Ser att man kan få 3 årig fast elpris inklusiv allt för 1,84 hos Vattenfall idag. Kanske dags att slå till och sitta ganska lungt i 3 år.

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
J
P Björnmoose skrev:
Ser att man kan få 3 årig fast elpris inklusiv allt för 1,84 hos Vattenfall idag. Kanske dags att slå till och sitta ganska lungt i 3 år.
Ingen kan säga om det är läge eller inte.

Det jag skulle undersöka är vad det kostar att ta sig ur avtalet om du ångrar dig.

• Gilla
Traknagg
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Ingen kan säga om det är läge eller inte.

Det jag skulle undersöka är vad det kostar att ta sig ur avtalet om du ångrar dig.
Min tanke var att elmarknaden har kanske lungnat sig om tre år. Ett vanligt bra pris innan elpriset stack iväg förra året var cirka 1,50 kwh med allting inräknad.

Att binda elpriset var uppe för diskussion här hemma förra året. Jag säger vad jag sa då: Varför binda sig till tre års garanterat elände? Och ett elpris på 184 öre plus nätavgift, elskatt, moms, m.m. är garanterat elände.

Med timpris och lite disciplin lyckades vi hålla nere vår elkostnad på samma nivå som 2021 i fjol. Och räknar man med ”elstödet” blev elkostnaden faktiskt en hel del lägre än 2021.

Hade vi bundit oss hade det aldrig gått.

• Gilla
hilag och 10 till
  • Laddar…
Som jag skrev " inklusiv allt " det innebär inklusiv elpris , moms, energiskatt men inte abonnemang. Vattenfall har ingen Tidstarrif längre.

N
P Björnmoose skrev:
EON erbjuder treårsavtal på 1,76 via Elskling.
Kanske kommer priset fortsätta sjunka. Ingen vet tyvärr.
Allt handlar om hur högt man värderar tryggheten i att veta sitt pris och att inte behöva fundera på när på dygnet man vill använda el i större mängd.
Jag har alltid valt fast pris av dessa anledningar.
Hade ett tioårsavtal på 67,12 öre 2012-2022. Ingen vidare affär.
Nuvarande avtal på 60,5 öre gäller t.o.m. februari 2027 vilket givetvis är en avsevärt bättre affär.
Så med ett fast avtal både tar och inte tar man en risk.

• Mobilskärmdump av eljämförelsesida, erbjuder fast elpris från e.on, bindningstid tre år, knapp för "Vidare".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
EON erbjuder treårsavtal på 1,76 via Elskling.
Kanske kommer priset fortsätta sjunka. Ingen vet tyvärr.
Allt handlar om hur högt man värderar tryggheten i att veta sitt pris och att inte behöva fundera på när på dygnet man vill använda el i större mängd.
Jag har alltid valt fast pris av dessa anledningar.
Hade ett tioårsavtal på 67,12 öre 2012-2022. Ingen vidare affär.
Nuvarande avtal på 60,5 öre gäller t.o.m. februari 2027 vilket givetvis är en avsevärt bättre affär.
Så med ett fast avtal både tar och inte tar man en risk.
Själv har jag avtal på 52 öre med 18 månader kvar med bytesrätt. Men om man lägga på moms , skatt och tidstariff ligger man närmare 1 50. Det kan vara en fördel om avtalet går ut på våren då priset kan vara lägre.

N
P Björnmoose skrev:
Själv har jag avtal på 52 öre med 18 månader kvar med bytesrätt. Men om man lägga på moms , skatt och tidstariff ligger man närmare 1 50. Det kan vara en fördel om avtalet går ut på våren då priset kan vara lägre.
Mitt totalpris inklusive allt ligger just nu på 1,40/kWh. Staten var ju "snäll" och höjde elskatten med 4,5 öre (inkl. moms) vid årsskiftet. Tidstariff är inget jag är berörd av.
Elhandel: 48,4 öre + moms = 60,5 öre.
Elnät: Överföring 24,4 öre + moms = 30,5 öre.
Elskatt: 39,2 öre + moms = 49 öre.
Summa per kWh = 1,40.

Redigerat:
Marknadens (elbolagens) påslag för fasta priser är självklart mycket högre idag än för några år sen (men lägre jmf med 6-12 månader sen)
Jag hade ALDRIG bundit när oroligheterna/osäkerheten är så stor. Den premie du måste betala är så hög så sannolikheten är mycket liten för att det ska bli en god affär

N
Z Zodde skrev:
Marknadens (elbolagens) påslag för fasta priser är självklart mycket högre idag än för några år sen (men lägre jmf med 6-12 månader sen)
Jag hade ALDRIG bundit när oroligheterna/osäkerheten är så stor. Den premie du måste betala är så hög så sannolikheten är mycket liten för att det ska bli en god affär
Nej just nu skulle inte jag heller ha bundit. Det finns en möjlighet att priset kommer fortsätta neråt.

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
J
P Björnmoose skrev:
Som jag skrev " inklusiv allt " det innebär inklusiv elpris , moms, energiskatt men inte abonnemang. Vattenfall har ingen Tidstarrif längre.
Skicka gärna specen, jag har kollat på Vattenfall och de anger de fasta priserna med spotpris+moms. Energiskatten är inte medräknad.

Jag kollade SE3.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P Björnmoose skrev:
Hur har du det med nätavgifterna när du säger inklusive allt inkl. moms? Har själv E-on nät 0.75 skatt 0.49 dvs 1.24kr med varsel om prishöjningar. Ditt totalpris på tre år låter lite för bra.

Så här hittade jag på vattenfalls hemsida….. Skärmdump av Vattenfall webbsida, visar elpris, energikälla, moms, årsvagift och rabatt.
Skapa konto
Skärmdump från Vattenfall, erbjudande om fast elpris, pris och månadskostnad framgår, mobilwebbsida.
Skapa konto

Om syftet är spekulativt för att spara pengar och inte för att garantera dig ett pris eftersom du inte klarar av ekonomiska överraskningar så vill jag påstå att det finns stora marginaler i priset du fått för att inte bolaget ska gå back. De har lärt sig sin läxa efter det som hänt på marknaden sista åren och de går fortfarande rejält back på de bundna avtal som de har kvar sedan före skiten träffade fläkten. Den förlusten måste tas igen.

Var de pengarna ska komma från är inte så svårt att lista ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.