583 027 läst ·
2 024 svar
583k läst
2,0k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Nej får ändå error, dom har ju tagit helt bort "Custom Component". För error:Clabbe69 skrev:
Failed configsensor.custom: [source /config/esphome/p1reader.yaml:53] The "custom" component has been removed. Consider conversion to an external component. https://esphome.io/guides/contributing#a-note-about-custom-components. platform: custom lambda: |- auto meter_sensor = new P1Reader(id(uart_bus)); App.register_component(meter_sensor); return { meter_sensor->cumulativeActiveImport, meter_sensor->cumulativeActiveExport, meter_sensor->cumulativeReactiveImport, meter_sensor->cumulativeReactiveExport, meter_sensor->momentaryActiveImport, meter_sensor->momentaryActiveExport,
Du har inte lust att kopiera hela din kod på typ https://dpaste.org/ och dela med dig av den?
Har ingen custom component i min config.G Gjutjärn skrev:Nej får ändå error, dom har ju tagit helt bort "Custom Component". För error:
Failed configsensor.custom: [source /config/esphome/p1reader.yaml:53] The "custom" component has been removed. Consider conversion to an external component. [länk]. platform: custom lambda: |- auto meter_sensor = new P1Reader(id(uart_bus)); App.register_component(meter_sensor); return { meter_sensor->cumulativeActiveImport, meter_sensor->cumulativeActiveExport, meter_sensor->cumulativeReactiveImport, meter_sensor->cumulativeReactiveExport, meter_sensor->momentaryActiveImport, meter_sensor->momentaryActiveExport,
Du har inte lust att kopiera hela din kod på typ [länk] och dela med dig av den?
Här är hela:
https://dpaste.org/vb2wr
ok märkligt. det enda jag har i min config/esphome mapp är p1reader.h filen, p1reader.yaml samt secrets.yaml... har du alltså en massa mappar ytterligare i din esphome mapp? Fattar ingenting nuClabbe69 skrev:
Varför esphome i docker?
Hej,G Gjutjärn skrev:
Jag har grävt lite mer i det här och hittade följande i github för Slimmelezer:
Since ESPHome version 2021.8.0 the DSMR component is natively in ESPHome. Please use this in your code, as all maintenance and changes are published there and not in my code
All documentation is on ESPHome self: https://esphome.io/components/sensor/dsmr.html
Min config kör alltså en komponent i esphome som heter DSMR.
Efter ett strömavbrott igår morse så slutade min ESP att läsa av elmätaren. Efter en hel del felsökning så har jag insett att den helt vägrar starta med elmätaren som strömkälla och med extern strömkälla (batteri anslutet via USB) så hinner den ibland läsa av porten innan den efter ungefär 60-90 sekunder bootar om.
Matar jag ESPn utan att ha HAN-porten inkopplad så går den utan bekymmer en timme i alla fall.
Nästa steg i felsökningen blir att frikoppla 5V helt från elmätaren (batteriet sugs ur väldigt snabbt tycker jag, detta batteri har vid tidigare tester av elmätaren hållit i flera dagar och nu har den tömt halva batteriet på bara någon timme). Jag misstänker nämligen att 5V-matningen från elcentralen har gett upp och dippar spänningen från batteriet till och från.
Har någon annan varit med om något liknande?
Matar jag ESPn utan att ha HAN-porten inkopplad så går den utan bekymmer en timme i alla fall.
Nästa steg i felsökningen blir att frikoppla 5V helt från elmätaren (batteriet sugs ur väldigt snabbt tycker jag, detta batteri har vid tidigare tester av elmätaren hållit i flera dagar och nu har den tömt halva batteriet på bara någon timme). Jag misstänker nämligen att 5V-matningen från elcentralen har gett upp och dippar spänningen från batteriet till och från.
Har någon annan varit med om något liknande?
Ytterligare felsökning, elmätaren ger 5V, men den verkar stänga av spänningen innan ESPn hunnit boota upp.
Tidigare kunde jag köra 5V parallellt från en powerbank, men det fungerar inte längre, inte förrän jag klippte av matningen från HAN-porten.
Tidigare kunde jag köra 5V parallellt från en powerbank, men det fungerar inte längre, inte förrän jag klippte av matningen från HAN-porten.
Tack! Får se över detta då och de var jag hamnar 😅Clabbe69 skrev:
Hej,
Jag har grävt lite mer i det här och hittade följande i github för Slimmelezer:
Since ESPHome version 2021.8.0 the DSMR component is natively in ESPHome. Please use this in your code, as all maintenance and changes are published there and not in my code
All documentation is on ESPHome self: [länk]
Min config kör alltså en komponent i esphome som heter DSMR.