194 467 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Japp, jag tror som dig, eran med billig energi är nog slut nu, för alla länder, för hela mänskligheten.Kristian Ask skrev:
Som sagt, inte så stor påverkan för egen del om det skulle kopplas bort. Nu är större delen inte vårt fel att det ser ut som det gör även om vi haffats med brallorna nere. Ett par kärnkraftverk för fort även om jag tycker avvecklingen är bra generellt.
Vi kan inte bygga kraftverk till produktion för exceptionella händelser och sen bara ha i reserv. Det finns ingen som kommer vilja ta kostnaderna och sen eventuellt inte tjäna några pengar. Jag tror vi kommer se ett generellt högre pris i Sverige även när allt lugnat sig.
Jag tror väl inte att 5kr/kWh (inflationsjusterat) kommer vara det nya normala, men kanske 1-2kr. (Och då kan kanske kärnkraft börja bli lönsam).
Själv ogillar jag starkt att R1 stängdes, om inte annat för att det i praktiken idag ersätts med eldande av fossila bränslen (men i andra länder). R2 var ju mindre kontroversiellt att stänga, då dess driftstillstånd var slut pga korrosion i reaktortanken. Den kanske hade kunnat fått nytt kort tillfälligt tillstånd, ev hade tanken kunnat repareras för stora kostnader, men R2 var som sagt inte riktigt frisk.
Men R1 var i utmärkt skick, och faktiskt klar med de sista säkerhetshöjningarna också.
Ny vanlig kärnkraft är jag inte odelat positiv till, jag är alltid av åsikten att framtidens kärnkraftverk ska elda upp befintligt kärnavfall, inte kräva nya urangruvor och nya för all-framtid-radioaktiva-förvar.
Nej, nykärnkraft medför definitivt inte högre elpriser. Tvärtom.Kristian Ask skrev:
Ja, men de gamla skrothögarna är uppenbarligen inget att hänga i julgranen. Ingen kommer vilja investera om de inte kan räkna hem det. Ny kärnkraft gör att elen blir dyrare. Bäst vore det om de stora drakarna i Europa tog sig i kragen.
Som jag sagt innan, vi har det bra. Om du har äldre föräldrar så vet du vad jag pratar om. Att jag har dyr el som kanske kopplas bort är obra men ingen katastrof. Jag förväntar mig inte att staten ska ta hand om mig. Antingen byggs det nytt eller lugnar det sig.
Svag vind i Europa just nu, också.Viktor.J skrev:
Vad jag förstod så var det isläggning som drog upp priset förra veckan. Men osäker på om det fortfarande håller på, men inte omöjligt.
Elpriserna som resultat av Kol/gasverk är ju nödvändigtvis inte p.g.a. dyr produktion utan hur man värderar risken att vara utan. Fossila bränslen har gått ner en del sedan peaken men jag antar att värderingen av det man har i laget är hög. Man håller alltså väldigt hårt i det man har.
Det är någon minusgrad i baltikum men annars har jag svårt att se varför "EU1" skulle dra tillräckligt mycket för att behöva toppa med Kol/gas. Kanske är endast temperaturen som är faktorn idag.
Det är lite synd om änkor som sitter i 200 kvm stora hus och tycker det är dyrt att värma huset.Kristian Ask skrev:
Ja, men de gamla skrothögarna är uppenbarligen inget att hänga i julgranen. Ingen kommer vilja investera om de inte kan räkna hem det. Ny kärnkraft gör att elen blir dyrare. Bäst vore det om de stora drakarna i Europa tog sig i kragen.
Som jag sagt innan, vi har det bra. Om du har äldre föräldrar så vet du vad jag pratar om. Att jag har dyr el som kanske kopplas bort är obra men ingen katastrof. Jag förväntar mig inte att staten ska ta hand om mig. Antingen byggs det nytt eller lugnar det sig.
Farsan, i en syskonskara med 7 barn, hela familjen sov i köket på vintrarna, för de värmde inte upp andra halvan av torpet på vintern.
(De var dock aldrig 7 syskon boende hemma samtidigt, de äldsta hade flyttat hemifrån innan de minsta kom, men 5 tror jag de var som flest hemma)
Faktum är att billig energi har tillåtit oss att bygga ett samhälle som kanske inte egentligen var så bra och smart, i alla fall inte robust för att klara dyrare energi.
Jo... vi får väl se!? "som man bäddar får man ligga" heter det.D Daniel 109 skrev:
Det råder nog febril aktivitet just nu när man simulerar hur illa det ser ut.
https://www.acer.europa.eu/
Borttagen sedan 2016.RoTe skrev:
Och vindkraftssubventionen (i form av elcertifikat, så det var inte bara vindkraft som stöttades) togs bort förra året.
Så just nu spelar alla kraftslag på en mer lika spelplan än vad de gjort på länge.
Ifall vindkraft endast byggts pga av subvention så kommer det inte byggas ett endaste till verk nu, så vi får väl spana över vad som händer.
Sist jag kollade fanns det tillståndsansökningar om 90GW effekt vindkraft.
(1GW = ringhals 1 , men det är inte hela sanningen dock, man kan mer tänka 3GW vindkraft = 1GW kärnkraft)
Det är väl enkelt om man studerar den tyska galenskapen med "Energiewende".RoTe skrev:
Den danska galenskapen med enbart vindkraft samt svenska galenskapen att lägga ner fungerande kärnkraftverk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende
"Om kärnkraften är lönsam" skrev du. Den är lönsam om invånarna i det kalla helvetet Sverige kan få leva ett rimligt liv utan att spendera satan å helvete på att värma sitt hus, fattar du??D Daniel 109 skrev:
Ja men precis, alla företag vill ju verkligen investera i ett land vars skattepolitik fluktuerar vart fjärde år och med lagar som förbjuder både det ena och det andra helt hux flux.Mikael_L skrev:
Borttagen sedan 2016.
Och vindkraftssubventionen (i form av elcertifikat, så det var inte bara vindkraft som stöttades) togs bort förra året.
Så just nu spelar alla kraftslag på en mer lika spelplan än vad de gjort på länge.
Ifall vindkraft endast byggts pga av subvention så kommer det inte byggas ett endaste till verk nu, så vi får väl spana över vad som händer.
Sist jag kollade fanns det tillståndsansökningar om 90GW effekt vindkraft.
(1GW = ringhals 1 , men det är inte hela sanningen dock, man kan mer tänka 3GW vindkraft = 1GW kärnkraft)
Jo, och sen ska vi skicka vapen & annat bidrag till Ukraina och ska vi öka försvarsutgifterna till minst 2% av bnp och sen ska det bli gratis fritis för alla ungar, och sen ska vi få elstöd, och gärna pelletsstöd också(annars blir det tydligen orättvist), och sen ....RoTe skrev:
Men höj för f.n inte skatten!
Så, vem ska betala?