En elbil behöver inte så extremt stora energimängder som många tycks tro.
 
D Daniel 109 skrev:
En elbil behöver inte så extremt stora energimängder som många tycks tro.
nä inte en och enskilda normalt spridda men hur ser det ut när många många fler har en? När kanske 10-100 st ska ha laddmöjlighet på en gren osv osv..........
 
Precis, den ryms inom det som redan finns så länge som amn kan sprida ut laddningen över tid och kan undvika topparna (både i huset, grannskapet och i nätet i stort).

Men att ladda elbilar för att köra långt och snabbladda igen för att köra en bit till och igen och igen, det drar mycket ström. Därför bör laddinfrastrukturen bygga på principen att man huvudsakligen laddar på natten och att det kostar mer att ladda på dagen.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En elbil behöver inte så extremt stora energimängder som många tycks tro.
Det är inte energimängden som är problemet, det är effektbehovet.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Nej, det är det inte. Eftersom effekten enkelt kan styras efter lasten på nätet.
 
Om den kan styras ja. Elbilar kan man göra detta med om incitamenten är rätt. Laddhybrider är mer tveksamt då elen inte räcker lika långt på dessa. Uppvärmning, kanske. Matlagning inte. Tvätt, inte så lätt, har försökt hemma. Tvättmaskiner tar så lång tid på sig för att vara miljövänliga.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är det inte. Eftersom effekten enkelt kan styras efter lasten på nätet.
Ok. Varför säger då de regionala elnätsbolagen att det kan uppstå effektbrist? Eller ex Eon säger kanske fel?
 
För att städerna växer. Fler bostäder, arbetsplatser och människor. Det ökar elbehoven.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För att städerna växer. Fler bostäder, arbetsplatser och människor. Det ökar elbehoven.
Och då är det inte energimängden som är problemet.
 
R Robert-san01 skrev:
Det är inte energimängden som är problemet, det är effektbehovet.
Och det kan man styra på olika sätt, tariffer är ett tydligt och effektivt sätt att styra användande.

Att tro att alla hela tiden måste ladda bilen när de kommer hem från jobbet för att åka omkring med fulladdade bilar är också ett konstigt antagande, alla kör ju inte fulltankat hela tiden...

Jag tror ju tvärtom att man ska se batteriet i bilen som en resurs som du kan använda mot din fastighet och skjuta till effekt när det behövs och lagra billig energi från egen produktion eller köpt under låglasttid.
 
Mina kvinnliga familjemedlemmar tankar när det är halv tank. Skulle den någon gång nå ned till reserven så blir de extremt nervösa...

Men en bil tankad med bensin på fem minuter. Det sker inte med en elbil. Räkna med en mil i timmen hemma.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Och då är det inte energimängden som är problemet.
Precis. Det är inte den totala mängden elektroner som är problemet, utan de tillfälliga topparna som blir fler och större.
Det finns väl i princip två sätt att komma till rätta med det; Dels att införa effekttaxa eller tidstariff så att folk tänker till innan dom slår på en effektslukande pryl vid fel tidpunkt och dels mer intelligens i 'storförbrukare' så att dom själva anpassar sig efter aktuell last i nätet.

Den andra åtgärden kräver lite mer av infrastrukturen så att prylarna i realtid kan se om det är ok att t ex ladda bilen eller värma tvättmaskinen med full effekt eller om dom ska dra ner effekten en stund och låta det gå lite långsammare.

Rent tekniskt inte så jättesvårt, men det krävs att man tar fram standarder för hur det ska fungera.
 
Det stora problemet med att styra maskinerna är inte avsaknad av standarder, det är avsaknad av ekonomiska incitament. Så länge jag måste betala mycket mer för en maskin så kommer inte detta att ske.

Jag kan bygga logiken för att styra detta för under hundralappen hemma, på tvättmaskinen kommer det att kosta minst 2000kr, till en början mer.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Tvättmaskiner, vörmepumpar mm. kommer ju redan med uppkopplade funktioner. Då kostar det i princip inget att implementera dessa funktioner.
 
Fast de funktioner som finns i dag bygger på det fastställda kommande timpriset på nordpool. Det är kanske lite för grov 'upplösning' i många fall och säger inget om hur mycket effekt som finns tillgängligt exakt nu i mitt lokala nät.
Ska det funka bra så ska prylen kunna fråga nätet hela tiden hur mycket effekt den får dra och anpassa sig efter det (så långt det är möjligt).
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.