Boilerplate4U
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Wemos D1 mini. Har byggt 3 st på denna och 2 på en kopia. Kopian har annan portkonfiguration, så det gäller att läsa på kortet ordentligt. Har inte haft några problem alls. Nu skall jag svarva om min egna p.g.a. övergången till ”external component från ”custom component”. Vi får se hur den funkar.
Som jag även frågade pacman42, när du satte ihop kabeln, gick du efter de här instruktionerna eller gjorde du på något annat sätt?

https://github.com/Beaky2000/esphome-p1mini/blob/main/docs/build_d1_mini.md

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Som jag även frågade pacman42, när du satte ihop kabeln, gick du efter de här instruktionerna eller gjorde du på något annat sätt?

[länk]
Japp! Den instruktionen var det.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
När du satte ihop kabeln, gick du efter de här instruktionerna eller gjorde du på något annat sätt?

[länk]
Ungefär, jag har ett 10kOhm motstånd också

Boilerplate4U
pacman42 pacman42 skrev:
Ungefär, jag har ett 10kOhm motstånd också
Typ en pull-up eller pull-down antar jag. Har du en ritning du kan dela med dig?

Har ingen ritning, men det är bara 10kOhm mellan tx och porten för softserial. I övrigt som ritningen ovan.

pacman42 pacman42 skrev:
Har ingen ritning, men det är bara 10kOhm mellan tx och porten för softserial. I övrigt som ritningen ovan.
Menar du 10k I serie mellan mätarens TX och din RX?

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Menar du 10k I serie mellan mätarens TX och din RX?
10kOhm, men i övrigt så ja.

pacman42 pacman42 skrev:
10kOhm, men i övrigt så ja.
Det känns märkligt, det betyder att signalen dämpas och vågformen bör försämras.
10k känns dessutom väldigt högt, 1k känns mer vettigt.
Men jag kan ha missuppfattat allt.

D Dilato skrev:
Det känns märkligt, det betyder att signalen dämpas och vågformen bör försämras.
10k känns dessutom väldigt högt, 1k känns mer vettigt.
Men jag kan ha missuppfattat allt.
Det går ingen ström att tala om, i praktiken handlar det bara om att ha en resistor för att inte få ekon på signalen. Men Nodemcu har redan resistorer då den behövs egentligen inte alls. Jag tog dock ett signalschema som gjorts för en ESP-01 och då det fungerade så funderade jag inte lägre än så.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Jag hittade nu en lösning! Puh.. tog några timmar! Fick hjälp på det officiella forumet.
Har ni en Slimmelezer+ och en Aidon 6534 energimätare så ska man använda denna lösning:
[länk]
Menar du att Slimmelezer inte fungerar rakt av med Aidon, med standardfirmware? Eller varför håller ni på med andra mjukvaror till den?

/M

G
M Marcus-AA skrev:
Menar du att Slimmelezer inte fungerar rakt av med Aidon, med standardfirmware? Eller varför håller ni på med andra mjukvaror till den?

/M
Nej tyvärr. Aidon använder sig av något udda (?) protokoll.. så man måste justera koden lite!

G Gjutjärn skrev:
Nej tyvärr. Aidon använder sig av något udda (?) protokoll.. så man måste justera koden
Om din Aidon är kvar på så gamml firmware att den kör HDLC så får du kontakta ditt nätbolag och be dem uppdatera till en modern, så att den blir kompatibel med gällande branschrek.

Det kom ny firmware i början av 2022 så beroende på vilken den har så har den helt olika dataformat. Du vill ha den senaste fw så den blir kompatibel med nu gällande P1-spec

Jag har skrivit om det flera gånger, men det försvinner ju i jättetråden.

https://www.byggahus.se/forum/threa...manga-namn-verkar-florera.384608/post-5006883

https://www.byggahus.se/forum/threa...manga-namn-verkar-florera.384608/post-4751577

Jag har 2 st Aidon 6534 och inget problem med olika läsare, jag har dock ingen SlimmeLezer men ser ju att protokollet följer standard.

/M

• Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
M Marcus-AA skrev:
Om din Aidon är kvar på så gamml firmware att den kör HDLC så får du kontakta ditt nätbolag och be dem uppdatera till en modern, så att den blir kompatibel med gällande branschrek.

Det kom ny firmware i början av 2022 så beroende på vilken den har så har den helt olika dataformat. Du vill ha den senaste fw så den blir kompatibel med nu gällande P1-spec

Jag har skrivit om det flera gånger, men det försvinner ju i jättetråden.

[länk]

[länk]

Jag har 2 st Aidon 6534 och inget problem med olika läsare, jag har dock ingen SlimmeLezer men ser ju att protokollet följer standard.

/M
Aha ok! Tack för info.. vet inte exakt vilken version min har men allt funkar ju nu så vågar inte röra något nu 😆

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Finns det någon sammanställning av P1-läsare som har en webbsida eller app i telefonen där man ser realtidsdata? Data för varje fas är ett krav. Kanske t.o.m anpassad för effekttaxa, dvs kan varna för att aktuell timme är på väg att hamna på topplistan. Plug & play. Är inte intresserad av att felsöka i timmar.
Jag kör HomeWizard, verkligen "plug & play".
Har även deras externa display, trevlig.
Ska du läsa av per fas så måste du abonnera för 11kr/mån men då får du också ditt data lagrat utan tidsbegränsning.
Väldigt trevlig app, kan rekommenderas,
Dock ingen möjlighet vad jag kan se för det du efterfrågar angående effekttaxa.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Finns det någon sammanställning av P1-läsare som har en webbsida eller app i telefonen där man ser realtidsdata? Data för varje fas är ett krav. Kanske t.o.m anpassad för effekttaxa, dvs kan varna för att aktuell timme är på väg att hamna på topplistan. Plug & play. Är inte intresserad av att felsöka i timmar.
Jag har också Tibbers dongel med tillhörande app, men den blir lite begränsad för mig, eftersom jag inte har Tibber som leverantör.
Jag kan se ström och spänning per fas i realtid, men inte historiskt, och jag kan bara se historisk totaleffekt 24h bakåt i tiden.
Men gratis förutom inköpet av hårdvaran.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.