är att vi i Sverige lagt ner planerbar elproduktion, du säger det själv, hela EU har problem inte minst Frankrike med alla sina kärnkraftverk.
Jaha, du anser att det du argumenterar för i inlägg efter inlägg är en illusion
Ja du, geniet har sina begränsningar men dumheten är gränslös. Det lär inte hjälpa att svinga falukorvar, inte heller hjälper det att be till Gud. Ulf Ekmanska retoriken lyser starkt, även det Trumpska nyspråket. Tyvärr kan hon inte fylla den rock hon tagit på sig. Någon vuxen i rummet bör nog träda in. Vi har skäl att vara oroliga.
https://www.di.se/nyheter/vattenfall-pressar-regeringen-kraver-svar-om-vindkraftsprojekt/
(sen behövs det ju en trovärdig plan för energiförsörjningen i Sverige och framåt i tiden)
Jag tror inte regeringen kommer reda ut detta heller, det är för svåra frågor.P paralun skrev: