G OMathson skrev:
Och då finns det orsaker att aktivt försämra enligt dig? Uselt argumentet!
?????
Sluta tyck synd om dig själv och försök göra nåt åt situationen istället .

F Fdriver skrev:
Det är som vi lever i en tidsmaskin och är tillbaka till en levnadsstandard ala 1930 och jag är heligt förbannad på hur våra ansvariga ledare har låtit detta hända.

Det som händer just nu med skenande elpriser handlar inte om Putins krig och dålig tysk planering utan EUs regelverk och Noord Pools intressen och det påminner starkt om ENRON skandalen.

Den Svenska regeringen kan lösa detta växande problem med ett tak på stigande elpriser men de verkar tycka att en retroaktiv återbetalning till den varmaste halvan av Sverige är nog.

Den framtida vintern med elpriser är på en nivå som gör att de som bor i Norrland inte kan överleva.
Ett tak på elpriserna behövs NU!
Ett tak på elpriset är nog det dummaste man kan göra.....

Tror du många vill investera i elproduktion i Sverige då? Eller skulle folk minska sitt elanvändningen mer då?

Elmarknaden behöver bli friare, inte fler dumma regleringar.

• Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
G
L lat skrev:
?????
Sluta tyck synd om dig själv och försök göra nåt åt situationen istället .
Jag tycker inte alls synd om mej men man kanske ska tycka synd om dej:thinking:.
Ska man jämföra sig med de sämsta och sträva bakåt?

• Gilla
torbjorn2000
  • Laddar…
F Fdriver skrev:
Ett tak på elpriserna behövs NU!
Jag kräver ett pristak på oxfilé med. Max 100 kr kilot och därmed basta.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Nalleman64 och 21 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag tycker inte alls synd om mej men man kanske ska tycka synd om dej:thinking:.
Ska man jämföra sig med de sämsta och sträva bakåt?
Ingen aning om hur du gör, men personligen är jag stolt över att bo i ett av de bästa länderna i världen och visst, vi har blivit påverkade av omvärlden och hade otur med timingen när en del kärnkraftverk (både i Sverige och utomlands) stängdes ner.
Men nuvarande variant av kärnkraft är körd.
Sen kanske DU var så klarsynt så att du visste att Putin skulle slå till, men det var INGEN annan.

• Haha
Kojaxx
  • Laddar…
Tur jag köpte ved...
...den kommer till användning imorgon.

Jag är dock bortrest resten av veckan och jag misstänker att övriga familjen inte kommer att elda...

• Gilla
guggen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tur jag köpte ved...
...den kommer till användning imorgon.

Jag är dock bortrest resten av veckan och jag misstänker att övriga familjen inte kommer att elda...
Lås huvudbrytaren nästa gång du åker bort så ska du få se på eldning!

• Haha
  • Gilla
BlackDragon och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Inte bara men minst 4 reaktorer kunde gott varit kvar rätt många år till men även hur nordpol/eu regler, elområden, långsiktigt, av vem och hur elproducenterna ägs samt hur skattesystemet fungerar ang energi.
Det har inte varit några större problem under de åren vi har haft nuvarande system. Det är senaste stängningen av Ringhals 1 och 2 som känns däremot förhastade. Både när det bevisligen inte gjordes pga marknadsmässiga skäl som det hävdas och också det faktum att man vill ha en elektrifierad fordonsflotta. Det och allt annat som ska gå på el.

Vi har haft väldigt billig el i Sverige och har inte haft den minsta tanke på att se över vår konsumtion. Ur det perspektivet känns det bra med en kalldusch men det kommer ta ett tag att hinna ifatt som konsument.

Nätägarna är däremot grisar. Istället för att ha investerat i nätet inför de flesta nu effektavgifter och i övrigt höjda nätavgifter. Snart är nätavgiften största delen av fakturan :)

• Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
E erikjakan skrev:
Sveriges politiker är så duktiga.. Hur man förstör ett land på kortast möjliga tid :cool::cool::cool:
Hur har Svenska politiker lyckats med att få upp det europeiska gaspriset till 3-4 ggr de tidigare nivåerna, samt till det fått hälften av Frankrikes kärnkraftverk att stå still pga av spänningskorrosion i rören.

