Jesper Max Jesper Max skrev:
Så är det nog men såg att den gamla koden fortfarande är kvar på svanstroms sida. kan man gå in o ändra bara i befintlig yaml eller måste p1readern programmeras om?
jag antar att man måste programmera om d1minin? går inte ändra utan det va?

DeployHuman
P paralun skrev:
Jo Gävle Energi är minst sagt märkliga.... först fick jag spydiga svar sen efter att ha provocerat med "det kanske är bättre med ett privatägt bolag?" så fick jag plötsligt svar och de ändrade då att man kan välja gränssnitt som du länkar.

Hursomhelst så får jag jag inte det att funka:
Pin1 +5V, Pin 6 Jord, Pin 1 byglad till Pin2 (start data), Pin 3 samt Pin 5 till Mbus-kort och vidare till RaspberryPi, testat med AMS reader samt Amshan. Nada!
Vad var de för spydiga svar då ?
ska säga, jag har bott på andra ortet med andra el och fjärrvärmeleverantör, du ska veta hur bra du har det.
alla större privata företag tar in underleverantörer som inte vågar spendera en tejp-snutt extra för dom får inte betalt för det. till skillnad från Gävle tex som äger montörerna mer direkt så märks det att dom vill att det ska funka så dom slipper komma tillbaka igen istället.

Samt om du inte får de å funka, varför inte bara köpa nå färdig lösning ? jag har typ gett upp å fippla med sånt där smått jag ^^

P paralun skrev:
Jo Gävle Energi är minst sagt märkliga.... först fick jag spydiga svar sen efter att ha provocerat med "det kanske är bättre med ett privatägt bolag?" så fick jag plötsligt svar och de ändrade då att man kan välja gränssnitt som du länkar.

Hursomhelst så får jag jag inte det att funka:
Pin1 +5V, Pin 6 Jord, Pin 1 byglad till Pin2 (start data), Pin 3 samt Pin 5 till Mbus-kort och vidare till RaspberryPi, testat med AMS reader samt Amshan. Nada!
Du beskriver ju pinout för HAN-P1-RJ12 , då skall den ju inte till något mbus-kort. P1 är inte mbus.

Om du har en vanlig TTL/USB-omvandlare så kan du öppna den som en terminal så ser du vad som kommer på porten, innan du blandar in någon kod av någon sort alls.

Vissa Kamstrup kan ju inte ens försörja sin egen enable-signal utan behöver extern 5V dit. Har du mätt att du får ut 5V VCC över huvud taget?

/M

• Gilla
DeployHuman
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Du beskriver ju pinout för HAN-P1-RJ12 , då skall den ju inte till något mbus-kort. P1 är inte mbus.

Om du har en vanlig TTL/USB-omvandlare så kan du öppna den som en terminal så ser du vad som kommer på porten, innan du blandar in någon kod av någon sort alls.

Vissa Kamstrup kan ju inte ens försörja sin egen enable-signal utan behöver extern 5V dit. Har du mätt att du får ut 5V VCC över huvud taget?

/M
Jo nu blir jag ännu mer fundersam??
Jag fick den frågan om jag ville ha NVE eller P1 och svarade P1, men vad skiljer?
Funkar det för dig?

P paralun skrev:
Jo nu blir jag ännu mer fundersam??
Jag fick den frågan om jag ville ha NVE eller P1 och svarade P1, men vad skiljer?
Funkar det för dig?
Det är ju 2 helt olika fysiska interface. Du väljer det som din mätare är utrustad med, och normalt bestämmer nätägaren det.

Om du har en RJ12 (6-pol) i mätaren så HAR du P1, och INTE NVE som är mbus (då är det RJ45).

/M

M Marcus-AA skrev:
Det är ju 2 helt olika fysiska interface. Du väljer det som din mätare är utrustad med, och normalt bestämmer nätägaren det.

Om du har en RJ12 (6-pol) i mätaren så HAR du P1, och INTE NVE som är mbus (då är det RJ45).

/M
Jo jag har sex pinnar så här, sen är det då som jag fattat två olika protokoll ut för NVE samt P1?
Tekniskt diagram av OMNIPOWER® HAN 6-polig manlig kontaktdon med märkta stift för jord, data och NC.

