P paralun skrev:
Tjau, återigen så hoppas jag att Kung Bore slår till och det nu blir elbortkopplingar i södra Sverige, Danmark samt gärna långa elavbrott i Tyskland! Det är nog enda chansen för att ta oss samman!
[länk]
Det är osannolikt att din önskning slår in. Men rejält dyrt kan det bli.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Tycker det räcker som det är. Bortkopplingarna kommer vara rullande och några timmar på dan då det är högst förbrukning. Jag vet inte hur det är för de flesta andra men jag gör inte av med mycket ström på dan så påverkan lär bli minimal. Värre för företag.
Räcker med vad? Att Sverige, Danmark samt Tyskland fört jordklotets mest korkade energipolitik så vi riskerar bortkopplingar när elen inte räcker till?

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Hur många länder med färre bortkopplingar hittar du?

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Hade ju varit intressant med lite tankar kring elpriset, vad som motiverar dagens nivåer etc. UTAN att det blir en pajkastning om vilket parti som är bäst eller värst i varje tråd.

O3:an har väl ännu inte lagt av ? Det blåser lite, fine. Men ser framförallt ut som att det är ett "kontinent" pris som vi har i SE3. För tillfället är det samma pris på hela nordpool i princip.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Krokben Krokben skrev:
Snart känner man för att kasta in handduken på riktigt. Man hoppas att "nästa vinter blir det bättre" men det blir fan inte bättre. Skulle inte förvåna mig om detta förblir vår nya standard.
Ja det är inget vi kan göra i Sverige för elpriserna.
Tyvärr ligger ansvaret på att Europeiska länder på kontinenten fixar sitt. Så lite maktlösa kan vi Svenskar känna oss. Det är inte förrän Tyskland hittar ett billigare sätt att få fram samma mängd el som gasen står för (lika billigt som när de fick den ryska gasen till "fyndpris") samt att Frankrike får igång den halva av deras kärnkraft som står still som det finns någon ljusning i sikte.

• Gilla
Krokben
  • Laddar…
RoTe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är inget vi kan göra i Sverige för elpriserna.
Tyvärr ligger ansvaret på att Europeiska länder på kontinenten fixar sitt. Så lite maktlösa kan vi Svenskar känna oss. Det är inte förrän Tyskland hittar ett billigare sätt att få fram samma mängd el som gasen står för (lika billigt som när de fick den ryska gasen till "fyndpris") samt att Frankrike får igång den halva av deras kärnkraft som står still som det finns någon ljusning i sikte.
Ja vi kan inte påverka alls, gud så bra, stäng ner resten av kärnkraftverken då!!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P paralun skrev:
Varför är det osannolikt? Om det skulle bli minusgrader i södra Sverige, Danmark samt Tyskland så är det säkert kört! Det jag kan tänka mig skulle rädda situationen är att man får igång finska OL3 igen.
[länk]
Det är väldigt många som har rörliga elavtal, timavtalen har ökat kraftigt. Det leder till att konsumtionsökningen kommer att hållas tillbaka även om det blir kallt. Man drar på sig en tröja och tänder en brasa om man har den möjligheten. Drar ner värmen i rum som inte används mm. Blir det elpriser upp mot 40kr/kWh så har det en tydlig påverkan på konsumtionen.

• Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hade ju varit intressant med lite tankar kring elpriset, vad som motiverar dagens nivåer etc. UTAN att det blir en pajkastning om vilket parti som är bäst eller värst i varje tråd.

O3:an har väl ännu inte lagt av ? Det blåser lite, fine. Men ser framförallt ut som att det är ett "kontinent" pris som vi har i SE3. För tillfället är det samma pris på hela nordpool i princip.
Jo men O3 går ner mellan 9-18 December..... så blir det kallt och lite vind så blir det mycket intressant.
https://www.okg.se/nyheter-och-press/generatorfel-pa-oskarshamn-3-atgaerdas

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Som sagt, inte så stor påverkan för egen del om det skulle kopplas bort. Nu är större delen inte vårt fel att det ser ut som det gör även om vi haffats med brallorna nere. Ett par kärnkraftverk för fort även om jag tycker avvecklingen är bra generellt.

Vi kan inte bygga kraftverk till produktion för exceptionella händelser och sen bara ha i reserv. Det finns ingen som kommer vilja ta kostnaderna och sen eventuellt inte tjäna några pengar. Jag tror vi kommer se ett generellt högre pris i Sverige även när allt lugnat sig.

• Gilla
Noramasen och 7 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men O3 går ner mellan 9-18 December..... så blir det kallt och lite vind så blir det mycket intressant.
[länk]
Absolut. varje grad neråt i SE3 och SE4 ökar behovet markant (Eller det har tidigare gjort det, p.g.a. elpriserna har vi blivit duktigare på att minska förbrukningen så effektsignaturen har ändrats en detl ). drar man sedan bort aprox 1000 MW prima effekt så kommer det få en påverkan.

D Daniel 109 skrev:
Det är väldigt många som har rörliga elavtal, timavtalen har ökat kraftigt. Det leder till att konsumtionsökningen kommer att hållas tillbaka även om det blir kallt. Man drar på sig en tröja och tänder en brasa om man har den möjligheten. Drar ner värmen i rum som inte används mm. Blir det elpriser upp mot 40kr/kWh så har det en tydlig påverkan på konsumtionen.
Det finns inte så mycket kvar att spara när vi har minusgrader här....
Du menar att SvK varnar i onödan för elbortkopplingar om elen inte räcker till?

RoTe
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Som sagt, inte så stor påverkan för egen del om det skulle kopplas bort. Nu är större delen inte vårt fel att det ser ut som det gör även om vi haffats med brallorna nere. Ett par kärnkraftverk för fort även om jag tycker avvecklingen är bra generellt.

Vi kan inte bygga kraftverk till produktion för exceptionella händelser och sen bara ha i reserv. Det finns ingen som kommer vilja ta kostnaderna och sen eventuellt inte tjäna några pengar. Jag tror vi kommer se ett generellt högre pris i Sverige även när allt lugnat sig.
Du vet att vi hade tolv kärnkraftverk va? Idag bara sex och vi står inför en stundande elektrifiering av allt från fordon till stålproduktion?! "Ingen som kommer vilja ta kostnaderna" Vad FAN har vi en stat för? Vi betalar skatt för att staten ska se till att vi har det bra!

• Gilla
jawen och 12 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Absolut. varje grad neråt i SE3 och SE4 ökar behovet markant (Eller det har tidigare gjort det, p.g.a. elpriserna har vi blivit duktigare på att minska förbrukningen så effektsignaturen har ändrats en detl ). drar man sedan bort aprox 1000 MW prima effekt så kommer det få en påverkan.
Jo men sen måste du lägga till Danmark samt Tyskland eftersom vi är tvingade att exportera.
Är det kallt även där inkl lite vind så är det nog kört. Mycket spännande elrysare!

P paralun skrev:
Det finns inte så mycket kvar att spara när vi har minusgrader här....
Du menar att SvK varnar i onödan för elbortkopplingar om elen inte räcker till?
Han menar nog att vi har blivit väldigt mycket duktigare på att minska vår förbrukning under effektoppar/pristoppar. Det har man sett hittills att relationen mellan Effektbehov och utetemperatur har förändrats. Hur mycket är svårt att säga så klart. Men varenda kotte i Sverige drar ner på tempen, eldar, fimpar utebadet, undviker att ladda bil, tvätta, diska, torka etc. När det är dyrt. Till viss del agerar Industrin likadant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.