Nissens
F frasen_36 skrev:
Som sagt oppositionerna med M i spetsen var helt och fullt med på det.
För att sedan rösta mot det i Riksdagen?
Låter inte trovärdigt.

F
zarkov zarkov skrev:
"Jag skulle aldrig köpa en bil som börjar med F - Ford, Fiat eller fransk"
Nej inte Ferarri heller - bara skräp..;)

F
Nissens Nissens skrev:
För att sedan rösta mot det i Riksdagen?
Låter inte trovärdigt.
Nej håller med, de är inte trovärdiga.

Nissens
F frasen_36 skrev:
Nej håller med, de är inte trovärdiga.
Till skillnad från?

F
P paralun skrev:
Det handlar om en mycket liten volym "sopor" som man då "paketeterar" ner 500m ner i berget vid Forsmarks kärnkraftverk. Den här lilla volymen kan inte på något sätt jämföras med volymen av allt annat farligt avfall som människan förosakar. Sen har vi då även annat radioaktivt avfall från tex röntgenapparater etc.
Så här har man tänkt sig att man kan varna långt fram i tiden:
[länk]
Nej det är helt riktigt, det kan INTE jämföras med annat avfall.
Det är radioaktivt avfall och bedömts farligt i tusentals år.

F frasen_36 skrev:
Jo men jag litar på de kloka människor som beslutat att man ska bygga!

Sen är det då mindre bra att vi "gräver ner" en massa användbar energi men jag är säker på att man löser återanvändning i framtida Gen4 reaktorer så har vi massvis med ny energi.

F frasen_36 skrev:
Hur länge är andra tungmetaller farliga?

• Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
G
Vissa för evigt. Ligger det inte en hel del "gift tunnor" lite här och där på havsbotten? Vinterviken, borde inte den saneras i stället för ge bort pengar från nobelstiftelsen?
En meter vatten räcker för att stoppa stålningen från bränslet men man ska ha stor respekt ändå.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Mikael_L
Att vinden tilltagit med nåpgon enstaka m/s är hela skillnaden. Ja temperaturen över landet har väl blivit något lite mildare också.
Så nu producerar vindkraften som drygt två st O3-reaktorer (en av europas största!). Det är 3ggr så mycket som i förrgår och i går morse, och ligger just nu på 3,2 GW.
Och Sveriges import på 1300MW har vänts till en export på 900MW. Och nu är vi dessutom mitt i topplasttimmen.
Sverige ligger i förbrukning stadigt under prognos.

Södra Sverige har i princip exakt samma pris som hela Nordpools område, med undantag för anings lägre i norra Sverige och i Norge (något elområde där har mycket lägre), och Frankrike och Belgien som har en 0,5-1kr dyrare än oss.

Utlandskablar till Sverige går inte i botten nästan någonstans i någon riktning, norra ledningen till finland tror jag ligger på max export. Snitt 2 i Sverige bottnar i maxkapacitet, det verkar som att isläggningen i dammarna är mer eller mindre klar.
Norge maxar vissa kablar, säljer el så de visslar om'et med 5800 MW.
Exportintäkter på hela 23 miljoner kr per timme för Norge !! :cool:
Sverige exporterar för endast 3,5 mille i timmen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Jag glömde.
O3 ska ju stoppa idag.
Jag är dock aningens förvånad att man fortfarande kör på full effekt, just på 1435MW (max 1450), men det har hoppat runt lite mellan 1430 och 1438 i ett par dagar nu.
Jag måste säga att jag trodde att man trappade ner effekten saktare/tidigare, att de nu skulle ligga på kanske 1000MW.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag glömde.
O3 ska ju stoppa idag.
Jag är dock aningens förvånad att man fortfarande kör på full effekt, just på 1435MW (max 1450), men det har hoppat runt lite mellan 1430 och 1438 i ett par dagar nu.
Jag måste säga att jag trodde att man trappade ner effekten saktare/tidigare, att de nu skulle ligga på kanske 1000MW.
Kollade Nordpool och O3 stoppar 21 ikväll.
"Event start"
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/4f717a92-01af-4eed-acfc-4c9a9d485723/2

• Gilla
  • Arg
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag glömde.
O3 ska ju stoppa idag.
Inför revision brukar man trappa ner under några veckor ("coast-down") men för kortare stopp utan bränslebyte tror jag inte det behövs, iaf inte på PWR (det kan vara annorlunda på BWR).

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
jonas.o jonas.o skrev:
Håller med 100 % Inte Putin-priser (han vill ju fortsätta sälja billigt men EU vill hellre köpa dyrt från Biden). Sveriges politiker-priser är det självklart.

Med undantag för Nooshi då så klart!
Det är väl klart han vill, han vill ha mer pengar att kriga för. Han vill sätta Europa ännu mer på pottkanten. Tycker du att vi ska gå med på det?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.