Attitudeswe
K krfsm skrev:
Notera att felet på Forsmark skedde efter att morgondagens priser sattes och redan är åtgärdat. Så det har ingen prispåverkan.

Anledningen är att vindkraften ger ca 5% av maxeffekt i hela Norden och i Tyskland.
Det finns ju annan handel än day ahead, så viss påverkan får det ju ändå på rörligt/timrörligt

Någon som vet varför kärnkraften endast ökat med 400 MW sedan Ringhals 4 drog igång igen? Innan låg den alltid runt 5800 MW men sedan dess har jag aldrig sett den leverera mer än cirka 6200 MW. Uppstarten måste ju vara färdig vid det här laget.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det finns ju annan handel än day ahead, så viss påverkan får det ju ändå på rörligt/timrörligt
Det blir en extremt liten påverkan. Den stora majoriteten i de avtalen handlas på day ahead.

M Maria_G skrev:
Någon som vet varför kärnkraften endast ökat med 400 MW sedan Ringhals 4 drog igång igen? Innan låg den alltid runt 5800 MW men sedan dess har jag aldrig sett den leverera mer än cirka 6200 MW. Uppstarten måste ju vara färdig vid det här laget.
Nej, R4 producerar nu på ca halv effekt.

D Daniel 109 skrev:
Nej, R4 producerar nu på ca halv effekt.
Jaså jaha, fyra dygn var det ju sagt. Som av en händelse ser jag dock att produktionen ökar till 6350 MW sedan jag skrev ovan inlägg.

Berätta om denna ”andra ” handel som skulle påverka de med avräkning per timme!!?

Attitudeswe
Z Zodde skrev:
Berätta om denna ”andra ” handel som skulle påverka de med avräkning per timme!!?
Om elhandlarna köpt för lite eller el producenterna sålt för mycket dagen innan så måste dom kompensera löpande. Står nått oväntat still så kostar den kompensationen nått helt annat än vad den prissattes till dagen innan.

Omvänt gäller också. Därför kan tibber smartladdning dra igång när det verkar ologiskt...

Om elhandlarna köpt för lite eller el producenterna sålt för mycket dagen innan så måste dom kompensera löpande. Står nått oväntat still så kostar den kompensationen nått helt annat än vad den prissattes till dagen innan.

Omvänt gäller också. Därför kan tibber smartladdning dra igång när det verkar ologiskt...
Det är riktigt men att det skulle drabba kunden låter konstigt. Här i Norge får du Nordpools timpris(som sätts dagen innan) oberoende av hur elhandlarna täcker sitt netto timme för timme. Elhandlare har sålunda en volymrisk. Hade själv aldrig valt ett bolag som låter kunden betala när egna volymrisken gick fel..,

Är du säker på det? De måste ju ta ut volymrisken på ett eller annat sätt. Antingen genom att debitera utfallet eller genom att debitera en schablon.

D Daniel 109 skrev:
Är du säker på det? De måste ju ta ut volymrisken på ett eller annat sätt. Antingen genom att debitera utfallet eller genom att debitera en schablon.
I Norge är det definitivt så. Jag har i många månader kört excelark där jag kopierar in eget förbruk multiplicerat med Nordpools timpris och mitt genomsnittliga månadspris på arket är exakt detsamma som jag blir fakturerad flr.

Och utöver det betalar du?

D Daniel 109 skrev:
Och utöver det betalar du?
39kr fast 2ö påslag på spot plus nettleie

M Maria_G skrev:
Utan att veta om det är så i just detta fall, så kan sådana saker bero på driftläggning och driftläge i elnätet i övrigt.
Det finns en faktor som bestämmer vad det största dimensionerande felet är.
Det vill säga att om en enskild produktionskälla "faller bort", så måste någonting annat täcka upp för detta omedelbart, annars faller hela eller stora delar av elnätet.
Däför kan man bland annat inte köra vattenkraften för fullt uppe i norr, och inte alltid kärnkraftverk på 100%.
Behöver inte vara så just i detta fall, men det är en sak som alltid är en pusselbit i det aktuella driftläget.

R4 ligger på ca halv effekt. Vilket beror på att de rensar ut föroreningar från underhålls arbetet. Det har tagit längre tid än beräknat.

Hannuse Hannuse skrev:
Utan att veta om det är så i just detta fall, så kan sådana saker bero på driftläggning och driftläge i elnätet i övrigt.
Det finns en faktor som bestämmer vad det största dimensionerande felet är.
Det vill säga att om en enskild produktionskälla "faller bort", så måste någonting annat täcka upp för detta omedelbart, annars faller hela eller stora delar av elnätet.
Däför kan man bland annat inte köra vattenkraften för fullt uppe i norr, och inte alltid kärnkraftverk på 100%.
Behöver inte vara så just i detta fall, men det är en sak som alltid är en pusselbit i det aktuella driftläget.
Vattenkraft är självklart reglerkraft men stämmer det verkligen att KK inte kört för fullt att det ”inte behövts”?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.