194 468 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Viktig information om din tv-tjänst - Telia.se
Svenska kraftnät full rådighet över 562 megawatt (MW) av verkets totala kapacitet på 660 MW.
finns lite överViktor.J skrev:
Svenska kraftnät full rådighet över 562 megawatt (MW) av verkets totala kapacitet på 660 MW.
Om de kör på kommersiella grunder kan de ju inte tillföra effekt om SVK begär det. Så ned, de kan inte köra av kommersiella skäl.
Sätter de igång och producerar för dagens planerade behov kan dom inte agera effektreserv samtidigt, de kan ju inte ge mer då.
Och vill de sälja så måste de vara med på auktionen dagen innan.
Men som sagt, de är effektreserv under vintern, och är bara det.
Möjligen är det bara 2 block som är effektreserv och det 3' förfogar de ev över, men jag vet inte.
Karlshamnsverket känns som att det är jättehemligt på något vis, jag hittar ingen officiell information.
Och vill de sälja så måste de vara med på auktionen dagen innan.
Men som sagt, de är effektreserv under vintern, och är bara det.
Möjligen är det bara 2 block som är effektreserv och det 3' förfogar de ev över, men jag vet inte.
Karlshamnsverket känns som att det är jättehemligt på något vis, jag hittar ingen officiell information.
Fast kör de av kommersiella skäl så kan det ju vara så att effektreserven inte behövs. Totala mängden som verket producerar är ju detsamma.
Men jag förstår att det blir en affärsmässig skillnad. Antagligen har väl SK betalat för att ha anläggningen som reserv och då blir det konstigt om de med samma anläggning kan producera kommersiellt.
Men jag förstår att det blir en affärsmässig skillnad. Antagligen har väl SK betalat för att ha anläggningen som reserv och då blir det konstigt om de med samma anläggning kan producera kommersiellt.
Med 6-7 kr/KWh i spot så blir oljeverk också lönsamma. Det är väl inget konstigt? Kalshamnsverket gick ju för kommersiell drift i september då det var lägre spotpriser än nu. Du får gärna motbevisa mig annars, så jag lär mig.F fribygg skrev:
Om du @ Viktor.J påstår att "Oljeverken är lönsamma" är det upp till dig att bevisa saken..Viktor.J skrev:
Jag kan inte lära dej, själv trodde jag att det hette oljekondens och att de inte gick fullt nu men om du har fog för dina påståenden och kan visa länk eller anger källa till kunskapen ska jag läsa på och lära mig
Så jag måste backa upp mitt påstående men du behöver inte?F fribygg skrev:Om du @ Viktor.J påstår att "Oljeverken är lönsamma" är det upp till dig att bevisa saken..
Jag kan inte lära dej, själv trodde jag att det hette oljekondens och att de inte gick fullt nu men om du har fog för dina påståenden och kan visa länk eller anger källa till kunskapen ska jag läsa på och lära mig![]()
Men men,
Här är hela länken.
https://www.uniper.energy/sverige/nyheter/daerfoer-startades-karlshamnsverket-i-september/
Det finns olika sorters oljekraftverk, det går att använda både gasturbiner och ångturbiner för att driva generatorn. I gasturbiner går avgaserna från förbränningen genom turbinen, i fallet med ångturbiner så används oljan för att värma vatten vars ånga driver turbinen och sedan går till en kondensor för att kylas av.F fribygg skrev:
Vilka tillgängliga verk går inte nu?F fribygg skrev:Om du @ Viktor.J påstår att "Oljeverken är lönsamma" är det upp till dig att bevisa saken..
Jag kan inte lära dej, själv trodde jag att det hette oljekondens och att de inte gick fullt nu men om du har fog för dina påståenden och kan visa länk eller anger källa till kunskapen ska jag läsa på och lära mig![]()
Jag försöker allt backa upp mina påståenden.Viktor.J skrev:
Vad är ens "Oljeverk" enligt Wikipedia är Karlshamnsverket ett oljeeldat kondenskraftverk.
Din länk beskriver väl hur det var när den publicerades 27/9-22, inte att oljekondens en går fullt nu eller är lönsamt att köra vid dagens elpriser.
Det är uppenbart att du inte vill förstå, du behöver inte förstöra denna tråden också. Du verkar har något personligt emot mig, fine, skriv det i ett PM till mig i så fall.F fribygg skrev:
Tills dess kommer jag negligera dina tappra försök, bra kämpat.
Har för mig block 1 är avställt/nedlagt sen rätt länge tillbaka. Så det finns i praktiken bara 2 block.Mikael_L skrev:
Lite intressant att nästan hela deras kapacitet är upphandlad som reserv i år, så att de inte finns utrymme för "egen" drift, med konsekvensen att de inte är med och pressar ner pristopparna. Frågan är om SvK har tagit i extra mycket i år? Tidigare år har de ju åtminstone varit snack om att de inte skulle få vara med alls.
Märkligt om de indirekt påverkar priset även om det låter rimligt. Deras motivering har ju tidigare varit att de inte kan/ska/får manipulera marknaden.C cpalm skrev:Har för mig block 1 är avställt/nedlagt sen rätt länge tillbaka. Så det finns i praktiken bara 2 block.
Lite intressant att nästan hela deras kapacitet är upphandlad som reserv i år, så att de inte finns utrymme för "egen" drift, med konsekvensen att de inte är med och pressar ner pristopparna. Frågan är om SvK har tagit i extra mycket i år? Tidigare år har de ju åtminstone varit snack om att de inte skulle få vara med alls.