Såg ett djärvt påstående i någon tråd att plasten i ELKO strömställare, uttag, etc. inte gulnar. Här är ett gäng vippor, ramar och täcklock efter en omgång i diskmaskin:

Diskmaskin fylld med olika elektriska väggplattor och strömbrytare, redo för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla från 1999 samma serie men ingen aning vilken färg, fjällvit, eurovit, kissgul eller något helt annat. Har suttit på lite olika ställen i lägenhet så de har ju förstås exponerats ganska olika för ljus, värme, kemikalier (städning), kroppsoljor, damm, och annat. Testar bleka dem med 12% väteperoxid:

Flaska med etikett: H2O2 VETYPEROKSIDI 12%, varningsmärken, anvädningsinstruktioner, säkerhetsinformation på finska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter 24 timmar bad i ett genomskinligt kärl (under solljus i ca. 8 h) ser de ut så här:

Samling vita strömbrytar- och uttagsplattor utspridda på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vippa och ram, oblekt och blekt:
Två demonterade ljusbrytare, en beige och en vit, på ett träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen frågeställning i samband med denna tråd, ville bara rapportera data som stöder att ELKO plastdelar från slutet av 90-talet blir gula med tiden, men går att bleka. Inte perfekt resultat, det finns en lätt gul skiftning (te.x. i jordlocket och ramen ner till höger). Tror att starkare väteperoxidlösning skulle ge bättre resultat, men det är svårt att få tag på.


Johannes
 
  • Gilla
Alfredo och 14 till
  • Laddar…
Hur länge fick de ligga i lösningen?
 
Ett dygn, använde en genomskinlig plastlåda typ denna och skakade om nu och då. Jag blekte uttagen (också ELKO) i en andra omgång, samma resultat.
 
Antar att du googlat sönder "retrobrite" redan, men värt att testa är uv-lampor..

8 timmar låter lite, baserat på det 20-talet projekt jag sett på youtube där processen var en del av renoveringen av gamla datorer....
 
+1 jag tror att längre tid och mer UV-strålning hade renderat ännu bättre resultat. Som synes är de inte alla delar helt jämnvita, om man skärskådar dem (detta dög dock för mitt ändamål).
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Såg ett djärvt påstående i någon tråd att plasten i ELKO strömställare, uttag, etc. inte gulnar. Här är ett gäng vippor, ramar och täcklock efter en omgång i diskmaskin:

[bild]

Alla från 1999 samma serie men ingen aning vilken färg, fjällvit, eurovit, kissgul eller något helt annat. Har suttit på lite olika ställen i lägenhet så de har ju förstås exponerats ganska olika för ljus, värme, kemikalier (städning), kroppsoljor, damm, och annat. Testar bleka dem med 12% väteperoxid:

[bild]

Efter 24 timmar bad i ett genomskinligt kärl (under solljus i ca. 8 h) ser de ut så här:

[bild]

Vippa och ram, oblekt och blekt:
[bild]

Ingen frågeställning i samband med denna tråd, ville bara rapportera data som stöder att ELKO plastdelar från slutet av 90-talet blir gula med tiden, men går att bleka. Inte perfekt resultat, det finns en lätt gul skiftning (te.x. i jordlocket och ramen ner till höger). Tror att starkare väteperoxidlösning skulle ge bättre resultat, men det är svårt att få tag på.


Johannes
Blev ju kanon! Var får man tag på 12% väteperoxid?
 
Jag hittade min hos en trädgårdsgrossist---används visst för att syresätta rötterna vi samband med odling i näringslösning. UV-lampr kan säkert hittas där också (även om jag inte använde sådana). Inte apoteket, de medicinska koncentrationerna (oftast 3 %) är för svaga. Hårblekningsmedel lär också funka, men kommer i någon slags gelform och måste "smetas" på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.