194 468 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Vi kan ju sluta med "försörjningsstöd"?L lat skrev:Jo, och sen ska vi skicka vapen & annat bidrag till Ukraina och ska vi öka försvarsutgifterna till minst 2% av bnp och sen ska det bli gratis fritis för alla ungar, och sen ska vi få eldstöd, och gärna pelletsstöd också(annars blir det tydligen orättvist), och sen ....
Men höj för f.n inte skatten!
Så, vem ska betala?
Men nu har det ju bestämts att det inte ska byggas statlig kärnkraft, då måste den även vara företagsekonomisk hållbar.RoTe skrev:
Vem har bestämt det? Kärnkraft är mycket ekonomiskt hållbar om man ger kärnkraft samma villkor som vindkraft. Däremot så gör man som främst MP drev fram mha S med extra avgifter samt skatter på kärnkraft så går det inte. Sen hittar man nu mycket billigare SMR reaktorer.D Daniel 109 skrev:
BWRX-300 - Fermi Energia
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
R1 och O2 va inga "skrothögar" direkt. R2 kunde absolut renoverats, inte billigt men bättre än fossilt och bli mer beroende av Kina. Barsebäck, snacka om kapital förstöring!Kristian Ask skrev:
Ja, men de gamla skrothögarna är uppenbarligen inget att hänga i julgranen. Ingen kommer vilja investera om de inte kan räkna hem det. Ny kärnkraft gör att elen blir dyrare. Bäst vore det om de stora drakarna i Europa tog sig i kragen.
Som jag sagt innan, vi har det bra. Om du har äldre föräldrar så vet du vad jag pratar om. Att jag har dyr el som kanske kopplas bort är obra men ingen katastrof. Jag förväntar mig inte att staten ska ta hand om mig. Antingen byggs det nytt eller lugnar det sig.
Kanske om man slutar betala ut bidrag till folk som inte vill jobba skulle pengarna räcka lite längre. Men då kommer ju skatteintäkterna att minska då bidragstagare och betalar skattL lat skrev:Jo, och sen ska vi skicka vapen & annat bidrag till Ukraina och ska vi öka försvarsutgifterna till minst 2% av bnp och sen ska det bli gratis fritis för alla ungar, och sen ska vi få elstöd, och gärna pelletsstöd också(annars blir det tydligen orättvist), och sen ....
Men höj för f.n inte skatten!
Så, vem ska betala?
De som finns kvar verkar som de står mer still än producerar ström så vitt jag kan förstå. Vad är det som gör att du tror att de som stängts ner skulle vara i bättre skick? R1 och R2 var några av de äldsta vi hade kvar.G OMathson skrev:
För att vara företagsekonomiskt lönsamma ja, det har inte med hur de påverkar elpriset att göra. Kärnkraft sänker elpriset, marginalkostnaden är mycket låg.Kristian Ask skrev:
Helt sjukt hur vi kunde bygga dom i första början. Måste vara utomjordingar som byggde dom va?!Kristian Ask skrev: