194 468 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Dom försöker nog också undvika effekttopparna i största möjliga mån, precis som här (om det var det du syftade på). Det är mycket som kan dra upp priset, kallt är en faktort så klart. Lite vind påverkar danmark/tyskland som du säger. Men relativt stora flöden går mot Baltikum också, sedan har vi UK via Norge som också kan påverka. Där är det väl framförallt gaslager och värderingen av gas som drar upp. Det är mycket som kan dra upp priserna för oss helt enkelt.P paralun skrev:
Vi hamnar ju i scenariorna som SvK beskriver!! Det är ju en mycket stor brist på elproduktion eftersom vi själva samt Tyskland lagt ner fungerande kärnkraftverk.Viktor.J skrev:
Dom försöker nog också undvika effekttopparna i största möjliga mån, precis som här (om det var det du syftade på). Det är mycket som kan dra upp priset, kallt är en faktort så klart. Lite vind påverkar danmark/tyskland som du säger. Men relativt stora flöden går mot Baltikum också, sedan har vi UK via Norge som också kan påverka. Där är det väl framförallt gaslager och värderingen av gas som drar upp. Det är mycket som kan dra upp priserna för oss helt enkelt.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet...scenarier-nar-frankoppling-kan-vara-aktuellt/
T.ex just nu exporterar vi väldigt lite till Tyskland, hyggligt mycket till Danmark, Litauen, Polen och Finland, där är kapaciteten i taket eller nära.Viktor.J skrev:
Hade ju varit intressant med lite tankar kring elpriset, vad som motiverar dagens nivåer etc. UTAN att det blir en pajkastning om vilket parti som är bäst eller värst i varje tråd.
O3:an har väl ännu inte lagt av ? Det blåser lite, fine. Men ser framförallt ut som att det är ett "kontinent" pris som vi har i SE3. För tillfället är det samma pris på hela nordpool i princip.
Alla länder har högre elpris än Sverige, utom några elområden i norra Norge.
Danmark DK2 nettoexporterar faktiskt. Det kan ju tyda på att de har hyggligt med vind där, då de har många vindsnurror, men det kan också bero på att deras kolkraftverk går med vinst vid detta elpris och därför har kickat igång.
Sverige och Norge exporterar jättemycket idag, nästan alla andra länder har elunderskott, DK2 och NL undantaget..
Trots allt är det sammanlänkade elnätet i stort i ganska god balans, dvs det är inga stora tydliga flaskhalsar i elöverföringar mellan prisområden, ty annars skulle priserna variera mer, nu har alla länderna och elområdena ganska lika pris (förutom några områden i Norge), så alltså såhär skulle ett Europeiskt elpris vara idag ifall vi skippade alla elområden, och bara hade ett, -EU1.
Att svenska områden i norr, SE1 och SE2 har lika högt beror på att vi just nu förbrukar såpass lite el hör söderut, att begränsningen i stamnätet mellan SE2 och SE3 inte går i botten, dvs ingen flaskhals där. Då kan allt som produceras säljas till SE3 pris, i SE2.
Detta var lite om prisskillnaderna och varför nästan alla områden har samma pris.
Då kan vi fundera över anledningen till att det idag kommer toppa vid 5k/kWh.
Jo för att försörja Europas elbehov idag så måste en viss mängd gas och kolkraft kicka igång.
Och ägarna till dessa anläggningar startar inte produktionen förrän det ger vinst, och med tanke på gaspris, kolpris och utsläppsrätter så blir det detta priset för att den sista anläggningen ska välja att starta.
Men som sagt, en märklig situation är varför inte vattenkraften i norra sverige ökar då, de skulle ju tjäna mycket, fram tills flaskhalsen SE2-SE3 blir full. Jo, jag antar att det är isläggning på gång i de Svenska magasinen norrut, vilket normalt betyder att de bara kan köra på låga flöden, ibland på minimum.
Sen kommer priserna i SE1 och SE2 minska, men SE3 och SE4 är fortfarande mest attackerade av den Europiska prisbilden.
