21 112 läst ·
206 svar
21k läst
206 svar
Elpriserna når månadens toppnotering
Jag tittade på en hyreslägenhet till min mor för femton år sen. Sextiotalskåk gult tegel. Direktvärmande el, men det fanns spår av vattenburna element! Tydligen hade man under oljekrisen byggt om, kanske med statsbidrag? Då man trodde vi skulle få obegränsat med el, med kärnkraft. Svårt att begripa idag.
Nu förbereder man för brownouts i Sydsverige.
Och säger förhoppningsfullt att det inte behöver bli så dramatiskt, några timmars elavbrott ibland bara. Och okänt skyhöga elpriser. Effektbrist.
Hur kunde vi hamna här?
https://www.nyteknik.se/energi/planerar-for-kontrollerade-stromavbrott-kan-ske-nu-i-host-7035739
Och säger förhoppningsfullt att det inte behöver bli så dramatiskt, några timmars elavbrott ibland bara. Och okänt skyhöga elpriser. Effektbrist.
Hur kunde vi hamna här?
https://www.nyteknik.se/energi/planerar-for-kontrollerade-stromavbrott-kan-ske-nu-i-host-7035739
Mellan 1985 och 1999 hade södra Sverige en bra och stabil tillgång på el.J Jehu skrev:
Nu måste nog många tänka om, att byta till elpatron eller annan direktel var "rätt" då efter 70 talets oljekris, men med nuvarande elpriser är det tveksamt om man vill basera sin framtida uppvärmning ens på värmepump
Man har planerat för hur effektbrist ska hanteras förr också. Det är inget nytt.J Jehu skrev:Jag tittade på en hyreslägenhet till min mor för femton år sen. Sextiotalskåk gult tegel. Direktvärmande el, men det fanns spår av vattenburna element! Tydligen hade man under oljekrisen byggt om, kanske med statsbidrag? Då man trodde vi skulle få obegränsat med el, med kärnkraft. Svårt att begripa idag.
Hur kunde vi hamna här?
[länk]
Du skojar med oss.D Daniel 109 skrev:
Ved blir mer och mer intressant..Priserna där har inte rört sig mycket, läge att ha ett 30m3 lager.F fribygg skrev:
Kanske inte vad MP hade tänkt sig.
Då får du gärna beskriva vad som inte ändrats, tekniskt sett, på 50-60 år.GK100 skrev:
Purjo, självklart men dagens utmaningar är annorlunda.
När i historien har vi planerat för större brownouts?
"– Vi har aldrig tidigare kopplat bort förbrukning i Sverige till följd av för låg elproduktion."
Kan behövas ett folkuppror (på EU-nivå) mot planerna på ytterligare en kraftig ökning av vind/sol, och mot den nuvarande marginalprissättningen.
Redigerat:
Det är vettigt om man ska raljera i ämnet att man inte fastnar i tanken att utveckling sker positivt utmed (termodynamiska?) tidspilen. Att acceptera att varken forntida eller framtida guldåldrar finns är ett bra första steg. Och att försöka tillföra något reellt själv efter de förmågor man fått medskickade undvika nulla ex nihilo och inte utnyttja det man själv inte vill bli utsatt för. Mycket enkelt och oerhört svårt visar det sig.F fribygg skrev:
Nej jag skojar inte. Man har har planer för vilka förbrukningar som ska kopplas bort i händelse av effektbrist väldigt länge. Det är definitivt inget nytt.J Jehu skrev:
He he, på något osökt sätt får jag en bild i huvudet av någon som sprutar vatten på en gås.D Daniel 109 skrev:
"– I vanliga fall är risken för bortkopplingar försvinnande liten. Det görs 0,99 timmar per år. Men i dagens ansträngda situation kan vi komma att laborera med helt andra siffror. Det är helt och hållet beroende av höstens gasleveranser till Tyskland, säger Niclas Damsgaard till Sydsvenskan."
Priserna på ved har ökat och kommer självklart öka framöver också, men det är svårare och dyrare att exportera veden än att sälja el och pellets utomlands och man kan ju producera bränslet själv lokalt och blir mindre beroende av politiska beslut och felsatsningar.J Jehu skrev: