Det där är ju ett tankesätt som genomsyrar precis allt nu för tiden. Istället för att tillverkarna har ingenjörer som jobbar utifrån tankesättet:
"Nu ska vi ta fram en välkonstruerad produkt som otvivelaktigt fyller sin funktion under lång tid framöver. Priset på produkten sätts av marknadsavdelningen därefter"
så är ingenjörerna istället styrda av ekonomer och marknadsavdelningar som vill ha en produkt enligt:
"Ta fram en produkt som håller tillräckligt länge för att befintliga och potentiella köpare associerar produkten med kvalitet, men inte håller så pass länge att köparen inte tvingas återkomma. Försök också maximera vinstmarginalen"
"Nu ska vi ta fram en välkonstruerad produkt som otvivelaktigt fyller sin funktion under lång tid framöver. Priset på produkten sätts av marknadsavdelningen därefter"
så är ingenjörerna istället styrda av ekonomer och marknadsavdelningar som vill ha en produkt enligt:
"Ta fram en produkt som håller tillräckligt länge för att befintliga och potentiella köpare associerar produkten med kvalitet, men inte håller så pass länge att köparen inte tvingas återkomma. Försök också maximera vinstmarginalen"
Jag blev förbannnad i går - larmleverantören krängde en utrustning som är begränsad till 2g och 3g mobiltelefoni två år innan de börjar skicka ut ett brev där de noterar att 3g-licensen går ut sista september 2023 och 2g blockeras två år senare.A Emil_K skrev:Det där är ju ett tankesätt som genomsyrar precis allt nu för tiden. Istället för att tillverkarna har ingenjörer som jobbar utifrån tankesättet:
Att 3g-licensen kommer att gå ut 2023 var klart för 8 år sedan -- men de här tjuvarna/lögnarna/krämarna kränger ändå utrustning som inte enkelt kan uppgraderas/modifieras till 4g-teknik och utan att från början vara öppna med problemet.
Vad det riktigt är, förutom vad texten på skylten anger vet jag inte.
De slängde den på mig nu när de rensade gammalt på yrkesgymnasiet.
De slängde den på mig nu när de rensade gammalt på yrkesgymnasiet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
lite googlande och den kan vara från runt 1910 och att de fyra terminalerna längst upp (EJJE) kanske ansluts med mätspänningen över EE- och mätströmmen genom JJ-terminalerna och vips uppenbarar sig effekten på visaren...
(från http://public.beuth-hochschule.de/hamann/MULTIMETER/pmeter.html som kopierat sidan från O.MOHRs Elektrotechnik, 1961)
Logga in
Skapa konto
(från http://public.beuth-hochschule.de/hamann/MULTIMETER/pmeter.html som kopierat sidan från O.MOHRs Elektrotechnik, 1961)
Produkter som diskuteras: "MULTIMETER"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
En riktig skönhet varför ordnar de inte tex en monter med lite historiska inslag. Otroligt att de slängs bort om det nu är så.Mikael_L skrev:
Jag såg den här samlingen av gamla elmätare i en restaurang som ligger i lokalerna för det gamla kolkraftverket i Västerås. Jag tror aldrig tidigare att jag sett en elmätare med myntinkast. Det var inte heller några höga effekter. 110 V och 3 A var max för flera av mätarna. "1 Kilowattimme 24000 hvarf".
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag var med och plockade ner en "myntautomat" ungefär 1972. Jag har sedan dess undrat lite över hur man hanterade prisändringar
. Den satt i en villa som en bekant hade köpt, den tidigare ägaren hade visst haft lite svårt med betalningarna.
På den tiden var det väl knappast aktuellt med mer än en prisjustering per år? Och någon måste ju ändå komma dit och tömma myntbehållaren då och då.E elmont skrev:
Var ute på en felsökning av numera arkeologisk elutrustning för en tid sen det bör vara sista gången den underhålls men att den ger upp i närtid är inte säkert. Nåväl det får bli andra inlägget efter detta som tar upp lite kring den gamla pjäsen.
Av lätt nostalgiska skäl tog jag med ett gammalt instrument till detta jobbet, det passar bra med analog visning för trimning av analoga regulatorer och tachosvar på gamla variabla motordrifter. Det är ett instrument jag fick när jag brukade vara med på sommarloven i mellanstadiet och jobba lite i salig Sydkrafts olika anläggningar. Det var sen länge utrangerat i den yrkesmässiga användningen men jag var mäkta nöjd och stolt över att få det och har skött om det väl i min samling av instrument.
Lådan av ljus ek och rejäl läderrem.
Spännen till locket skäms inte heller direkt för sig.
Direkt när man fått av locket bistås man med konkreta väsentliga uppgifter och instruktioner helt utan minsta klutter av varningstrianglar, pictogram över risker osv i de vanliga tredubbla leden. Den uppmärksammme ser att jag följer den gamla regeln om att lämna väljaren i VAC högsta mätområdet.
Vridspoleinstrumentet är CEWE men helheten går under Ericssons flagg.
Den fina instruktiva skylten i locket talar för sig själv.
Trä och metallslöjden är inte heller helt fel för kapslingen.
En vy från baksidan med den fina omkopplaren och alla lindade motstånd för mätområdenas shuntar och förkopplingar.
Ena sidans motstånd på sina posrslinsbobiner.
Och så andra sidans motsvarande delar.
Ett instrument från telefonaktiebolaget LME måste givetvis nyttja kontaktsatser från telefonreläernas värld till de kraftigare delarna av nockbrytaren.
En lite tydligare bild av helheten med många fina detaljer för den som känner hantverket bakom.