Jo men nu blickar jag framåt 9-18 December då O3 ska stoppa och det ända jag kan tänka mig skulle rädda situationen är att man får igång OL3 (så slipper vi elexporten till Finland)Mikael_L skrev:
Men som sagt, en märklig situation är varför inte vattenkraften i norra sverige ökar då, de skulle ju tjäna mycket, fram tills flaskhalsen SE2-SE3 blir full. Jo, jag antar att det är isläggning på gång i de Svenska magasinen norrut, vilket normalt betyder att de bara kan köra på låga flöden, ibland på minimum.
Sen kommer priserna i SE1 och SE2 minska, men SE3 och SE4 är fortfarande mest attackerade av den Europiska prisbilden.
Mycket spännande!
Ja, men de gamla skrothögarna är uppenbarligen inget att hänga i julgranen. Ingen kommer vilja investera om de inte kan räkna hem det. Ny kärnkraft gör att elen blir dyrare. Bäst vore det om de stora drakarna i Europa tog sig i kragen.RoTe skrev:
Som jag sagt innan, vi har det bra. Om du har äldre föräldrar så vet du vad jag pratar om. Att jag har dyr el som kanske kopplas bort är obra men ingen katastrof. Jag förväntar mig inte att staten ska ta hand om mig. Antingen byggs det nytt eller lugnar det sig.
Materiell rikedom är inte det samma som att ha det bra. Mänskligheten har utvecklats alldeles för snabbt för vårt eget bästa de senaste hundra åren. Psykisk ohälsa bara ökar och mest bland unga.Kristian Ask skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Vad jag förstod så var det isläggning som drog upp priset förra veckan. Men osäker på om det fortfarande håller på, men inte omöjligt.Mikael_L skrev:
T.ex just nu exporterar vi väldigt lite till Tyskland, hyggligt mycket till Danmark, Litauen, Polen och Finland, där är kapaciteten i taket eller nära.
Alla länder har högre elpris än Sverige, utom några elområden i norra Norge.
Danmark DK2 nettoexporterar faktiskt. Det kan ju tyda på att de har hyggligt med vind där, då de har många vindsnurror, men det kan också bero på att deras kolkraftverk går med vinst vid detta elpris och därför har kickat igång.
Sverige och Norge exporterar jättemycket idag, nästan alla andra länder har elunderskott, DK2 och NL undantaget..
Trots allt är det sammanlänkade elnätet i stort i ganska god balans, dvs det är inga stora tydliga flaskhalsar i elöverföringar mellan prisområden, ty annars skulle priserna variera mer, nu har alla länderna och elområdena ganska lika pris (förutom några områden i Norge), så alltså såhär skulle ett Europeiskt elpris vara idag ifall vi skippade alla elområden, och bara hade ett, -EU1.
Att svenska områden i norr, SE1 och SE2 har lika högt beror på att vi just nu förbrukar såpass lite el hör söderut, att begränsningen i stamnätet mellan SE2 och SE3 inte går i botten, dvs ingen flaskhals där. Då kan allt som produceras säljas till SE3 pris, i SE2.
Detta var lite om prisskillnaderna och varför nästan alla områden har samma pris.
Då kan vi fundera över anledningen till att det idag kommer toppa vid 5k/kWh.
Jo för att försörja Europas elbehov idag så måste en viss mängd gas och kolkraft kicka igång.
Och ägarna till dessa anläggningar startar inte produktionen förrän det ger vinst, och med tanke på gaspris, kolpris och utsläppsrätter så blir det detta priset för att den sista anläggningen ska välja att starta.
Elpriserna som resultat av Kol/gasverk är ju nödvändigtvis inte p.g.a. dyr produktion utan hur man värderar risken att vara utan. Fossila bränslen har gått ner en del sedan peaken men jag antar att värderingen av det man har i laget är hög. Man håller alltså väldigt hårt i det man har.
Det är någon minusgrad i baltikum men annars har jag svårt att se varför "EU1" skulle dra tillräckligt mycket för att behöva toppa med Kol/gas. Kanske är endast temperaturen som är faktorn idag.