Är du säker på att du inte tillskriver svenska politiker lite väl mycket makt över omvärlden nu?

• Gilla
Lassebo och 15 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Basta? Med morgondagens elpris?! Inte en chans!

• Haha
Nalleman64 och 8 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Helt off-topic men:
I Dar Es Salaam kostade oxfilé 12000 TSZ (48 kronor) per kilo vid denna tiden förra året, nu kostar den hissnade 55 kronor (inkl moms) och kvaliteten är minst lika bra som svensk.
Däremot är mjölkprodukter och ost svindyrt.

I DAR kostar elen idag fastpris (det finns inga andra val) för den som förbrukar mer än 75 kWh/mån 350 TZS /kWh = 1,59 SEK (under 75 kWh/mån kostar 100 TZS/kWh =45 öre) inga extra avgifter alls (varken skatt, moms, överföring bla bla bla) tillkommer.

Bensinen kostar 13 kr/l idag (kostade 8,5 kr för ett år sedan) diesel kostar 14 sek .

Skillnaden är att i Tanzania är staten aktivt inblandad i prissättningsprocessen och sätter takpriser på nödvändiga produkter som el, drivmedel, kollektivtrafik, matolja, mjöl m.m, och det finns bara ett bolag som producerar och säljer el, helstatliga TANESCO.

• Gilla
  • Wow
jawen och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Helt off-topic men:
I Dar Es Salaam kostade oxfilé 12000 TSZ (48 kronor) per kilo vid denna tiden förra året, nu kostar den hissnade 55 kronor (inkl moms) och kvaliteten är minst lika bra som svensk.
Däremot är mjölkprodukter och ost svindyrt.

I DAR kostar elen idag fastpris (det finns inga andra val) för den som förbrukar mer än 75 kWh/mån 350 TZS /kWh = 1,59 SEK (under 75 kWh/mån kostar 100 TZS/kWh =45 öre) inga extra avgifter alls (varken skatt, moms, överföring bla bla bla) tillkommer.

Bensinen kostar 13 kr/l idag (kostade 8,5 kr för ett år sedan) diesel kostar 14 sek .

Skillnaden är att i Tanzania är staten aktivt inblandad i prissättningsprocessen och sätter takpriser på nödvändiga produkter som el, drivmedel, kollektivtrafik, matolja, mjöl m.m, och det finns bara ett bolag som producerar och säljer el, helstatliga TANESCO.
Du glömde att berätta att genomsnittslönen i Tanzania ligger någonstans runt 150-160 US dollar i månaden... ;)

Det betyder att de får ungefär 29 kilo oxfilé för en månadslön, medan den genomsnittliga svensken får ungefär 62 kilo (med ett kilopris på 400 kr)....

• Gilla
  • Haha
johnniemalm och 19 till
  • Laddar…
RoTe
L lat skrev:
Ingen aning om hur seriös du är (inte alltför), men det brukar ju vara bra om man är någorlunda faktabaserad om man vill bli tagen på allvar...
Finns ingen anledning att vara seriös med svenskar, dom begriper ändå inte.

L lat skrev:
Ingen aning om hur du gör, men personligen är jag stolt över att bo i ett av de bästa länderna i världen och visst, vi har blivit påverkade av omvärlden och hade otur med timingen när en del kärnkraftverk (både i Sverige och utomlands) stängdes ner.
Men nuvarande variant av kärnkraft är körd.
Sen kanske DU var så klarsynt så att du visste att Putin skulle slå till, men det var INGEN annan.
Putin varnade Europa vid ett flertal gånger.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
RoTe RoTe skrev:
Finns ingen anledning att vara seriös med svenskar, dom begriper ändå inte.
Det kändes lite som att du just nu ber om att vi ska sätta dig på ignore-listan ... :thinking:

Jag får väl överväga saken, dock tycker jag att du annars, rätt ofta, har något att tillföra ...

• Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.