A
Det där är ju ett tankesätt som genomsyrar precis allt nu för tiden. Istället för att tillverkarna har ingenjörer som jobbar utifrån tankesättet:
"Nu ska vi ta fram en välkonstruerad produkt som otvivelaktigt fyller sin funktion under lång tid framöver. Priset på produkten sätts av marknadsavdelningen därefter"
så är ingenjörerna istället styrda av ekonomer och marknadsavdelningar som vill ha en produkt enligt:
"Ta fram en produkt som håller tillräckligt länge för att befintliga och potentiella köpare associerar produkten med kvalitet, men inte håller så pass länge att köparen inte tvingas återkomma. Försök också maximera vinstmarginalen"

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Det där är ju ett tankesätt som genomsyrar precis allt nu för tiden. Istället för att tillverkarna har ingenjörer som jobbar utifrån tankesättet:
"Nu ska vi ta fram en välkonstruerad produkt som otvivelaktigt fyller sin funktion under lång tid framöver. Priset på produkten sätts av marknadsavdelningen därefter"
så är ingenjörerna istället styrda av ekonomer och marknadsavdelningar som vill ha en produkt enligt:
"Ta fram en produkt som håller tillräckligt länge för att befintliga och potentiella köpare associerar produkten med kvalitet, men inte håller så pass länge att köparen inte tvingas återkomma. Försök också maximera vinstmarginalen"
Jag blev förbannnad i går - larmleverantören krängde en utrustning som är begränsad till 2g och 3g mobiltelefoni två år innan de börjar skicka ut ett brev där de noterar att 3g-licensen går ut sista september 2023 och 2g blockeras två år senare.

Att 3g-licensen kommer att gå ut 2023 var klart för 8 år sedan -- men de här tjuvarna/lögnarna/krämarna kränger ändå utrustning som inte enkelt kan uppgraderas/modifieras till 4g-teknik och utan att från början vara öppna med problemet.

• Arg
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Jag börjar med en teaser
En gammal metallskylt märkt "Präcisions-Wattmeter Max. 1 Amp. 1000 Ohm Siemens & Halske" fäst på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
megajocke och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vad det riktigt är, förutom vad texten på skylten anger vet jag inte.
De slängde den på mig nu när de rensade gammalt på yrkesgymnasiet.
Gammalt precisionsinstrument med skala och mätarm, märkt "Präzisions Wattmeter Siemens & Halske" på träplatta.
Skapa konto
Gammalt mätinstrument med skala från 0 till 190 monterat på en träplatta med texten "Präcisions-vårmätaren".
Skapa konto
Gammalt tekniskt undervisningshjälpmedel med mässingsdetaljer på träfot, märkt "1.B".
Skapa konto
Gammal träenhet med ett handtag och en mässingsskylt, tillsammans med en separat trähantel.
Skapa konto

• Gilla
Asbesträdd och 7 till
  • Laddar…
lite googlande och den kan vara från runt 1910 och att de fyra terminalerna längst upp (EJJE) kanske ansluts med mätspänningen över EE- och mätströmmen genom JJ-terminalerna och vips uppenbarar sig effekten på visaren...

Teknisk illustration över dynamometriska mätverk för växelström med symboler och en formler.
Skapa konto

(från http://public.beuth-hochschule.de/hamann/MULTIMETER/pmeter.html som kopierat sidan från O.MOHRs Elektrotechnik, 1961)

• Gilla
  • Wow
tommib och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad det riktigt är, förutom vad texten på skylten anger vet jag inte.
De slängde den på mig nu när de rensade gammalt på yrkesgymnasiet.
[bild] [bild] [bild] [bild]
En riktig skönhet varför ordnar de inte tex en monter med lite historiska inslag. Otroligt att de slängs bort om det nu är så.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag såg den här samlingen av gamla elmätare i en restaurang som ligger i lokalerna för det gamla kolkraftverket i Västerås. Jag tror aldrig tidigare att jag sett en elmätare med myntinkast. Det var inte heller några höga effekter. 110 V och 3 A var max för flera av mätarna. "1 Kilowattimme 24000 hvarf".
Samling av gamla svarta elmätare monterade på tegelvägg med skylt för riktning till faciliteter.
Gammal elräknare på tegelvägg, analoga mätare, kopparram, svart, retro teknik, text på tyska.
Skapa konto

Två gamla elmätare monterade på en tegelvägg.
Skapa konto

Gamla elmätare på tegelvägg, en med myntinkast, slitage och historisk karaktär.

