Huset är byggt 1933.
Det var mycket riktigt tygisolerad kabel internt i centralen. Även inkommande trefaskabel. Den var dock klippt vid vägg-genomföringen och ersatt av en ekkj när man grävde ner inkommande någon gång på 80-talet (gissar jag, kan vara senare). Ut var det givetvis "dödskulo" (den kopplade jag ur direkt när vi flyttade in).
/Andreas
Det var mycket riktigt tygisolerad kabel internt i centralen. Även inkommande trefaskabel. Den var dock klippt vid vägg-genomföringen och ersatt av en ekkj när man grävde ner inkommande någon gång på 80-talet (gissar jag, kan vara senare). Ut var det givetvis "dödskulo" (den kopplade jag ur direkt när vi flyttade in).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Andreas
Kostar en hundralapp ungefär att skicka dem till dig...Mikael_L skrev:
Finns två modeller
Selfa 44003
Logga in
Skapa konto
Och en som jag inte plockat av ännu
Logga in
Skapa konto
Den har jag dock bara två hela av ser jag nu.
Det är tre olika propphuvar, men dem kan ju ha bytts med åren.
Funderar på om jag kan hitta någon användning för huvudbrytare. Väldigt tillfredsställande klonk vid brytning...
/Andreas
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
Det är så otroligt vackert att man gråter.
Ett avsnitt från 1918-20 med egen ängturbingenerator för både växel- och likström, backup i vissa delar via NiFe batteribank och inkommande från elverket. Fasningslampor upptill på mitten ovanför den dubbla frekvensmätaren kopplat både för mörk och ljus fasning.
Logga in
Skapa konto
Säkringarna där är DV 200 A samma som 2" rörgänga DIV är på samma sätt 1 1/4" rörgänga, alltså inte edisongänga på de två största. Alla de typiska storlekarna DI - V finns där vissa på baksidan. I original fanns 6 kV ställverk identiskt byggt med marmor och riktat ut mot där väggen är. Allt sammanbyggt med stativ som en pergola och kopplings, servicegång på 2 m mellan tavlorna.
Finns bilder men inte direkt lättillgängliga ligger på gamla lösa diskar. Vid tillfälle när jag drar igång dem ska jag rädda lite bilder så kan vi lägga till lite här då och då.
Finns bilder men inte direkt lättillgängliga ligger på gamla lösa diskar. Vid tillfälle när jag drar igång dem ska jag rädda lite bilder så kan vi lägga till lite här då och då.
Denna apparattavla finns på Pythagoras industrimuseum i Norrtälje, som alltså förut var Pythagoras motorfabrik, som dog sotdöden någon gång under typ 60-talet, och stod orört i typ 40 för att sen "upptäckas" och omvandlas till museum och industriminne. Skiftnycklarna och ritningarna ligger kvar på samma plats som när sista arbetaren lämnade stället.
(Nej, inte riktigt, men så beskrevs det att lokalen såg ut när man började intressera sig för den igen)
Jag har varit där en gång, superhäftigt ställe, kolla gärna deras hemsida, finns div information och filmer och sånt under rubriken "om". Ett gäng riktiga häftigt nördiga entusiaster agerar guider, miljön är skithäftig, för den som är svag för industri och teknikhistoria.
https://pythagorasmuseum.se/
Jag har planer på att besöka dom på den här stora maskindagen på hösten då dom kör igång en lite större del av verkstadsmiljön, i är nu på lördag 7/9.
https://pythagorasmuseum.se/evenemang/
När jag var där förra sommaren var det en vanlig visningsdag, då körde dom en tändkulemotor, visade lite kort hur remtransmissionerna fungerar, och sen var det mest vandring/visning/prat. Kul det också.
Barnen ledsnade snabbt, men fann barnavdelningen istället med ett lekland (som jag dock inte själv hann kolla in så mycket).
Ja, jag gör lite tjuvreklam här, men kommer ni får ni både en stor dos industriell elkultur, och samtidigt se en gammal mekaniskt verkstad/fabrik, en orörd drygt 50 år gammal kontorsmiljö (egentligen verkar den 80 år gammal typ, det moderniserades nog inte så mycket de sista decennierna).
(Nej, inte riktigt, men så beskrevs det att lokalen såg ut när man började intressera sig för den igen)
Jag har varit där en gång, superhäftigt ställe, kolla gärna deras hemsida, finns div information och filmer och sånt under rubriken "om". Ett gäng riktiga häftigt nördiga entusiaster agerar guider, miljön är skithäftig, för den som är svag för industri och teknikhistoria.
https://pythagorasmuseum.se/
Jag har planer på att besöka dom på den här stora maskindagen på hösten då dom kör igång en lite större del av verkstadsmiljön, i är nu på lördag 7/9.
https://pythagorasmuseum.se/evenemang/
När jag var där förra sommaren var det en vanlig visningsdag, då körde dom en tändkulemotor, visade lite kort hur remtransmissionerna fungerar, och sen var det mest vandring/visning/prat. Kul det också.
Barnen ledsnade snabbt, men fann barnavdelningen istället med ett lekland (som jag dock inte själv hann kolla in så mycket).
Ja, jag gör lite tjuvreklam här, men kommer ni får ni både en stor dos industriell elkultur, och samtidigt se en gammal mekaniskt verkstad/fabrik, en orörd drygt 50 år gammal kontorsmiljö (egentligen verkar den 80 år gammal typ, det moderniserades nog inte så mycket de sista decennierna).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hörde på Radio Stockholm att Pythagoras var lite på vippen att läggas ned, väldigt synd i så fall.
I princip så låste man och gick därifrån när det slutade tillverkas så det är helt autentiskt. Diös som ägde marken hade kört fram stora skopan när beskedet om K-märkning kom.
Besök och stöd.
En rolig grej är att jag bara säger kultändare och guiden undrade om jag var från Åland där man tydligen också säger kultändare men icke, västerbottning är jag.
Protte
I princip så låste man och gick därifrån när det slutade tillverkas så det är helt autentiskt. Diös som ägde marken hade kört fram stora skopan när beskedet om K-märkning kom.
Besök och stöd.
En rolig grej är att jag bara säger kultändare och guiden undrade om jag var från Åland där man tydligen också säger kultändare men icke, västerbottning är jag.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Tyvärr har min vecka hemma då.
Det tragiska, jag var i Norrtälje i lördags men hade inte en minut över.
Protte
Det tragiska, jag var i Norrtälje i lördags men hade inte en minut över.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Neeej, det tycker jag inte.
p
p