Slutligen de kraftigare shuntarna motstånden i nederdelen av insatsen.
Funktionen perfekt efter 60-70 år i vår värld ett nöje att använda ibland när det passar och man tänker på att det finns tillhands. I nästa inlägg tittar vi på vad det användes till nu senast på en 30 år yngre utrustning men som ändå kvalar in lite på arkeologi och elkultur. Det är en ASEA YRRA frekvensomriktare där det strikt ingenjörsmässiga rådde fullt ut och dokument på 100 sidor både lärde ut god grundläggande teori och det som behövs för drift, felsökning. En ren njutning på sitt sätt för de med såna böjelser och i linje med deras interna DOK 80 strukturer.
Av lätt nostalgiska skäl tog jag med ett gammalt instrument till detta jobbet, det passar bra med analog visning för trimning av analoga regulatorer och tachosvar på gamla variabla motordrifter. Det är ett instrument jag fick när jag brukade vara med på sommarloven i mellanstadiet och jobba lite i salig Sydkrafts olika anläggningar. Det var sen länge utrangerat i den yrkesmässiga användningen men jag var mäkta nöjd och stolt över att få det och har skött om det väl i min samling av instrument.
Logga in
Skapa konto
Lådan av ljus ek och rejäl läderrem.
Logga in
Skapa konto
Spännen till locket skäms inte heller direkt för sig.
Logga in
Skapa konto
Direkt när man fått av locket bistås man med konkreta väsentliga uppgifter och instruktioner helt utan minsta klutter av varningstrianglar, pictogram över risker osv i de vanliga tredubbla leden. Den uppmärksammme ser att jag följer den gamla regeln om att lämna väljaren i VAC högsta mätområdet.
Logga in
Skapa konto
Vridspoleinstrumentet är CEWE men helheten går under Ericssons flagg.
Logga in
Skapa konto
Den fina instruktiva skylten i locket talar för sig själv.
Logga in
Skapa konto
Trä och metallslöjden är inte heller helt fel för kapslingen.
Logga in
Skapa konto
En vy från baksidan med den fina omkopplaren och alla lindade motstånd för mätområdenas shuntar och förkopplingar.
Logga in
Skapa konto
Ena sidans motstånd på sina posrslinsbobiner.
Och så andra sidans motsvarande delar.
Logga in
Skapa konto
Ett instrument från telefonaktiebolaget LME måste givetvis nyttja kontaktsatser från telefonreläernas värld till de kraftigare delarna av nockbrytaren.
Logga in
Skapa konto
En lite tydligare bild av helheten med många fina detaljer för den som känner hantverket bakom.
Logga in
Skapa konto
Slutligen de kraftigare shuntarna motstånden i nederdelen av insatsen.
Funktionen perfekt efter 60-70 år i vår värld ett nöje att använda ibland när det passar och man tänker på att det finns tillhands. I nästa inlägg tittar vi på vad det användes till nu senast på en 30 år yngre utrustning men som ändå kvalar in lite på arkeologi och elkultur. Det är en ASEA YRRA frekvensomriktare där det strikt ingenjörsmässiga rådde fullt ut och dokument på 100 sidor både lärde ut god grundläggande teori och det som behövs för drift, felsökning. En ren njutning på sitt sätt för de med såna böjelser och i linje med deras interna DOK 80 strukturer.
I drift ännu idag...
Diazed gänga V
Fanns i storlekar 125, 160 & 200A
Har inte hittat data på vilken färg signalpärlan motsvarar i A.
Det var inte läge att bryta. så att skruva ur och kolla var uteslutet....
(Och det sitter inte 25A i om någon tror att gul är 25A på dessa "patroner")
Har en 125A lös säkring liggandes i gömmorna har för mig att den har en gul "pärla".
Diazed gänga V
Fanns i storlekar 125, 160 & 200A
Har inte hittat data på vilken färg signalpärlan motsvarar i A.
Det var inte läge att bryta. så att skruva ur och kolla var uteslutet....
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
(Och det sitter inte 25A i om någon tror att gul är 25A på dessa "patroner")
Har en 125A lös säkring liggandes i gömmorna har för mig att den har en gul "pärla".
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 203 inlägg
Förlåt att jag fick skratta lite. Du skriver bruckenzunder, Egentligen står det BRÜCKENZÜNDER. Orddelen Zünder betyder tändare på tyska men den orddel du använde: zunder (utan prickar) betyder fnöske. Rätt kul i detta sammanhang.electrocuted skrev:
Coola grejer.
Fick för mig att kolla om det ens går att köpa.
Och Elektroskandia har iaf både D-IV och D-V lagerfört, dock inget alls lagerfört, utan längre leveranstid då det kommer från tillverkare (dvs inte 100% säkert att det går att få tag på, skulle jag vilja påstå).
Och billigt är det inte heller, en 200A D-V får jag pröjsa 318 kr + moms för.
En säkring man inte vill råka skjuta av misstag, eller tappa i golvet så den går sönder.
¨
D-IV låg betydligt bättre i pris, en bit under 100 kr styck.
Fick för mig att kolla om det ens går att köpa.
Och Elektroskandia har iaf både D-IV och D-V lagerfört, dock inget alls lagerfört, utan längre leveranstid då det kommer från tillverkare (dvs inte 100% säkert att det går att få tag på, skulle jag vilja påstå).
Och billigt är det inte heller, en 200A D-V får jag pröjsa 318 kr + moms för.
En säkring man inte vill råka skjuta av misstag, eller tappa i golvet så den går sönder.
D-IV låg betydligt bättre i pris, en bit under 100 kr styck.
Renoverare
· Uppsala
· 2 168 inlägg