• Gilla
  • Älska
yxis och 8 till
  • Laddar…
Jag var med och plockade ner en "myntautomat" ungefär 1972. Jag har sedan dess undrat lite över hur man hanterade prisändringar :thinking:. Den satt i en villa som en bekant hade köpt, den tidigare ägaren hade visst haft lite svårt med betalningarna.

E elmont skrev:
Jag var med och plockade ner en "myntautomat" ungefär 1972. Jag har sedan dess undrat lite över hur man hanterade prisändringar :thinking:. Den satt i en villa som en bekant hade köpt, den tidigare ägaren hade visst haft lite svårt med betalningarna.
På den tiden var det väl knappast aktuellt med mer än en prisjustering per år? Och någon måste ju ändå komma dit och tömma myntbehållaren då och då.

Var ute på en felsökning av numera arkeologisk elutrustning för en tid sen det bör vara sista gången den underhålls men att den ger upp i närtid är inte säkert. Nåväl det får bli andra inlägget efter detta som tar upp lite kring den gamla pjäsen.

Av lätt nostalgiska skäl tog jag med ett gammalt instrument till detta jobbet, det passar bra med analog visning för trimning av analoga regulatorer och tachosvar på gamla variabla motordrifter. Det är ett instrument jag fick när jag brukade vara med på sommarloven i mellanstadiet och jobba lite i salig Sydkrafts olika anläggningar. Det var sen länge utrangerat i den yrkesmässiga användningen men jag var mäkta nöjd och stolt över att få det och har skött om det väl i min samling av instrument.

Trälåda med läderband, rektangulär, fotstativ, grå bakgrund, konstnärlig eller hantverksmässig design, bordstillbehör.
Skapa konto

Lådan av ljus ek och rejäl läderrem.

Trälåda med metallspänne och läderrem, troligen en ask eller låda för förvaring, på en textilyta.
Skapa konto

Spännen till locket skäms inte heller direkt för sig.

Gammal analog multimeter i träfodral med instruktioner och skalaindelningar, troligen för elektriska mätningar.
Skapa konto

Direkt när man fått av locket bistås man med konkreta väsentliga uppgifter och instruktioner helt utan minsta klutter av varningstrianglar, pictogram över risker osv i de vanliga tredubbla leden. Den uppmärksammme ser att jag följer den gamla regeln om att lämna väljaren i VAC högsta mätområdet.

Gammalt analogt mätinstrument med skalor för volt och ampere, träetui, justerknapp och anslutningskontakter.
Skapa konto

Vridspoleinstrumentet är CEWE men helheten går under Ericssons flagg.

Bruksanvisning och tabeller för el-mätinstrument, inramad på vägg, på svenska, vintagelook, teknisk dokumentation.
Skapa konto

Den fina instruktiva skylten i locket talar för sig själv.

Trälåda öppen, metallhörn, textdelvis synlig, vit bakgrund, stående orientering, skruvar synliga.
Skapa konto

Trä och metallslöjden är inte heller helt fel för kapslingen.

Elektronisk apparat med kretskort, kablar, spolar och anslutningar, troligen en äldre modell eller komponent.
Skapa konto

En vy från baksidan med den fina omkopplaren och alla lindade motstånd för mätområdenas shuntar och förkopplingar.

Inuti elektrisk anordning, spolar, transformator, kablar, elektroniska komponenter, monterad på metallram.
Skapa konto

Ena sidans motstånd på sina posrslinsbobiner.

