Eller också kan man ha en tvåfasgrupp för att slippa dela jorden mellan grupper? Eller ett SMS-larm matat med samma treledare som pumpen och som använder den slutande kontakten för att trigga larm?

M MrJozk skrev:
Eller ett SMS-larm matat med samma treledare som pumpen och som använder den slutande kontakten för att trigga larm?
Du måste som sagt ha en säkring till larmet som är oberoende av pumpens säkring.

Tvåfasgrupp är väl OK, om den inte går över jordfelsbrytare. Jag ville ha jordfelsbrytare (PSA) till pumpen, därmed var det tvunget med en separat grupp för larmet. De får inte gå över samma jfb.

Leker man lite i ELvis el så ser man även att N!XV är lite sämre iom max kabel längden minskar med dock några meter men ändå. N1XV 5G2,5 bli nog bra till din pump.

Men den där larmindikeringen kan man inte dra en separat 3 ledare så är allt ok, ingången är väl potentialfri. Sen kan man väl märka upp vid pumpen att främmande spänning förekommer från säkring XX.

H hempularen skrev:
Du måste som sagt ha en säkring till larmet som är oberoende av pumpens säkring.
Jag tänker mig att alla vettiga SMS-larm har batteribackup, men det kanske finns enklare modeller utan batteri också.

Om man drar N1XV kabeln så att den går in i källaren till en kopplingsdosa och sen drar med en annan till central så blir det kortare sträcka med den.

Tango Lima Tango Lima skrev:
Om man drar N1XV kabeln så att den går in i källaren till en kopplingsdosa och sen drar med en annan till central så blir det kortare sträcka med den.
Det kommer funka med N1XV 1.5 hela vägen. Som sagt jag testade bara med vad jag kunde hitta var dåliga värden i matande punkt. Har du bättre än det så kan du dra längre med N1XV. Tar man 2.5 istället för 1.5 så kan du ha längre kabel.

• Gilla
Tango Lima
  • Laddar…
M MrJozk skrev:
Jag tänker mig att alla vettiga SMS-larm har batteribackup, men det kanske finns enklare modeller utan batteri också.
Fast jag skulle inte chansa på att kommunen godkänner en sådan lösning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karkka skrev:
Men den där larmindikeringen kan man inte dra en separat 3 ledare så är allt ok, ingången är väl potentialfri.
Jo, det kan man kanske. Men pumpbrunnen kommer färdig med EN kabelgenomföring. Så då får man borra upp och montera ytterlígare en. In i själva brunnen kan det nog vara enkelt, men den skall ju in även i kopplingsboxen, som är rätt trång.

A
J jonaserik skrev:
Varför är det inte tillåtet med en skyddsledare. Utveckla det lite mera.
Det finns inget hinder mot att använda gemensam skyddsledare. Det är i enighet med elinstallationsreglerna.

Däremot brukar man inte göra så om det inte finns något särskilt skäl. Man kan nog kalla det branschpraxis.

A avh67f skrev:
Det finns inget hinder mot att använda gemensam skyddsledare. Det är i enighet med elinstallationsreglerna.

Däremot brukar man inte göra så om det inte finns något särskilt skäl. Man kan nog kalla det branschpraxis.
Du behöver inte skriva något om min fråga. Det var tänkt till hempularens inlägg # 17

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.