Elmotor koppling

2k läst  67 svar

1. G
    Medlem Nivå 4
    Hej frågan är om det går att köra y/d start på denna motor ??

2. Fotografen
    Medlem · Nivå 15
    Nej, inte med svenskt 230/400V trefasnät.

Mikael_L gillar
  3. G
    Medlem Nivå 4
    Som jag förstår har dom försökt koppla in den med y/d men när andra tillslaget kommer dör den efter ca 5 sek alltså fel motor

4. D
    Medlem · Nivå 13
    Nej.
    Eller ja det går ju om du har 220V huvudsändning. Men du tycks inte vara i Norge så den sannolikheten än nära noll.

5. tommib
    Självbyggare · Nivå 17
    Varför behöver motorn Y/D-start? Knäcker den säkringar?

Kan en frekvensomriktare vara ett alternativ?

Y/D-start skulle kräva att motorn är lindad för 400/690V om jag förstår det rätt.

6. G
    Medlem Nivå 4
    Den är monterad på en kompressor inkopplad som Y/D men den lägger av vid andra tillslaget men det är ju inte så konstigt med tanke på fel motor

7. G
    Medlem Nivå 4
    Nej säkringarna löser ej ut tanken va väl att skona kompressorn kan jag tänka mej ?

8. GK100
    Medlem · Nivå 17
    Du får låta den direktstarta då via bara D-kontaktorn och strunta i första steget så kan allt vara som det är om det i övrigt funkar bra. Alltså koppla motorn fast Y och anslut bara tre faser och jord från startapparaten. Har du några skisser/scheman där bör det vara de ledningarna som är lagda till U2-V2-W2 på motorsymbolen som du ska använda.

9. GK100
    Medlem · Nivå 17
    Alternativt kan du koppla den så du struntar i andra steget då väljer du ledningarna som är tänkta gå mot U1-V1-W1 i stället. Kolla hur stort motorskydd som sitter där och är minsta inställning mycket större än 5 A kan du lika gärna koppla så här och ev få nytta av startavlastningsventilen om det finns sån.

Skillnaden mellan #8 och detta är alltså om motorskyddet är med eller inte i bilden om vi förutsätter en normal standard automatisk Y/D start. Men den kanske är manuell trots allt även om det vore udda för en kompressor?

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det är en 2.2 kW motor. Känns väldigt overkill att hålla på med Y/D start. Direktstarta den bara som andra små motorer.

Den den går ej att köra Y/D på i Sverige, då måste den vara på 690/400 V (660/380V om den var en gammal motor).

Den där skulle gå att Y/D starta i stora delar av Norge, kanske på något unikt ställe i Sverige. Masugn 1 på SSAB i Luleå hade 380/220 V elnät fram till den lades ner på typ 90-talet, där skulle motorn gått i D-koppling vid normal drift och kunnat startas i Y.

11. G
    Medlem Nivå 4
    Om det är kopplat enligt bilden ovan

12. G
    Medlem Nivå 4
    Vart får jag in dessa

13. GK100
    Medlem · Nivå 17
    Har du det som på den bilden behöver du inget mer se till att motorn är kopplad Y så är det klart.

14. G
    Medlem Nivå 4
    Den sista bilden jag la in på skåpet du menar att det inte behöver vara med räcker det med tryckströmbrytaren på kompressorn endast ?

15. A
    Medlem · Nivå 16
    Vad är frågan? Tryckströmbrytaren brukar sitta på tanken. I lådan du visar bild på finns en kontaktor och ett motorskydd. Om kontaktorn styrs av motorskyddet så stämmer inte din skiss riktigt.

Har det varit en till kontaktor i lådan? Om det varit kopplat med en YD-start så har det varit 7 ledare till motorn. Men det kanske du har koll på.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: