194 468 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
De har bra effekt på det sättet att även generera och som du säger avlasta uttaget. Det är en gammal sanning som sagt giltig mest vid industrialismens guldålder.Mikael_L skrev:
Ajaaa .. ja du menar att även varenda direktdriven elmotor bidrar till svängmassan.
Ja om jag tänker efter så är det inte helt ologiskt. Allt som roterar har ju den inverkan.
Dock funderar jag lite på eftersläpningen, det är nog ganska många centihertz som skiljer mellan att motorn agerar motor och att den agerar generator.
Men visst, så fort nätets frekvens sjunker så sjunker ju samtidigt belastningen från alla dessa motorer, så de håller nog emot en frekvenssänkning även utan att börja agera generator.
Sen håller jag med om det andra, alltfler motorer som sitter bakom en frekvensomformare, och då blir det inget alls bidrag.
Att jag ens nämner det eller skrev något tidigare är mest att man blir dödstrött på alla googlare runt diverse frågor som många gånger är oväsentliga och ofta helt bortom vad individerna sysslar med, bryr sig om eller i värsta fall inte grunt grundläggande förstår.
Vore intressantare som jag skrev tidigare med egna grundade bedömningar, skattningar i trådarna inte bara på detta temat. Det är inga konstigheter att sätta in vettiga siffror om man är intresserad och vill sätta sig in i grunderna. Det är bra vaccin mot att likt exempeln som läggs in vara i riskzonen till att drabbas av olika religiös tro av politisk art från alla håll och kan även agera svängmassa mot med- eller omedveten desinformation.
Ah, det råder i de här frågorna i det närmaste koncensus hos de som är i branschen, att själv försöka trumfa det är ju bara tramsigt. Du hittar såklart outliers med en titel som tycker annorlunda men de är oftast knutna till andra agendor, ibland politiskt (nationella/internationella intressen), ibland ekonomiskt, inte sällan idealistiskt förvirrade.GK100 skrev:
De har bra effekt på det sättet att även generera och som du säger avlasta uttaget. Det är en gammal sanning som sagt giltig mest vid industrialismens guldålder.
Att jag ens nämner det eller skrev något tidigare är mest att man blir dödstrött på alla googlare runt diverse frågor som många gånger är oväsentliga och ofta helt bortom vad individerna sysslar med, bryr sig om eller i värsta fall inte grunt grundläggande förstår.
Vore intressantare som jag skrev tidigare med egna grundade bedömningar, skattningar i trådarna inte bara på detta temat. Det är inga konstigheter att sätta in vettiga siffror om man är intresserad och vill sätta sig in i grunderna. Det är bra vaccin mot att likt exempeln som läggs in vara i riskzonen till att drabbas av olika religiös tro av politisk art från alla håll och kan även agera svängmassa mot med- eller omedveten desinformation.
Du missar vad jag försöker förmedla det är ett generellt beteende likt i denna typen trådar jag syftar på. Att kunna bedöma rimlighet på sätten jag nämner är som sagt en bra början. Tekniskt finns i de flesta fall många lösningar som kommer variera över tid.D djac skrev:Ah, det råder i de här frågorna i det närmaste koncensus hos de som är i branschen, att själv försöka trumfa det är ju bara tramsigt. Du hittar såklart outliers med en titel som tycker annorlunda men de är oftast knutna till andra agendor, ibland politiskt (nationella/internationella intressen), ibland ekonomiskt, inte sällan idealistiskt förvirrade.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Det är dock inte alternativen. Att systemet är så svagt att bortkopplingar krävs föregås av högs priser.F fiskarn87 skrev:
I ett sunt system har man priser nära den breda produktionsapparatens produktionspriser. Det är den situationen som måste ses som alternativ ett. Mot det ställer man höga priser (och eventuellt bortkopplingar) och sen frågar man sig vad man gjort för felaktiga val för att hamna i alternativ 2 istället för 1.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
I kombination med att det blir varmare och börjar blåsa mer.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Samtidigt tar det enligt artikeln upp till 80h att nå full produktion.pacman42 skrev:
Vet någon om O3 hann vara med och lägga anbud till imorgon?
Bara det att man vet att reparationen gått bra gör att man har bråttom med att sälja energi som man annars hade tänkt spara på (främst vattenkraft) och tillsammans med att det blir varmare så blir det lite av en prisdumpning. Så budning från O3 behövs nog inte för att det skall påverka