Elektronisk enhet, sannolikt en förstärkare, med synliga komponenter: transformatorer, kondensatorer, kablar och anslutningar.
Och så andra sidans motsvarande delar.

Elektroniskt kretskort med komponenter, kablar, och lödpunkter, del av en större apparat eller system.
Skapa konto

Ett instrument från telefonaktiebolaget LME måste givetvis nyttja kontaktsatser från telefonreläernas värld till de kraftigare delarna av nockbrytaren.

Inuti elektronisk apparat, kondensatorer, spolar, ledningar, lödpunkter, kretskort.
Skapa konto

En lite tydligare bild av helheten med många fina detaljer för den som känner hantverket bakom.

Inre delar av elektrisk enhet, kopparlindningar, transistorer, elektroniska komponenter, kretskort, kablage.
Skapa konto

Slutligen de kraftigare shuntarna motstånden i nederdelen av insatsen.

Funktionen perfekt efter 60-70 år i vår värld ett nöje att använda ibland när det passar och man tänker på att det finns tillhands. I nästa inlägg tittar vi på vad det användes till nu senast på en 30 år yngre utrustning men som ändå kvalar in lite på arkeologi och elkultur. Det är en ASEA YRRA frekvensomriktare där det strikt ingenjörsmässiga rådde fullt ut och dokument på 100 sidor både lärde ut god grundläggande teori och det som behövs för drift, felsökning. En ren njutning på sitt sätt för de med såna böjelser och i linje med deras interna DOK 80 strukturer.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Huvudbrytaren och 27 till
  • Laddar…
I drift ännu idag...
Diazed gänga V
Fanns i storlekar 125, 160 & 200A
Har inte hittat data på vilken färg signalpärlan motsvarar i A.
Det var inte läge att bryta. så att skruva ur och kolla var uteslutet....

Två gamla skyltar på en sliten yta, märkta "HUVUD SÄKRING" och "ASEA", med elektriska specifikationer.
Skapa konto
Tre vita keramiska säkringar på svart panel, märkta med X, R och S, förmodligen i ett elektriskt skåp.
Skapa konto

(Och det sitter inte 25A i om någon tror att gul är 25A på dessa "patroner")

Har en 125A lös säkring liggandes i gömmorna har för mig att den har en gul "pärla".

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 6 till
  • Laddar…
electrocuted electrocuted skrev:
ordet bruckenzunder som stod på skylten betyder nåt med tändapparat för dynamit har jag för mig.
Förlåt att jag fick skratta lite. Du skriver bruckenzunder, Egentligen står det BRÜCKENZÜNDER. Orddelen Zünder betyder tändare på tyska men den orddel du använde: zunder (utan prickar) betyder fnöske. Rätt kul i detta sammanhang.

H HSP skrev:
(Och det sitter inte 25A i om någon tror att gul är 25A på dessa "patroner")

Har en 125A lös säkring liggandes i gömmorna har för mig att den har en gul "pärla".
Verkar stämma,
Fem säkringar till salu på Tradera, tre 160A och två 125A, grå och svarta.
Skapa konto

Fyra gråa använda filterpatroner ligger på vit skumplast nära brunt trallgolv.
Skapa konto

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Coola grejer.
Fick för mig att kolla om det ens går att köpa.
Och Elektroskandia har iaf både D-IV och D-V lagerfört, dock inget alls lagerfört, utan längre leveranstid då det kommer från tillverkare (dvs inte 100% säkert att det går att få tag på, skulle jag vilja påstå).
Och billigt är det inte heller, en 200A D-V får jag pröjsa 318 kr + moms för. :)
En säkring man inte vill råka skjuta av misstag, eller tappa i golvet så den går sönder. ;)¨

D-IV låg betydligt bättre i pris, en bit under 100 kr styck.

Rensar i mina bodar. Hittade vad jag tror har suttit i ett tåg, givet att man kan se både linjespänning och motorspänning.
Gammal anordning med mätinstrument, kanske för tåg eller tunga fordon, svensk text, nedsliten, utomhus.
Skapa konto

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.