Varför ska folk tapetsera/måla över ledningarna, det är jag extremt allergisk mot 
För att inte tala om ledningar som ska bytas som är målade eller tapetserade......ptjuuu...
Kul bilder, tack för dem Ljudteknikern!
Det är väl extremt svårt att få det snyggt om el är installerad utanpåliggande ovanpå tapet/färg och man byter färg/tapet, på annat sätt än att tapetsera/måla över elen?
Första strömbrytaren påminner om den jag har i sovrummet i stugan, torde vara den äldsta strömbrytaren. I det rummet finns även ett svart envägsuttag likt det på sjätte bilden. I två rum har jag bytt ut strömbrytare likt den på bild sex, fast i vit istället för svart bakelit. Den ena var tvåvägs, den andra envägs.
Strömbrytaren med den vinklade vippan på bild sex är väl nyare än den på första bilden?
De där med två knappar, on/off, på bild 5 och 7, har jag aldrig sett i verkligheten. Likaså har jag nog bara sett vridströmbrytare, bild 3 och 4, i "IP54-utförande" ihop med EDIL eller liknande i källare, garage å sånt.
Det är väl extremt svårt att få det snyggt om el är installerad utanpåliggande ovanpå tapet/färg och man byter färg/tapet, på annat sätt än att tapetsera/måla över elen?
Första strömbrytaren påminner om den jag har i sovrummet i stugan, torde vara den äldsta strömbrytaren. I det rummet finns även ett svart envägsuttag likt det på sjätte bilden. I två rum har jag bytt ut strömbrytare likt den på bild sex, fast i vit istället för svart bakelit. Den ena var tvåvägs, den andra envägs.
Strömbrytaren med den vinklade vippan på bild sex är väl nyare än den på första bilden?
De där med två knappar, on/off, på bild 5 och 7, har jag aldrig sett i verkligheten. Likaså har jag nog bara sett vridströmbrytare, bild 3 och 4, i "IP54-utförande" ihop med EDIL eller liknande i källare, garage å sånt.
Plockade ner dessa ledningar häromdan. Funkade fortfarande men var i vägen när rörmokarn skulle fram med avloppsrör. Kopplingen med järndosan tillkom vid ändring från luftservis till jordkabelservis. innan matades källarlyset från ovanvåningen med övergången höger om dosan. Man bara virade på ny matning och tejpade.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Otroligt att det fortfarande finns knoppledning i bruk.
//Patrik
//Patrik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 161 inlägg
Hoppas att du hade andningsskydd på dig. Det var ena riktigt elaka eternittäckningar på bilderna.inst.-mäst. skrev:Plockade ner dessa ledningar häromdan. Funkade fortfarande men var i vägen när rörmokarn skulle fram med avloppsrör. Kopplingen med järndosan tillkom vid ändring från luftservis till jordkabelservis. innan matades källarlyset från ovanvåningen med övergången höger om dosan. Man bara virade på ny matning och tejpade.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 161 inlägg
Jag höll andan när jag skruvade bort knopparna.....
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Är trådarna dubbelisolerade så är det helt OK
Prottw
Prottw
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Bidrar med lite från mig då.

En liten klenod man har samlat på sig

Lite bilder från Mullsjö - Ryfors Bruk. bla Sveriges första golfbana? Egentligen inget att se enligt mig men hittade en gammal 'bowlingbana' stod något annat namn på en tavla utanför men antar att det var ett äldre ord för samma sak.
Ska finnas ett lite kraftverk i samma område. Det tror jag tilltalar lite mer iofs.
Om inte annars får folk drömma sig tillbaka över Elhistorian på bilderna.

En liten klenod man har samlat på sig

Lite bilder från Mullsjö - Ryfors Bruk. bla Sveriges första golfbana? Egentligen inget att se enligt mig men hittade en gammal 'bowlingbana' stod något annat namn på en tavla utanför men antar att det var ett äldre ord för samma sak.
Ska finnas ett lite kraftverk i samma område. Det tror jag tilltalar lite mer iofs.
Om inte annars får folk drömma sig tillbaka över Elhistorian på bilderna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Knoppledning ger ju en del magnetfält men det var nog ofarligt förr.
protte
protte
Fina bilder fullmoon, kan det ha stått "kägelbana" på skylten till "bowlingbana"
/inst. -mäst.
/inst. -mäst.