4 573 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Elpriserna rör sig snabbt uppåt igen
Jag tror att du kan ha missförstått mig (också?).mnils skrev:Nu missförstår du medvetet. Man har för att försöka balansera den nyckfulla vindkraften byggt ut näten mellan länderna vilket gör att SE4 får samma priser på kontinenten. Bygger man ut överföringskapaciteten från SE1 till SE4 som alla skriker om kommer hela Sverige att få kontinentens priser, man skall vara väldigt försiktig med vad man önskar, risken är att man får det![]()
Jag menar att elpriserna i sverige inte enbart är tyskarnas fel, våra egna politiker har varit ganska flitiga, de också.
För hela Sverige.C cay.j.att.telia.com skrev:
Anledningen att man anser att kärnkraften är olönsam är att man skattat ihjäl den, pålaga på pålaga och till slut så. Jämför med halmstråt som knäckte ryggen på åsnan.
För varje gnutta energi vindkraft producerar måste det finnas andra energikällor i reserv som klarar att producera lika mycket när det inte blåser och det är bara olja, kol o gas idag och det måste varje land ha själva annars blir det energipriser som idag. Vind och sol kan man ha som ett kompliment men inte bygga sin elproduktion på för alldeles för osäkert.
Nja, ett av problemen med vindkraften är ju att när det blåser 'lagom' för vindkraftverken, producerar alla vindkraftverk maximalt, så priset sjunker så lågt att alla (i stort sett) förlorar på att producera el.C cay.j.att.telia.com skrev:
Kärnkraftverk är tyvärr inget man startar och stoppar snabbt för att följa ett flukturerande pris på elen man producerar.
De kräver minst en krona i garanti per kwh för bygga nya kärnavfallsproduktionsanläggningar med 1000 årigt kärnavfall.K kvisth skrev:För hela Sverige.
Anledningen att man anser att kärnkraften är olönsam är att man skattat ihjäl den, pålaga på pålaga och till slut så. Jämför med halmstråt som knäckte ryggen på åsnan.
För varje gnutta energi vindkraft producerar måste det finnas andra energikällor i reserv som klarar att producera lika mycket när det inte blåser och det är bara olja, kol o gas idag och det måste varje land ha själva annars blir det energipriser som idag. Vind och sol kan man ha som ett kompliment men inte bygga sin elproduktion på för alldeles för osäkert.
Klicka här för att svara