Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Datasignalet ligger på 6-pins konnektoren som HAN-P! modulen plugges inn i.
Du finner pinout for den konnektoren for eksempel her: [länk]
Perfekt, tack! Då vet jag hur jag ska göra.

• Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
R Rockarn skrev:
Hej,

Jag har nu laborerat med att få in värderna från min Landis Gyr E360 till Homeassistant i flera dagar dock utan lyckat resultat.

Kopplingen mellan HA och esp får jag att fungera och entiteterna laddas osv men värderna uppdateras ej, i värsta fall förblir dom okända.

Jag har använt mig av både p1reader samt p1mini från github som jag sedan flashat min Wemos D1 Mini 4.0 med, dock får jag det inte att rapportera. P1mini konfigurationen har jag fått att rapportera värden 1 gång direkt efter att jag brutit spänningen och sedan startat upp mätaren igen.

Och ja HAN porten är aktiverad i EON portalen :)

Jag har väl till att börja med egentligen 2 frågor om någon vänlig själ kunde svara på dessa:

1. @endor2 när du säger att du mätte TX från mätaren och fick 0.3V utslag på multimetern när den skickade telegram, gav den då denna signal utan att du spänningssatte "Pin 2 DATA REQUEST" på mätaren?

2. Jag är ny inom esphome så ni får ursäkta om jag är lite rookie men när jag flashat färdigt min d1 mini i cmd så kan jag inte läsa ut något från loggen, iaf inte i klartext.. Se bild nedan.. varför blir det så?[bild]

/Robin
Den interne pullup i en ESP8266 er nok for svak for dette (ca 30 kohm). Om du vil gjøre pull til 3,3V bør du bruke en separat 3k resistor.
V Vilhelm_ skrev:
Perfekt, tack! Då vet jag hur jag ska göra.
jag hade samma problem som dig på min Wemos D1 när jag kopplat 3.3V till ”request pin2” ändrade till 5V sen blev det bra..

H HiFidanne1979 skrev:
jag hade samma problem som dig på min Wemos D1 när jag kopplat 3.3V till ”request pin2” ändrade till 5V sen blev det bra..
Det stemmer.
Pinne 2 (Request) på RJ12 må kobles til pinne 1 (5V) for å få ut data fra elmätaren.

H HiFidanne1979 skrev:
Perfekt, tack för kompletteringen! :)

Hej igen,

Nu fått min modul bytt till en Aidon 6442 S med Rj12. Jag har flashat min ESP8266 med Svanströms kod,[1] kopplat sladdarna enligt ovan av Krikbo[2]. Lagt in espn i Home assistant. Det ger dock inga avläsningar. Loggarna visar. Märkliga tecken som på bilden.

Jag skulle testa en annan kod, forken av Forsberg,[3] men den vill dela inte kompilera, dels står det i instruktionen att jag ska göra någon ändring kring auto_sensor som jag inte förstår vad det betyder.

Någon som har någon idé kring vad jag missar?

1. https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader
2. https://www.byggahus.se/forum/threa...mn-verkar-florera.384608/page-44#post-4663374
3. https://github.com/forsberg/esphome-p1reader

• Skärmdump av ESPHome logs med oklara tecken och kryptisk data från en ESP8266 enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@Daniel Holm2
Jeg kjenner ikke koden du viser til, men disse målerene kan gi data i to helt ulike formater, kort forklart HEX- eller ASCII-format. Erfaringene våre fra amsleser(dot)no er at nettselskapene ikke er konsistente, alle målere er ikke konfigurert likt. Noen gir HEX-format, andre ASCII-format.

Jeg kjenner ikke til om koden du forsøker å bruke takler begge formatene. Men du kan eventuelt kontakte nettbolaget og be de endre format - det kan muligens løse problemet ditt.

D Daniel Holm2 skrev:
Nu fått min modul bytt till en Aidon 6442 S med Rj12. Jag har flashat min ESP8266 med Svanströms kod,[1] kopplat sladdarna enligt ovan av Krikbo[2]. Lagt in espn i Home assistant. Det ger dock inga avläsningar. Loggarna visar. Märkliga tecken som på bilden.
AIDON släppte ny fiirmware till dessa i februari 2022 som gör den ASCII-kompatibel (dvs enl senaste version2.0 av Branschrekommendationen)

Fråga din nätägare om de har pushat ut den fw, så att HAN-porten följer nu gällande standard.

/M

• Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
AIDON släppte ny fiirmware till dessa i februari 2022 som gör den ASCII-kompatibel (dvs enl senaste version2.0 av Branschrekommendationen)

Fråga din nätägare om de har pushat ut den fw, så att HAN-porten följer nu gällande standard.

/M
Tack. Jag fick faktiskt igång det med koden från denna tråd: https://community.home-assistant.io...6442se-swedish-branschrekommendation/414522/5

Så nu är jag glad att det fungerar, men kommer någon dag i framtiden att (behöva) fixa med version 2.0. Eller finns det en särskilt anledning till att jag direkt borde fixa det direkt?
Riktigt nöjd med att nu kunna sätta upp en slags prognos för vad nästa elräkning kommer att landa på, samt hålla koll på energianvändning generellt.

