C
Viktor.J Viktor.J skrev:
Varför är det inte en semantisk skillnad när du själv menar att karlshamnsverket inte existerar utan att vara reserveffekt åt svk?
Om inte annat för att de faktiskt var i drift förra vintern.
Eller menar du att de då körde i strid mot avtalet med SvK? Eller att det var SvK som gav dem okej att köra förra året men nu har ångrat sig? Eller menar du att de (enligt SvK) inte borde kört "kommersiell" drift eftersom det är byggt som ett reservkraftverk?

Redigerat:
C cpalm skrev:
Eller menar du att de då körde i strid mot avtalet med SvK? Eller att det var SvK som gav dem okej att köra förra året men nu har ångrat sig? Eller menar du att de (enligt SvK) inte borde kört "kommersiell" drift eftersom det är byggt som ett reservkraftverk?
C cpalm skrev:
Eller menar du att de då körde i strid mot avtalet med SvK? Eller att det var SvK som gav dem okej att köra förra året men nu har ångrat sig? Eller menar du att de rent moraliskt inte borde kört "kommersiell" drift eftersom det är byggt som ett reservkraftverk?
Jag förstår ärligt inte vad du menar längre och vad du vill få sagt. Jag trodde jag gjorde det men blev osäker nu. Det känns inte som en jätte viktig fråga för mig så jag lägger ner

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
stefan-l%C3%B6fven-statsministern.gif

• Gilla
  • Haha
Viktor.J och 2 till
  • Laddar…
F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja den skärmdumpen var det ju jag själv som postade först i tråden och jag skrev också ett inlägg om varför jag anser att den är misstolkad.

Det som andra debattörer påstår är att M vitt och brett gick ut med att det skulle stå klart kärnkraft veckor efter valet och det anser jag att det inte finns några belägg för.

Oavsett tycker jag löftesbrytarsnacket förstör just den här tråden, så ska vi prata vidare om det borde vi skapa en ny.
Kan du inte läsa? Det jag (m.fl.) skrev är att M (Moderaterna) sa i direktsändning av valdebatten att de (om de fick makten) "skulle STARTA byggandet av nya kärnkraftverk inom några veckor"
Ingenting annat. Läs rätt!!
Det är klart att det förstör att det är ett "visst parti" som bryter löften. :crysmile:

F frasen_36 skrev:
Kan du inte läsa? Det jag (m.fl.) skrev är att M (Moderaterna) sa i direktsändning av valdebatten att de (om de fick makten) "skulle STARTA byggandet av nya kärnkraftverk inom några veckor"
Ingenting annat. Läs rätt!!
Det är klart att det förstör att det är ett "visst parti" som bryter löften. :crysmile:
Starta betyder just starta. Långt innan du ser något hus så måste det planeras, bygglov sökas osv. ett hyreshus tar oftast runt fem år från start till det står färdigt och det är enkelt i sammanhanget.

• Gilla
Greger_08 och 1 till
  • Laddar…
Aldrig sett något liknande... allt man har får importeras till SE3 samt SE4.
Överföringssnitten ser maxade ut!

Karta visar elektricitetsflöden och nettoexport/import mellan nordiska länder och Baltikum i megawatt (MW).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

• Ledsen
  • Haha
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
F
P paralun skrev:

[bild]
[länk]
Ja det blir en hel del polsk kolkraft idag.
Man känner sig lite smutsig när man laddar elbilen just nu..

• Gilla
paralun
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Starta betyder just starta. Långt innan du ser något hus så måste det planeras, bygglov sökas osv. ett hyreshus tar oftast runt fem år från start till det står färdigt och det är enkelt i sammanhanget.
Och långt innan dess måste ett BESLUT tas och det har det inte gjort "inom några veckor" som finansministern raljerade om.

P paralun skrev:

[bild]
[länk]
Gissningsvis väldigt nära rullande nedstängningar.

Edit: Svensk vindenergi levererar under 10% av installerad kapacitet, kan det ha något med det att göra? :thinking:

• Haha
TommyC
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Gissningsvis väldigt nära rullande nedstängningar.
Om så var fallet skulle Man beordra upp effektreserven i hög beredskap. Det skulle dessutom högst sannolikt föregåtts av att elpriset gått i taket.

D Daniel 109 skrev:
Om så var fallet skulle Man beordra upp effektreserven i hög beredskap. Det skulle dessutom högst sannolikt föregåtts av att elpriset gått i taket.
När jag nämner "väldigt nära" så tänker jag på händelser som att:
- Ringhals tvingas till sänkning av effekten igen
- en av överföringarna från SE2 till SE3 tvingas tas ur drift
Osv. Vi har inte tillräckliga marginaler för att klara sådant just nu.

Att man kör karlshamnsverket ofta på låg effekt är väl för att det med sina tunga turbiner/generatorer stabiliserar de södra elområdena och höjer överförbar effekt norrifrån.

Annars är ju elpriser oerhört mycket allvarligare än om vi skulle behöva koppla ifrån områden några timmar per år...

Nej, det är det inte. Dels händer det inte ofta, när det händer är det för att de behöver ligga i hög beredskap för att snabbt kunna leverera effekt. Om de inte är infasade har de en starttid på 2h.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag hade inte haft några problem med bortkoppling nån timme här och där. Hellre det än så höga priser.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Jag hade inte haft några problem med bortkoppling nån timme här och där. Hellre det än så höga priser.
Industrin hade inte varit nöjd med det...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.