171 läst ·
6 svar
171 läst
6 svar
Elpanna Focus pv-13, el reducerad
Vi bor i ett hus med en elpanna som installerades 2013 av förra ägaren. Nu på sistone när det varit kallt visas meddelandet "el reducerad" i displayen. Jag har hittat manualen på nätet men den felkoden nämns inte.
Någon som vet vad det kan bero på?
Bott här sen 2018 och vad jag vet har detta uppkommit senaste året till och från. Brukar kolla pannan varje dag. 😃
Bott här sen 2018 och vad jag vet har detta uppkommit senaste året till och från. Brukar kolla pannan varje dag. 😃
När detta sägs med reducering. Vilken PW 13 är det. Det fonns 2 st, en med en ratt lite till vänster och en med en display nere till höger.A Abctre skrev:Vi bor i ett hus med en elpanna som installerades 2013 av förra ägaren. Nu på sistone när det varit kallt visas meddelandet "el reducerad" i displayen. Jag har hittat manualen på nätet men den felkoden nämns inte.
Du vet kanske inte om det sitter en belastningsvakt inkopplad, då ska det gå kanske en till ledning från pannan och fram till EL-centralen. Ebn belastningsvakt gärner av hela husets ampere och när det överstiger inställt värde, taggas pannan ner, så inte huvudsäkeringarna löser ut.
Modellen med display.J jonaserik skrev:När detta sägs med reducering. Vilken PW 13 är det. Det fonns 2 st, en med en ratt lite till vänster och en med en display nere till höger.
Du vet kanske inte om det sitter en belastningsvakt inkopplad, då ska det gå kanske en till ledning från pannan och fram till EL-centralen. Ebn belastningsvakt gärner av hela husets ampere och när det överstiger inställt värde, taggas pannan ner, så inte huvudsäkeringarna löser ut.
Det du skriver låter logiskt, tolkade det likadant. Men går det att åtgärda, endast -8 ute?
Vad kan ha gjort att det helt plötsligt börjar larma? För några år sedan när det var -18 och pannan gick upp på steg tre plus tvåan slog skyddet till och vi fick sänka värmen.
Vi brukar ha pannan på 21.2 grader.
Ja, det går att "åtgärda" genom att sluta använda andra effektkrävande utrustning som tex ladda elbilen, spis/häll/ugn, tvättmaskin, torktumlare, etc.A Abctre skrev:
Genom att se till så att avkännarna/strömstransformatorerna sitter på matningen mellan nätägarens elmätare och första elcentralen samt att den står inställd på huvudsäkringarnas storlek.
Genom att säkra upp huvudsäkringarna.
Då är det nyare du har och den lilla dioden längst ner till höger på displayen tändes. Är en indikering på spärr av effekten. Vilken temp visas att pannan har, överr 55 C när den tänds. Är en indikering på neddragning av effekten i steg, har du manualen till den och kan utläsa hur många amper som den är inställd på.A Abctre skrev:Modellen med display.
Det du skriver låter logiskt, tolkade det likadant. Men går det att åtgärda, endast -8 ute?
Vad kan ha gjort att det helt plötsligt börjar larma? För några år sedan när det var -18 och pannan gick upp på steg tre plus tvåan slog skyddet till och vi fick sänka värmen.
Vi brukar ha pannan på 21.2 grader.
Var i landet är du.
Har kontaktat de som installerade pannan, otroligt trevliga. Just denna gång berodde el reducerad på att strömmen brutits och då går den lägre i två timmar. Jo det stod i manualen.. 😃 Röda lampan lös när jag kom hem idag, kanske beror på att hantverkarna förbrukat en massa ström samtidigt som tempen sjönk och dörren säkert öppnades ofta. De bad mig höja pannan från 55 till 65 också. Tänkte sänka tempen till 20 innan jag drar till jobbet imorgon för att avlasta lite.J jonaserik skrev:Då är det nyare du har och den lilla dioden längst ner till höger på displayen tändes. Är en indikering på spärr av effekten. Vilken temp visas att pannan har, överr 55 C när den tänds. Är en indikering på neddragning av effekten i steg, har du manualen till den och kan utläsa hur många amper som den är inställd på.
Var i landet är du.
Bor i Sollentuna.
Fortsätter konstigheterna ringer vi firman helt enkelt.
Angående den andra kommentaren, ingen elbil bara en gammal Skoda. 😃
Du har PMA Abctre skrev:Har kontaktat de som installerade pannan, otroligt trevliga. Just denna gång berodde el reducerad på att strömmen brutits och då går den lägre i två timmar. Jo det stod i manualen.. 😃 Röda lampan lös när jag kom hem idag, kanske beror på att hantverkarna förbrukat en massa ström samtidigt som tempen sjönk och dörren säkert öppnades ofta. De bad mig höja pannan från 55 till 65 också. Tänkte sänka tempen till 20 innan jag drar till jobbet imorgon för att avlasta lite.
Bor i Sollentuna.
Fortsätter konstigheterna ringer vi firman helt enkelt.
Angående den andra kommentaren, ingen elbil bara en gammal Skoda. 😃
Klicka här för att svara