Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, så då kanske inte nya kärnkraftverks behövs? Så som det sa's för nått halvår sen?
Jo det behövs definitivt om vi vill göra den elektrifiering som planeras med fossilfritt stål, transportsektorn, batterifabriker etc. Vi talar om att vi ska öka förbrukningen med ett halvt sverige till. All elproduktion behövs byggas ut.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Även efter kriget är slut kommer det inte komma ner till de dopade priserna Putin hittade på så att han skulle få en hållhake på Europa. Delvis för att priset var artificiellt lågt, delvis för att Nordstream är sprängt.
Det var inte dopade priser. Det var världsmarknadspriser. (Resten av världen såg inte samma uppjuck i gaspris som Europa) Dp oroligheterna startade fick man en diff mellan Europa och resten av världen men när logistikproblem successivt lösts kommer ett jämviktsläge att uppstå igen. Sp funkar marknadsekonomi.

X
J JockeHX skrev:
Sanning med modifikation. Jag håller med om att det var en anomali och att vi nu inte kommer se de extrema priserna mer, men relativt höga priser är här för att stanna bra lång till då det var Putin som dopade vår elmarknad under en lång tid genom att tillåta alldeles för billig rysk gas till Tysklands Energiewende där de la ner kärnkraft och ställde om till gas som planerbar kraft.

Gasen kommer inte komma ner till så billigt som det var tidigare, så kol och gas kommer under en lång tid framöver vara den som sätter priset när vi inte kan fylla våra exportkablar. Men de extrema priserna vi hade innan är sannolikt över.
Påverkar i sammanhanget endast på marginalen. Visst är elpriserna för kommande år något högre än normalt men i stort kan man se dem som normaliserade, särskilt om man ser det över ett par år. Och världsmarknadspriset på naturgas har redan kraschat ner till prisnivåerna som rådde innan

• Aktiediagram över tiden, två knappar märkta "Sälj" och "Köp", volatilitet med prisfall nyligen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
X Jeppan skrev:
Påverkar i sammanhanget endast på marginalen. Visst är elpriserna för kommande år något högre än normalt men i stort kan man se dem som normaliserade, särskilt om man ser det över ett par år. Och världsmarknadspriset på naturgas har redan kraschat ner till prisnivåerna som rådde innan
Vänta lite nu. Det är osannolikt att priserna är på samma nivå som innan när Ryssland inte ens levererar något till Europa och vi istället importerar en mängd LNG via fartyg.

Enligt denna betalar Europa fortfarande lite mer än dubbelt upp än vad det var tidigare:

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

X
J JockeHX skrev:
Vänta lite nu. Det är osannolikt att priserna är på samma nivå som innan när Ryssland inte ens levererar något till Europa och vi istället importerar en mängd LNG via fartyg.

Enligt denna betalar Europa fortfarande lite mer än dubbelt upp än vad det var tidigare:

[länk]
Länkat pris var världsmarknadspriset som jag också skrev. Att priset fortsatt är något högre än tidigare i Europa spelar endast roll på marginalen för elpriserna när det kommer från så låga nivåer som tidigare var. Som sagt säger terminspriserna för elen kommande år allt. Vi har klarat omställningen från rysk gas och när alla ser att vi klarar nästa vinter med rimliga priser kommer ingen prata el längre.

Det är fortfarande så att kol och gas kommer i stor utsträckning sätta priset på marknaden och de volatila priserna kommer fortsätta under en lång period framöver. Men vi kommer sannolikt inte se 3kr+/kWh under en månad men väl en bit över kronan i snitt. Det är fortfarande högt men kommer dämpa debatten absolut.

Men brasklappen är att med elektrifieringen så är vi nettoimportörer redan år 2027 och det betyder i princip konstant högre priser och betydligt färre dagar med låga priser. Då tar debatten fart igen vill jag lova.

• Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
X
J JockeHX skrev:
Det är fortfarande så att kol och gas kommer i stor utsträckning sätta priset på marknaden och de volatila priserna kommer fortsätta under en lång period framöver. Men vi kommer sannolikt inte se 3kr+/kWh under en månad men väl en bit över kronan i snitt. Det är fortfarande högt men kommer dämpa debatten absolut.

Men brasklappen är att med elektrifieringen så är vi nettoimportörer redan år 2027 och det betyder i princip konstant högre priser och betydligt färre dagar med låga priser. Då tar debatten fart igen vill jag lova.

