194 468 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Denna dök upp dagarna och jag tänkte att en del här, den delen av oss som är intresserade av fakta, borde tycka att detta är intressant läsning. Samtidigt som populismen, trumpismen och historieomskrivningen aldrig varit större inom politiken, så förefaller det som att allmänheten önskar mer fakta och vetenskaplig hållning från denna, vågar man drista sig till att säga, - man saknar inte kon förrän båset är tomt..?
https://v-a.se/2022/12/va-barometern-2022-23/
https://v-a.se/2022/12/va-barometern-2022-23/
Så nu när jag funderat lite mer, så känner jag att man kan, mycket förenklat, säga att det finns två parametrar att skruva på.Mikael_L skrev:
Men nu synkronmaskinen, jag trodde att den också jobbade lite som asynkronmaskinen att den driver upp frekvensen lite då den matar ut el på nätet.
Men nej, så funkar det inte har jag nu koll på. Och att bara öka magnetiseringen ökar inte aktiva effekten utan bara reaktiva, så detta är lite lurigt.
Men vilken effekt som matas ut bestäms alltså helt och hållet av hur mycket axeleffekt man matar in, men belastningsfördelningen mellan olika generatorer är lite knepigt.
Så jag har hittat denna skrift, ibland är dessa äldre litteratur riktigt bra, det är ju inget som har förändrats sedan denna skrevs. Generatorer som är kopplade på samma elnät går i parallelldrift, så det börjar från den den rubriken.
Den axeleffekt som man skickar in till generatorn bestämmer vad den producerar (i aktiv effekt).
Sen finns det en pådragsregulator som är ställd med en viss lutning så generatorer i parallelldrift får en reglerkurva som medger att alla ökar effekten samtidigt vid behov, men denna kurva går att tweaka, så jag antar att kärnkraftverken har den brant satt, då de inte vill vara med i nätets effektbalansreglering, utan vill gå med full spätta hela tiden, medan vattenkraften har en flackare lutning och agerar då effektreglering (och frekvensreglering).
Och på något vis måste alla dessa producenter då handskaka fram hur elnätet ska styras vid varje givet tillfälle.
Vidare har jag förstått att hur synkrongeneratorns magnetisering är så kan man förändra hur den skapar eller konsumerar reaktiv effekt, och att nätet alltid behöver ett visst mått sådan.
Och detta är en viktig egenskap och uppgift för våra kärnkraftverk i söder, nätet här skulle annars ha svårt att ha tillräckligt med reaktiv effekt.
Här har jag definitivt stora kunskapsluckor, som jag får försöka täppa till.
Redigerat:
Generatorer finns det ju överallt och är en klurig uppfinning.
"Generator, även kallad dynamo, är en maskin som omvandlar rörelseenergi till elektrisk energi.[1] Vid omvandlingen tillämpas induktionsprincipen/generatorprincipen – när en elektrisk ledning och ett magnetfält rör sig i förhållande till varandra uppstår en elektromotorisk kraft (emk) i ledningen."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Generator
"Generator, även kallad dynamo, är en maskin som omvandlar rörelseenergi till elektrisk energi.[1] Vid omvandlingen tillämpas induktionsprincipen/generatorprincipen – när en elektrisk ledning och ett magnetfält rör sig i förhållande till varandra uppstår en elektromotorisk kraft (emk) i ledningen."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Generator
Om man nu ska diskutera hur "bra" olika kraftslag är så tycker jag det är mycket negativt med vindkraft att nu helt plötsligt när det blåser och är betydligt mildare sänks elpriserna kraftigt vad jag kan förstå framför allt ökande vindkraftsproduktion. Eller ja det är ju bra att prisena sjunker naturlgitvis men det hade varit bättre om de var låga förra veckan.. Iaf för oss konsumenter.
Jo mycket olyckligt och vi behöver ju en trovärdig plan för hur vi ska slippa en "volatil" elmarknad och då finns det ju olika vägar.F fiskarn87 skrev:Om man nu ska diskutera hur "bra" olika kraftslag är så tycker jag det är mycket negativt med vindkraft att nu helt plötsligt när det blåser och är betydligt mildare sänks elpriserna kraftigt vad jag kan förstå framför allt ökande vindkraftsproduktion. Eller ja det är ju bra att prisena sjunker naturlgitvis men det hade varit bättre om de var låga förra veckan.. Iaf för oss konsumenter.
- En falang vill fylla Sverige och havet med vindkraft och satsning på sol. Vi skulle då behöva bygga hundratals vindsnurror samt köpa mycket dyrbara batterier för solenergin. Nu har vi då inte ekonomi för den här drömmen
inkl att det är ett mycket stort motstånd mot landsbaserad vindkraft.(och även havsbaserad).
- Sen kan vi då bygga SMR reaktorer, gen3 som är snabbaste sättet att täppa luckan på planerbar elproduktion.
- Eller kombinerar vi ovanstående men då måste "Magda" och S ge sin välsignelse.
- Alternativt gör vi ingenting och hoppas på att det löser sig....
Ja någonstans måste dem väl få pengar när alla installerar bergvärme och andra lösningar.Mikael_L skrev:
Få se vad som hittas på när alla har solpaneler som de åtminstone på våren/sommaren/hösten laddar bilen "gratis".
Mindre privata vattenkraftverk är ju redan förbjudna i Sverige.
Lite offtopic men dån här skulle vara intressant om det bara vore anpassat till vårat elsystem...
Redigerat:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Vid högtryck brukar det blåsa mindre och är det högtryck på vintern så är det kallt, alltså behöver vi i Sverige mest energi för uppvärmning vid högtryck på vintern.F fiskarn87 skrev:Om man nu ska diskutera hur "bra" olika kraftslag är så tycker jag det är mycket negativt med vindkraft att nu helt plötsligt när det blåser och är betydligt mildare sänks elpriserna kraftigt vad jag kan förstå framför allt ökande vindkraftsproduktion. Eller ja det är ju bra att prisena sjunker naturlgitvis men det hade varit bättre om de var låga förra veckan.. Iaf för oss konsumenter.
Tyvärr fungerar varken solceller eller vindkraft speciellt bra just då och därför blir elen dyrast när den verkligen behövs till tex värmepumpar.
Dynamo är ett specialfall av generator. Det är en likströmsgenerator. Cykelgeneratorer som brukar kallas dynamo är inte en dynamo.P paralun skrev:Generatorer finns det ju överallt och är en klurig uppfinning.
[länk]
Tänk om de hade fått göra detta i södra Sverige: https://sverigesradio.se/artikel/vattenfall-bygger-en-av-varldens-storsta-vindkraftsparker-till-havs
Vid högtryck är rörligt/timpris dyrast!G OMathson skrev:Vid högtryck brukar det blåsa mindre och är det högtryck på vintern så är det kallt, alltså behöver vi i Sverige mest energi för uppvärmning vid högtryck på vintern.
Tyvärr fungerar varken solceller eller vindkraft speciellt bra just då och därför blir elen dyrast när den verkligen behövs till tex värmepumpar.
Fast elpris är dyrast på lågtryck.
Nu kanske inte du heller förespråkar timpriser...men bara en tanke som for mig då när jag nu tecknade om elavtalet till 3 år fastpris.