Det händer, men det är väldigt ovanligt.

Z Zodde skrev:
Vattenkraft är självklart reglerkraft men stämmer det verkligen att KK inte kört för fullt att det ”inte behövts”?
I vissa lägen går det inte att köra den för fullt.
Driftläget måste medge att man "tappar" till exempel 1450MW, som kan täckas upp från annat håll.
Jag vet dock inte hur vanligt det är eftersom jag inte har insyn i just den biten alltid.
Men strävan är ju att köra den så "hårt" som möjligt.

Det händer också, men är inte heller vanligt.
Båda typerna av händelser är så udda att de genererar tidningsnotiser.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Ringhals4 igång, åker den elen direkt till export? Ingen skillnad för oss iaf

Attitudeswe
Bara 20% vatten kvar i magasinen. Dom töms med 3.3%/vecka. Är väl en månad kvar innan vårfloden börjar fylla på dom igen...

Grafisk presentation av Sveriges vattenkraft, innefattar tillskott, fyllnadsgrader och historiska jämförelser över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Z Zodde skrev:
Vattenkraft är självklart reglerkraft men stämmer det verkligen att KK inte kört för fullt att det ”inte behövts”?
Det har hänt att kärnkraft inte FÅTT köra för fullt.
Bl.a. var det ett tillfälle när någon annan reaktor föll bort som driftledningen gick in och bestämde att O3 var tvungen att begränsa sin effekt. Ty i det läget som uppstod så fanns det inte kapacitet att ersätta hela O3's fulla effekt (1450MW) med annat, ifall O3 skulle gå på ett snabbstopp.
Så de fick minska sin effekt till den nivån som gick att ersätta med kraft från norr och andra håll.

Tyvärr kan jag inte ge dig någon länk eller så, jag har inte bookmarkat det jag läste, och jag kommer idag inte ihåg något tillräckligt bra sökord för att hitta det igen.

edit:
Inte denna, men kanske gäller samma sak
https://www.nyteknik.se/nyheter/eft...karnkraftverk-tvingades-sanka-effekten/322839

Redigerat:
Mikael_L
D Daniel__s skrev:
Ringhals4 igång, åker den elen direkt till export? Ingen skillnad för oss iaf
Ja vi exporterade väl innan, så nu finns det helt enkelt ännu mer att exportera, svårare än så är det inte.

Idag stänger Tyskland sina sista kärnkraftverk. Knappast bra för det rörliga priset och idiotisk ur ett klimatperspektiv. Det finns också numera en majoritet i landet för att låta verken rulla vidare.

""Reaktorerna som nu klappar igen har sammanlagt stått för runt 6 procent av landets el. Nedläggningen väcker farhågor om att landet inte kommer att kunna producera den mängd el som behövs. Myndigheterna hävdar dock att behovet ska kunna mötas med hjälp av kolkraft, gas och den förnybara energi som regeringen har lovat att bygga ut snabbt.""

"""Den sista stängningen var tänkt att genomföras redan den 31 december 2022, men sköts upp med anledning av den energikris som uppstått som en följd av kriget i Ukraina."

• Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Om vi drar oss ur Eu måste vi fortfarande exportera el?

Om vi ska ha någon handel att prata om med EU så måste vi det.

D Daniel__s skrev:
Om vi drar oss ur Eu måste vi fortfarande exportera el?
Och för dom som producerar el är det inte ett måste att exportera el, dom är ju bara glad för möjligheten att sälja sin el till den som betalar bäst. Elproducenterna tillverkar ju inte el för att glädja dom som bor i vårt land utan för att tjäna så mycket som möjligt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Idag stänger Tyskland sina sista kärnkraftverk. Knappast bra för det rörliga priset och idiotisk ur ett klimatperspektiv. Det finns också numera en majoritet i landet för att låta verken rulla vidare.

""Reaktorerna som nu klappar igen har sammanlagt stått för runt 6 procent av landets el. Nedläggningen väcker farhågor om att landet inte kommer att kunna producera den mängd el som behövs. Myndigheterna hävdar dock att behovet ska kunna mötas med hjälp av kolkraft, gas och den förnybara energi som regeringen har lovat att bygga ut snabbt.""

"""Den sista stängningen var tänkt att genomföras redan den 31 december 2022, men sköts upp med anledning av den energikris som uppstått som en följd av kriget i Ukraina."
"Deutschland Über Alles"
Vi får glädja oss att Finland och en av världens största kärnreaktorer äntligen går in i kommersiell drift.
Historisk dag: Nu producerar Olkiluoto 3 regelbundet el – är Europas största kärnreaktor – Inrikes – svenska.yle.fi

• Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Direkt steg priset från 40-50 öre till 80-120 :thumbdown: Bajstyskar.. Kolkraft är grön energi men inte kärnkraft. Korruption delux

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är trist.
Såhär mitt i klimatkrisen satsa mer på fossila bränslen.

Jag tycker det var huvudlöst att stänga Svenska R1, och antagligen några av Tysklands reaktorer (som jag nu har noll koll på i vilket skick de var i, men jag tvivlar på att alla var mogna för snabb avveckling).

Z Zlatje skrev:
Direkt steg priset från 40-50 öre till 80-120 :thumbdown: Bajstyskar.. Kolkraft är grön energi men inte kärnkraft. Korruption delux
Frågan är vad som beror på att tyskarna stänger kärnkraft och på att O3 har revision. (Fast det kan vi ju också skylla på Uniper om vi vill.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.