194 488 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Precis, förslag som går att genomföra är det som gäller, både inom EU och Sverige. Meningslöst att älta EUG OMathson skrev:Nej, det är inte meningslöst att titta bakåt. Man ska lära sig av sina misstag.
Sen går det inte att backa i tiden, gjort är ju gjort så ältandet i sig ger nog inte mycket och det finns inga lätta lösningar. Minska skattetrycket på el/energi inom Sverige bör i teorin funka rätt snabbt men så va det där med "pappa EU", regler osv...
Så på kort sikt och generellt är det för SE3 och SE4 utbetalningar i feb/mars och kommande förslag för hela Sverige som är lösningen.
Sedan måste varje hushåll utgå från sina förutsättningar vad man kan göra för att hantera sina kostnader.
Historia och vad man kan lära sig får man ta senare och det överlåter jag till andra.
Så länge som tillgång och efterfrågan är i hyfsad balans så vinner vi alla på att ha det på det här sättet.peteds01 skrev:
Det verkar som att balansen kommer att vara tillbaka till 2024:
- https://elbyte.se/elpris-prognos
Elpriserna ser ut att stabilisera sig på en högre nivå dock. Detta är dock rimligt iom ökande produktionskostnader.
Det har blivit någon slags halvreligiös övertro att avregleringar, privatiseringar och bolagiseringar ska lösa samhällets grundläggande behov av allt.pacman42 skrev:
BORT MED DETTA, ENBART PLUNDRING AV VÄLFÄRDSSAMHÄLLET ÄR RESULTATET.
Till och med vänstern i Sverige inser ju att det fungerar. Sedan kan man ha olika diskussioner om hur man skall omfördela pengar, men att marknadsekonomi fungerar verkar i princip alla (oavsett politisk hemvist) vara rätt så överens om. Möjligen att vissa i miljörörelsen inte håller med.peteds01 skrev:
Det är väl bara med rent offentliga verksamheter som vård och skola man kan ha olika åsikter. När det gäller annat fungerar marknadsekonomi bra. Även om det krävs regelverk runt dem.
Betyder det att du vill ha planekonomi eller vilket alternativ föreslår du?peteds01 skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 173 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 173 inlägg
Det synar jag hårt.hsd skrev:
Jag har haft med både privat och offentlig vård att göra, den privata vården spelade definitivt i en högre liga. Den var dessutom offentligt upphandlad så den kostade ungefär lika mycket. Min svärmor arbetade på ett kommunalt äldreboende i en mörkröd kommun, som ändå valde att privatisera detta. Resultatet blev bättre omsorg till ett lägre pris. Hennes kollegor vart fly förbannade på henne när hon lyfte att det faktiskt blev bättre omsorg, de var övertygade vänsterpartister...
Mina barn och deras kusiner har gått i en blandning av privata och offentliga skolor. De offentliga skolorna (i Norrbotten) är de som haft betygsinflation och bristfällig kvalitet, trots lågt antal flyktingar. De privata skolorna med mycket högre andel flyktingar (i Västra Götaland) har skött sig mycket bättre. Sedan är det väldigt olika från kommun till kommun, men det visar snarare på problem med kravställningen från statens sida än att det skulle vara privata skolor som är problemet.
Jag har personligen ingen preferens för privat eller offentlig vård/skola/omsorg, jag vill bara ha så mycket som möjligt för pengarna.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Mja... pryade på SL på 80 talet, var lite inblandad i SJ buss sent 80 tal, morsan jobbade mest privat inom tandvård, sista åren innan pensionen i dåvarande landstinget. Exempel på väldigt extremt ineffektiva verksamheter i min närhet.hsd skrev:
Nej, har aldrig förespråkat planekonomi.U uplj skrev:
Våra skattemedel ska användas effektivt för samhällets bästa och utveckling.
Inte avveckling till förmån för ohejdad kapitalism, vilket vi idag kan se bl.a i skolan, äldrevården, sjukvården, järnvägen, postverk, apotek.
Inga privata bolag har medfört någon förbättring för medborgarna och deras liv, endast segregering.
Både el, även telemarknaden, avreglerades för 25-30 år sedan och kommer fortsatt att vara så. Det finns istället tillsynsmyndigheter.
Men det har inte påverkat att elpriserna ökat och fortfarande ligger på en hög nivå.
Så 2023 kanske även 2024 blir det en stor osäkerhet kring elprisets nivåer.
Men det har inte påverkat att elpriserna ökat och fortfarande ligger på en hög nivå.
Så 2023 kanske även 2024 blir det en stor osäkerhet kring elprisets nivåer.
Det är sant att solkraften är ännu mer obetydlig, samt, även om den av de små vattenkraftverken inte har tillräckligt med vatten i dammarna så är det ändå en betydligt mer pålitlig energikälla.F fribygg skrev:Är det inte så att Sveriges alla solceller endast producerar 1%av energibehovet och dessutom sker det under dygnets ljusa timmar mellan mars och oktober?
Den småskaliga vattenkraften levererade den gångna natten, inte mycket men den är befintlig(skadan är redan skedd) och ger kraft när det behövs
Det där att utreda befintliga anläggningar på ägarens bekostnad är kanske ett sätt att förstatliga eller lägga ner privat egendom som tillgrips av politiska skäl av 'de gröna'
Så jag håller med.
Däremot kan solceller på tak byggas ut mycket mer, hur många procent av Sveriges takyta har solceller idag?
Men vattenkraften kan inte byggas ut mer, thats it.
(En del dammar/verk kan säkert förbättras, öka verkningsgrad osv ifall man tycker sig kunna motivera kostnaden).
Sen har ju även rätt i att solkraftens andel kan inte bli hur stor som helst, den och vind kan få såpass andel så att vattenkraften kan spara vatten i dammarna och allt kommer "vid slutet av året" i någon slags energi och effektbalans.
Jag har aldrig känt att jag har något generellt emot små vattenkraftsdammar, tvärtom är först typ senaste två åren jag ens kommit på att det är fråga.
Men nu när jag vet hur väldigt lite så väldigt många jättesmå kraftverk producerar, så anser jag att man åtminstone kan överväga att ta bort en del av dem, ifall det finns mycket att vinna på uppsidan.
Det borde väl finnas ett värde i att lite fler vattendrag blir öppna för fiskars vandring och lite sånt?
Det räcker med att Europa kan få börja köpa rysk gas för 20€/MWh som för 3 år sen (och 4 år sen, och 5 och 6 osv), och i samma volym (nu med Nordstreamrören sprängda så blir det kanske lite ansträngt) så kommer allt bli som förut.A AndersS skrev:Är det inte ganska meningslöst att titta bakåt och med facit i hand, blir bara ältande. Det är här och nu elpriserna är på rekordhöga nivåer där vi varje månad ska betala elräkning utifrån de förutsättningar som finns både inom EU och Sverige. Här kan man tycka men det betalar inte elräkningen.
Merparten av elförbrukare vill idag se lösning på kort sikt, självklart ska det sedan beslutas om nya energikällor och ev. framtida elnätsutbyggnad.
Vi får exakt samma priser som 2019 då.
Så den snabba lösningen är faktiskt att nuka Ryssland och Kreml och sätta dit lite annat folk som går att göra affärer med och inte krigar, och inte använder energin som vapen.