Det är alltid lustigt när forumanvändare självsäkert tror att man har en bättre analys än en samlad världsmarknad som handlar terminer. Denna samlade världsmarknads analys som motsäger ditt utlåtande om priser väl över kronan (åtminstone i SE1-3) finns i denna terminshandel en bit upp i tråden. Med det tackar jag för mig i diskussionen.

• Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
X Jeppan skrev:
Det är alltid lustigt när forumanvändare självsäkert tror att man har en bättre analys än en samlad världsmarknad som handlar terminer. Denna samlade världsmarknads analys som motsäger ditt utlåtande om priser väl över kronan (åtminstone i SE1-3) finns i denna terminshandel en bit upp i tråden. Med det tackar jag för mig i diskussionen.
Kanske ska förtydliga att jag är van att prata om spotpriser inkl skatt och moms och framförallt SE3 och SE4.

X
J JockeHX skrev:
Kanske ska förtydliga att jag är van att prata om spotpriser inkl skatt och moms och framförallt SE3 och SE4.

Priserna för att prissäkra inkl moms ser ut som följer i öre/kwh för helår, per 17 mars.

2024
SE3: 94
SE4: 128,5

2025
SE3: 84
SE4: 122,8

Dessa priser får anses vara det de flesta diskuterar eftersom elavtalspriserna som kommer upp vid sökning på exempelvis elskling är ex energiskatt

X Jeppan skrev:
Priserna för att prissäkra inkl moms ser ut som följer i öre/kwh för helår, per 17 mars.

2024
SE3: 94
SE4: 128,5

2025
SE3: 84
SE4: 122,8

Dessa priser får anses vara det de flesta diskuterar eftersom elavtalspriserna som kommer upp vid sökning på exempelvis elskling är ex energiskatt
Jag får i alla fall upp det totala priset, inklusive den skatt som gäller för elområdet som jag har valt vid sökningen.
Och då hamnar jag på ca 130öre för ett 2 årigt avtal.
Ungefär i paritet med min senaste 12-månaders period med månadsmedelpris (122öre).
Så det blir intressant att föla hur marknaden kommer att landa in.

X
Hannuse Hannuse skrev:
Jag får i alla fall upp det totala priset, inklusive den skatt som gäller för elområdet som jag har valt vid sökningen.
Och då hamnar jag på ca 130öre för ett 2 årigt avtal.
Ungefär i paritet med min senaste 12-månaders period med månadsmedelpris (122öre).
Så det blir intressant att föla hur marknaden kommer att landa in.
Text om energiskatt och dess hantering inom elmarknaden i Sverige, beslut från riksdagen, gäller från 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aha, tack för infon.
Då föll ju en del av meningen med den tjänsten bort, typiskt.
Ser att många bolag redovisar fortfarande inklusive elskatten på sina hemsidor, så då blir det förvirrande.
Men det ska väl inte vara för enkelt att köpa något så tråkigt som el :)
Tack för uppdateringen!

J Jerald Stuartson skrev:
Ingen kan säga om det är läge eller inte.

Det jag skulle undersöka är vad det kostar att ta sig ur avtalet om du ångrar dig.
Att ta sig ur ett avtal idag tordes vara enkelt om man är 2 vuxna i hushållet, bara att säga upp avtalet med sin elleverantör, dvs det bolag som står för kabeln. Då får nr2 i hushållet teckna nytt avtal bara. Vips så har man inget avtal längre med sitt bolag.

S Skräddarnsvägg skrev:
Att ta sig ur ett avtal idag tordes vara enkelt om man är 2 vuxna i hushållet, bara att säga upp avtalet med sin elleverantör, dvs det bolag som står för kabeln. Då får nr2 i hushållet teckna nytt avtal bara. Vips så har man inget avtal längre med sitt bolag.
”Står för kabeln”??
Lite svårt att säga upp något som helst med den som äger kabeln/nätet dör du bor…

Z Zodde skrev:
”Står för kabeln”??
Lite svårt att säga upp något som helst med den som äger kabeln/nätet dör du bor…
Menas att om man är 2 i hushållet så byter man abonnemanget till den andra i hushållet. Avtalet kommer då att brytas då den som tecknat initialt inte längre har något elavtal med nätleverantören.

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.