MultiMan
Nästan 3000 MW back. Var går gränsen innan det inte går importera mer?

Karta med elpriser och import/export av elektricitet i Norden och Baltikum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MultiMan MultiMan skrev:

[bild]
Jo jag satt och funderade på samma sak och det är ju ingen export längre ut ur SE4.
Sen importerar vi från Finland, ytterst ovanligt plus då en massa el in från Norge.
Total produktion så kan vi klämma ur mer men överföringarna närmar sig nog max.
Det behövs nog inte mycket för att få det här att braka ihop och man får ta till bortkopplingar.
Eller blir det någon störning så brakar det ihop av sig självt.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

G
Och den förra regeringen gick ut under 2021 med att familjeveckan skulle införas under 2022 d.v.s majoritet fanns då.

Nästan så man kan säga att det var ett försök till valfläsk två gånger om.

Den förra regeringen hade inte en majoritet bakom sig.

• Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:

[bild]
Undrar vart alla som vill vi ska frikoppla oss från övriga Europa är nu?

• Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Undra vad som hände för en stund sedan? En större bortkoppling?

Diagram och mätare visar frekvens på 50,01 Hz, normalt för ellast i Europa, tidpunkt angiven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Jag såg det också och tänkte samma sak.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag såg det också och tänkte samma sak.
Jo det där är en rejäl bortkoppling som får frekvensen snabbt att stiga.

D
Viktor.J Viktor.J skrev:
Undrar vart alla som vill vi ska frikoppla oss från övriga Europa är nu?
Jag vet inte var de är men din fråga antyder att vi inte skulle klarat oss utan att importera, det tror jag är helt fel, vi importerar många varor som vi kunde gjort själva men av olika skäl, oftast ekonomiska, så låter vi någon annan tillverka de. Så är det med el också, är det billigare att köpa så gör vi det, helt odramatiskt.

D djac skrev:
Jag vet inte var de är men din fråga antyder att vi inte skulle klarat oss utan att importera, det tror jag är helt fel, vi importerar många varor som vi kunde gjort själva men av olika skäl, oftast ekonomiska, så låter vi någon annan tillverka de. Så är det med el också, är det billigare att köpa så gör vi det, helt odramatiskt.
vilka 3000 MW skulle vi kört själva idag ?

vattenkraften är väl det enda som i teorin kan gasa nu. Men om den redan går fullt eller om överföringen mellan SE2 och SE3 redan går fullt blir det svårt.

Kollade själv, vattenkraften skulle teoretisk kunna gett mer (men kanske inte praktiskt, saknar detaljkunskapen) och vad jag kan se så körde man max över SE2 till SE3. Jag tänker att om Sverige importerar 3000 MW och överföringen i SE2 är maxad. Vad i SE3 och SE4 kan fylla behovet?

Det kan ju vara som du säger att vi importerar endast för att det är billigt. en Tittar man på produktionen så verkar det mesta gå fullt. Så det är svårt att se igenom.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
Viktor.J Viktor.J skrev:
vilka 3000 MW skulle vi kört själva idag ?

vattenkraften är väl det enda som i teorin kan gasa nu. Men om den redan går fullt eller om överföringen mellan SE2 och SE3 redan går fullt blir det svårt.
Finns effekt både i oljeverk och kraftvärme.

D djac skrev:
Finns effekt både i oljeverk och kraftvärme.
Vilka kraftvärmeverk går inte redan? och Oljeverken är ju väldigt lönsama vid dessa spotpriser så de går väl fullt också ? (svårt att se)

Mikael_L
MultiMan MultiMan skrev:

[bild]
Mest importerar vi från Norge.
Det finns i bilden bredvid minst 2000MW ledig kapacitet från DE, och DK. Polenkabeln är lite skum, där är ev import/export rätt osäker.
Sen verkar se3 kunna få en del från Finland också.

Mikael_L
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vilka kraftvärmeverk går inte redan? och Oljeverken är ju väldigt lönsama vid dessa spotpriser så de går väl fullt också ? (svårt att se)
Karlshamn är upphandlad som effektreserv så de får inte producera ett skit innan Svenska kraftnät beordrar.

Dvs de kan inte köra igång och producera och sälja bara för att priset är högt och förtjänsten OK.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Karlshamn är upphandlad som effektreserv så de får inte producera ett skit innan Svenska kraftnät beordrar.

Dvs de kan inte köra igång och producera och sälja bara för att priset är högt och förtjänsten OK.
Ok, trodde det var fritt för dom att köra om de ville av marknadsmässiga skäl men att de också skulle kunna uppfylla SVK´s behov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.