Så egentligen så borde det vara mycket enkelt men funkar inte

• Schematisk representation av en 6-polig hankontakt, märkt med signalnamn såsom GND, DATA_OUT och VCC.
P paralun skrev:
Jo jag har sex pinnar så här, sen är det då som jag fattat två olika protokoll ut för NVE samt P1?
[bild]
Du måste ju ha någon av HAN-modulerna att plugga in där, ditt snåla bolag tycker tydligen att du skall köpa den själv, fast de måste stå för den från 2025....

Alltså, det där är inte HAN-porten, det är interna anslutningen för Kamstrups HAN-moduler, som sen skapar en specifik HAN-port.

/M

• Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Du måste ju ha någon av HAN-modulerna att plugga in där, ditt snåla bolag tycker tydligen att du skall köpa den själv, fast de måste stå för den från 2025....

Alltså, det där är inte HAN-porten, det är interna anslutningen för Kamstrups HAN-moduler, som sen skapar en specifik HAN-port.

/M
Njau, jag kan ju plugga in själv med rätt prylar utan en HAN-modul för +600kr....
Så vad får du ut själv?

P paralun skrev:
Njau, jag kan ju plugga in själv med rätt prylar utan en HAN-modul för +600kr....
Så vad får du ut själv?
Men fråga då inte varför ingen HAN-läsare fungerar, när du inte ens har en HAN-port!!

Jag har bara moderna mätare som har HAN-P1 integrerat. Du får väl fråga han från amsleser.no som hänger här, de har ju gjort en egen Kamstrup-modul. Lycka till. Sen får du förmodligen en ny mätare 2025 med P1 så är allt jobbet förgäves...

https://amsleser.no/hjem/1-pow-k-kamstrup.html

/M

• Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Men fråga då inte varför ingen HAN-läsare fungerar, när du inte ens har en HAN-port!!

Jag har bara moderna mätare som har HAN-P1 integrerat. Du får väl fråga han från amsleser.no som hänger här, de har ju gjort en egen Kamstrup-modul. Lycka till. Sen får du förmodligen en ny mätare 2025 med P1 så är allt jobbet förgäves...

[länk]

/M
???

Oavsett vad så ansluter du ju enbart till pinnarna på Omnipower?
pin 1-6 5V, 2 dataout (byglat från pin1), pin 3-5 data.
Hur svårt kan det vara?

Schematisk bild på en 6-pinns hankontakt för OMNIPOWER® HAN med betecknade anslutningar för GND, DATA och NC.

• Diagram visar 6-polig hankontakt, benämningar för VCC, GND, DATA_IN, DATA_OUT, NC (ej anslutna).
P paralun skrev:
???

Oavsett vad så ansluter du ju enbart till pinnarna på Omnipower?
pin 1-6 5V, 2 dataout (byglat från pin1), pin 3-5 data.
Hur svårt kan det vara?

[bild]
Men vad är det du inte förstår? Inget av det där är korrekt för den interna Kamstrup-modul-porten. Inget skall byglas, det finns ingen RTS där osv.

I den här tråden diskuteras HAN-portar, främst P1, inte interna Kamstrup-portar. Jag föreslår att du startar en egen tråd om du vill reverse-engineera den där, här är det off-topic.

/M

Någon som har byggt något på Raspberry Pi Pico? Min ESP drar för mycket ström och elmätaren stänger därför av porten ibland. Funderar därför på att bygga med Raspberry Pi Pico. Har någon gjort detta tidigare? Hittar inget på nätet och det verkar finnas en del problem att lösa...

Hej,
Jag har fått en KAIFA MA304H4PSE installerad av Mälarenergi. Kontaktade kundtjänst och bad dom att aktivera P1 porten. Fick svar att jag inte hade en P1 port utan en RJ45. Trodde jag hade sett fel och tänkte inte mer på det mer än att jag måste sälja min P1 mätare. Testade idag koppla in en RJ45 och upptäcker att det är en RJ12. Men P1 läsaren verkar inte funka.

Någon annan med en KAIFA med RJ12 ifrån Mäkarenergi?

(har förstås frågat kundtjänst igen)

• Elmätare med röda indikatorljus, märkt "KAIFA", modellnummer, "M-Bus" port, plastplattor och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.