J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Min tanke var att elmarknaden har kanske lungnat sig om tre år. Ett vanligt bra pris innan elpriset stack iväg förra året var cirka 1,50 kwh med allting inräknad.J Jerald Stuartson skrev:
Men vad kan vi göra åt nätägarnas ständiga höjningar?
Jag har skickat frågan till EON hur dom kan motivera en höjning på 28,5% på 1 1/2 år
https://www.byggahus.se/forum/threa...-aer-vaerre-aen-vad-matjaettarna-goer.484733/
Jag har skickat frågan till EON hur dom kan motivera en höjning på 28,5% på 1 1/2 år
https://www.byggahus.se/forum/threa...-aer-vaerre-aen-vad-matjaettarna-goer.484733/
Att binda elpriset var uppe för diskussion här hemma förra året. Jag säger vad jag sa då: Varför binda sig till tre års garanterat elände? Och ett elpris på 184 öre plus nätavgift, elskatt, moms, m.m. är garanterat elände.
Med timpris och lite disciplin lyckades vi hålla nere vår elkostnad på samma nivå som 2021 i fjol. Och räknar man med ”elstödet” blev elkostnaden faktiskt en hel del lägre än 2021.
Hade vi bundit oss hade det aldrig gått.
Med timpris och lite disciplin lyckades vi hålla nere vår elkostnad på samma nivå som 2021 i fjol. Och räknar man med ”elstödet” blev elkostnaden faktiskt en hel del lägre än 2021.
Hade vi bundit oss hade det aldrig gått.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
EON erbjuder treårsavtal på 1,76 via Elskling.P Björnmoose skrev:
Kanske kommer priset fortsätta sjunka. Ingen vet tyvärr.
Allt handlar om hur högt man värderar tryggheten i att veta sitt pris och att inte behöva fundera på när på dygnet man vill använda el i större mängd.
Jag har alltid valt fast pris av dessa anledningar.
Hade ett tioårsavtal på 67,12 öre 2012-2022. Ingen vidare affär.
Nuvarande avtal på 60,5 öre gäller t.o.m. februari 2027 vilket givetvis är en avsevärt bättre affär.
Så med ett fast avtal både tar och inte tar man en risk.
Själv har jag avtal på 52 öre med 18 månader kvar med bytesrätt. Men om man lägga på moms , skatt och tidstariff ligger man närmare 1 50. Det kan vara en fördel om avtalet går ut på våren då priset kan vara lägre.N Nalleman64 skrev:EON erbjuder treårsavtal på 1,76 via Elskling.
Kanske kommer priset fortsätta sjunka. Ingen vet tyvärr.
Allt handlar om hur högt man värderar tryggheten i att veta sitt pris och att inte behöva fundera på när på dygnet man vill använda el i större mängd.
Jag har alltid valt fast pris av dessa anledningar.
Hade ett tioårsavtal på 67,12 öre 2012-2022. Ingen vidare affär.
Nuvarande avtal på 60,5 öre gäller t.o.m. februari 2027 vilket givetvis är en avsevärt bättre affär.
Så med ett fast avtal både tar och inte tar man en risk.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
Mitt totalpris inklusive allt ligger just nu på 1,40/kWh. Staten var ju "snäll" och höjde elskatten med 4,5 öre (inkl. moms) vid årsskiftet. Tidstariff är inget jag är berörd av.P Björnmoose skrev:
Elhandel: 48,4 öre + moms = 60,5 öre.
Elnät: Överföring 24,4 öre + moms = 30,5 öre.
Elskatt: 39,2 öre + moms = 49 öre.
Summa per kWh = 1,40.
Redigerat:
Marknadens (elbolagens) påslag för fasta priser är självklart mycket högre idag än för några år sen (men lägre jmf med 6-12 månader sen)
Jag hade ALDRIG bundit när oroligheterna/osäkerheten är så stor. Den premie du måste betala är så hög så sannolikheten är mycket liten för att det ska bli en god affär
Jag hade ALDRIG bundit när oroligheterna/osäkerheten är så stor. Den premie du måste betala är så hög så sannolikheten är mycket liten för att det ska bli en god affär
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
Nej just nu skulle inte jag heller ha bundit. Det finns en möjlighet att priset kommer fortsätta neråt.Z Zodde skrev:Marknadens (elbolagens) påslag för fasta priser är självklart mycket högre idag än för några år sen (men lägre jmf med 6-12 månader sen)
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Skicka gärna specen, jag har kollat på Vattenfall och de anger de fasta priserna med spotpris+moms. Energiskatten är inte medräknad.P Björnmoose skrev:
Jag kollade SE3.
Redigerat:
Hur har du det med nätavgifterna när du säger inklusive allt inkl. moms? Har själv E-on nät 0.75 skatt 0.49 dvs 1.24kr med varsel om prishöjningar. Ditt totalpris på tre år låter lite för bra.P Björnmoose skrev:
Om syftet är spekulativt för att spara pengar och inte för att garantera dig ett pris eftersom du inte klarar av ekonomiska överraskningar så vill jag påstå att det finns stora marginaler i priset du fått för att inte bolaget ska gå back. De har lärt sig sin läxa efter det som hänt på marknaden sista åren och de går fortfarande rejält back på de bundna avtal som de har kvar sedan före skiten träffade fläkten. Den förlusten måste tas igen.
Var de pengarna ska komma från är inte så svårt att lista ut.
Var de pengarna ska komma från är inte så svårt att lista ut.