Hejsan,
vi har en wascator W365E köpt som renoverad och inte mycket använd efter det, och som visar felkod typ halv minut efter start.
Den släpper på vatten men aldrig såpass mycket att det kommer in i trumman - så stoppar den och visar felkod 36E.

Finns här nån med erfarenhet av wascator maskiner - som kan tipsa om det kan det vara någon reservdel som vi skulle klara byta själv? Jättetacksam för all hjälp...hälsningar Maria

Denna manual kanske hjälper. https://www.manualslib.com/manual/1225355/Electrolux-W365h.html

Jag har ingen aning om W365E är snarlik W365H eller väldigt olik. Gissar dock på någorlunda lik.

Felkod 36E skulle då kunna ha med indikering en att luckan verkligen är riktigt stängd. Kanske sitter det någon brytare vid lucklåset som fungerar dåligt.

Felmeddelanden för motorstyrning, inklusive 33E ("Door locked"-signal saknas) och 36E (interlock-kretsfel), visas på en lista.

@returen har säkert har bättre koll, jag gissar mest.

Välkommen till forumet!

Alfredo Alfredo skrev:
Denna manual kanske hjälper. [länk]

Jag har ingen aning om W365E är snarlik W365H eller väldigt olik. Gissar dock på någorlunda lik.

Felkod 36E skulle då kunna ha med indikering en att luckan verkligen är riktigt stängd. Kanske sitter det någon brytare vid lucklåset som fungerar dåligt.

[bild]

@returen har säkert har bättre koll, jag gissar mest.

Välkommen till forumet!
Det är jag som har skrivit fel, det är en W365H😀

MariaSunne MariaSunne skrev:
Hejsan,
vi har en wascator W365E köpt som renoverad och inte mycket använd efter det, och som visar felkod typ halv minut efter start.
Den släpper på vatten men aldrig såpass mycket att det kommer in i trumman - så stoppar den och visar felkod 36E.

Finns här nån med erfarenhet av wascator maskiner - som kan tipsa om det kan det vara någon reservdel som vi skulle klara byta själv? Jättetacksam för all hjälp...hälsningar Maria
brukar vara motorstyrningskortet när detta fel visas

returen returen skrev:
brukar vara motorstyrningskortet när detta fel visas
Nu så har vi trixat lite och av en slump upptäckt att om vi drar ur och i kontakten några gånger, se den inringade på bilden, så startar den igen. Vi har nog gjort så 4-5 gånger. Det märks när den börjar släppa in vatten om det ska funka eller inte, för om inte trumman snurrar när vatten släpps på så stannar den med kod 36E efter några minuter...

• Elkontakt markerad med en cirkel inuti en apparat med flera sladdar och en varningsskylt om spänning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu så har vi trixat lite och av en slump upptäckt att om vi drar ur och i kontakten några gånger, se den inringade på bilden, så startar den igen. Vi har nog gjort så 4-5 gånger. Det märks när den börjar släppa in vatten om det ska funka eller inte, för om inte trumman snurrar när vatten släpps på så stannar den med kod 36E efter några minuter...
det är matningen till motorstyrningen, bara att byta som jag skrev tidigare

returen returen skrev:
det är matningen till motorstyrningen, bara att byta som jag skrev tidigare
Klarar vi själva tror du, köpa reservdel och byta? Vart köper vi reservdelen och vad kostar den?

Klarar vi själva tror du, köpa reservdel och byta? Vart köper vi reservdelen och vad kostar den?
följer med beskrivning
beställs på serienumret hos electrolux proffesional eller nån återförsäljare

kostar runt 8000tkr kanske plus moms

returen returen skrev:
följer med beskrivning
beställs på serienumret hos electrolux proffesional eller nån återförsäljare

kostar runt 8000tkr kanske plus moms
eftersom ändå en kostnad som jag inte vill kosta på den och jag klarar av varje gång att starta den genom att trycka in kontakten på bilden flera gånger......tror du jag kan fortsätta så här länge eller strejkar den till slut? Jag är inne på att skrota den men som det är nu så klarar jag tvätta utan problem bara jag trycker in kontakten lite varje gång.

eftersom ändå en kostnad som jag inte vill kosta på den och jag klarar av varje gång att starta den genom att trycka in kontakten på bilden flera gånger......tror du jag kan fortsätta så här länge eller strejkar den till slut? Jag är inne på att skrota den men som det är nu så klarar jag tvätta utan problem bara jag trycker in kontakten lite varje gång.
kör på men motorstyrningskortet blir inte bättre

returen returen skrev:
kör på men motorstyrningskortet blir
returen returen skrev:
Är det en signal som motorstyrningskortet inte fixar som jag typ fixar manuellt istället när jag trycker ner kontakten lite fram o tillbaka?

returen returen skrev:
kör på men motorstyrningskortet blir inte bättre
Du råkar inte veta vad det är på det kortet som brukar lägga av? Om det exempelvis är några kondingar som blir gamla och trötta kan det ju vara väldigt enkelt och billigt att laga kortet.

Alfredo Alfredo skrev:
Du råkar inte veta vad det är på det kortet som brukar lägga av? Om det exempelvis är några kondingar som blir gamla och trötta kan det ju vara väldigt enkelt och billigt att laga kortet.
nä det sker ingen felsökning ner på komponentnivå

returen returen skrev:
nä det sker ingen felsökning ner på komponentnivå
Fast som privatperson är det ju inget som hindrar att man gör det om man har kompetensen. Med riktig tur är det något i stil med svullna elektrolytkondensatorer som enkelt identifieras med ett ögonkast. Med mer normal tur är det antagligen inte riktigt så enkelt men ibland har man riktigt ju tur.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast som privatperson är det ju inget som hindrar att man gör det om man har kompetensen. Med riktig tur är det något i stil med svullna elektrolytkondensatorer som enkelt identifieras med ett ögonkast. Med mer normal tur är det antagligen inte riktigt så enkelt men ibland har man riktigt ju tur.
det är ju egentligen bara en vanlig inverterstyrning med utökad logik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.