Jag kan passa på att säga att jag också kör detta med en ESP8266 utan resistorer eller transistorer. Direkt från HAN-porten. Funkar suveränt.

VIN = Svart + Blå
G = Brun + Röd
RX = Gul

Och detta i yaml för ESPn:
uart:
id: uart_bus
rx_pin:
number: RX
inverted: true
mode:
input: true
pullup: true
rx_buffer_size: 4096
baud_rate: 115200

• Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
D Daniel Holm2 skrev:
med en ESP8266 utan resistorer
Det er overraskende at den innebygde pullup-motstanden er tilstrekkelig sterk (har tilstrekkelig lav verdi) til å dra opp målerens Open Collector utgang - men grattis! :cool:

Jeg anbefaler likevel at du legger på for eksempel en 4k7 motstand opp til 3,3V, det skal på papiret være mer driftssikkert. (Går også som tips til andre som vil kopiere det du har gjort.)

Dette er basert på erfaring med at 10k pullup til 3,3V ikke er tilstrekkelig, samt at interne pullups i ESP8266 er størrelsesorden 20-30k.

D Daniel Holm2 skrev:
Tack. Jag fick faktiskt igång det med koden från denna tråd: [länk]

Så nu är jag glad att det fungerar, men kommer någon dag i framtiden att (behöva) fixa med version 2.0. Eller finns det en särskilt anledning till att jag direkt borde fixa det direkt?
Riktigt nöjd med att nu kunna sätta upp en slags prognos för vad nästa elräkning kommer att landa på, samt hålla koll på energianvändning generellt.

Jag kan passa på att säga att jag också kör detta med en ESP8266 utan resistorer eller transistorer. Direkt från HAN-porten. Funkar suveränt.

VIN = Svart + Blå
G = Brun + Röd
RX = Gul

Och detta i yaml för ESPn:
uart:
id: uart_bus
rx_pin:
number: RX
inverted: true
mode:
input: true
pullup: true
rx_buffer_size: 4096
baud_rate: 115200
Skulle du kunna posta innehållet i din p1reader.h har testat den ifrån tråden du länkar till men får bara felmeddelande. Har du ändrat till new P1Reader(id(uart_bus), true); i yaml-filen?

Det er overraskende at den innebygde pullup-motstanden er tilstrekkelig sterk (har tilstrekkelig lav verdi) til å dra opp målerens Open Collector utgang - men grattis! :cool:

Jeg anbefaler likevel at du legger på for eksempel en 4k7 motstand opp til 3,3V, det skal på papiret være mer driftssikkert. (Går også som tips til andre som vil kopiere det du har gjort.)

Dette er basert på erfaring med at 10k pullup til 3,3V ikke er tilstrekkelig, samt at interne pullups i ESP8266 er størrelsesorden 20-30k.
Tack. Jag får la ta och göra det. Finns risken att ESPn brinner annars?

DeployHuman
G Gicko skrev:
Med stor risk för att öka på förvirringen med hårdvaran så försöker jag mig på att svara!
Jag har en fungerande konfiguration enligt:
Kamstrup Omnipower levererad av Gävle energi
Kamstrup P1 interface-modul med RJ12 kontakt.köpt från Utomhusliv.se
ESP32 modul (ESP32-WROM-32)

MEN det visade sig att jag har en mätare som skickar data och är konfigurerad för HAN-NVE modul!
Så jag skulle ha köpt en HAN modul med RJ45 istället!
Vilket jag inte visste förrän efter flera dagars testande...
Yes, Men dom klarar nu även att skicka ut P1 protokollet
https://www.smartmatare.se/doku.php?id=elnaetsbolag#gaevle_energi

G Gicko skrev:
2. Matar 5V från ESP32 till 5V pinnen på RJ12 (pin1) eftersom kamstrup INTE ger 5V ut och den behöver 5V för att optokopplaren i P1 modulen skall fungera!
Och detta är lite knasigt, Kamstrup själva visar på sina prodbild att man ska ha extern strömförsörjning till modulen som enligt standard ska ge spänning ut.

https://www.smartmatare.se/lib/exe/detail.php?id=elmaetare&media=kamstrups_modul.jpg

Redigerat:
D Daniel Holm2 skrev:
Tack. Jag får la ta och göra det. Finns risken att ESPn brinner annars?
Nei, ingen risk for det. Eneste konsekvens om pullup er for svak vil være at du får inn data med feil.

@zarkov
M m26872 skrev:
Enligt Varberg energi så har de ännu inte fått uppdateringen som möjliggör inställningen "HAN-push list: HAN-P1".
Arbete pågår. Jag återkommer när de hittat en lösning.
Enligt Varberg Energi så ska det eventuellt komma en uppdatering från Kamstrup nu i november. Jag tröttnade dock på att vänta och skrev istället en egen kod till min gamla Arduino Mega med Ethernet. Ingen snygg kodning, men funkar för husbehov och för stunden. Om någon annan vill ha nytta av den så finns den här:
https://github.com/m26872/EgKamMqtt2/blob/main/EgKamMqtt2.ino

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.