Hej !

Ska fördra kabel inför inkoppling av LTA pump, ska det vara 4x1,5 kvadrat kabel till detta?
Ska dras i markslang.
Elektriker ska koppla in detta.

Mvh
Tommy

• Schematisk ritning av elsystem där en LTA pump ska kopplas, visar 230VAC anslutning, jordning och larmindikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror på hur långt det är från centralen till pumpen. Dock ska du inte har 4x1,5 (utan skyddsjord) utan isf 4g1,5 (med skyddsjord), Bör räcka med 3-ledare om man inte ska ha indikering. Men det är väl lika bra att dra en 5-ledare. typ EQLQ 5G2,5 så bör man klara sig.

Sen är även själva kabeldragningen behörighetskrävande så du vet om det, Ska Elektrikern ändå koppla in är det väl bäst att han på plats beslutar bästa lösningen för val av kabel.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Man kan med fördel använda sig av en jordkabel typ N1XV som är tillverkad för förläggning i mark, med eller utan skyddsrör, och till halva ca priset av EQLQ plus att den SKA ligga i ett skyddsrör

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Fast jag får det till att du behöver 5 g 1,5. Du behöver 2 fasledare, en för pumpen och en annan för larmet.

Och OM de går via jordfelsbrytare så får det inte vara via samma jordflesbrytare (fast jag tror att de rekommenderar att köra utan jfb).

Det som är väldigt udda med dessa installationer är att det skall alltså vara två separata grupper, men bara en jordledare. Normalt inte tillåtet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man kan med fördel använda sig av en jordkabel typ N1XV som är tillverkad för förläggning i mark, med eller utan skyddsrör, och till halva ca priset av EQLQ plus att den SKA ligga i ett skyddsrör
Så EQLQ är inte godkänd att dras i markslang? Isf är det dags att be företaget uppdatera sig. flertalet ggr har man fått dra EQLQ i gul markslang till diverse grejer.

Tror det är ett litet syftningsfel i inlägget. Tror det menas att OM man använder EQLQ nedgrävd, så måste den ligga i slang. En N1XV behöver man inte lägga i slang.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tror det är ett litet syftningsfel i inlägget. Tror det menas att OM man använder EQLQ nedgrävd, så måste den ligga i slang. En N1XV behöver man inte lägga i slang.
självklart så ska EQLQ dras i markslangen isf, det skrev ju TS att han ska använda sig av markslang. vilket är betydligt bättre än än gräva ner kablar direkt i marken, om man vill dra nytt eller utöka.

K karkka skrev:
Beror på hur långt det är från centralen till pumpen. Dock ska du inte har 4x1,5 (utan skyddsjord) utan isf 4g1,5 (med skyddsjord), Bör räcka med 3-ledare om man inte ska ha indikering. Men det är väl lika bra att dra en 5-ledare. typ EQLQ 5G2,5 så bör man klara sig.

Sen är även själva kabeldragningen behörighetskrävande så du vet om det, Ska Elektrikern ändå koppla in är det väl bäst att han på plats beslutar bästa lösningen för val av kabel.
ca 25 meter till husvägg, sen ca 15 meter till central i källaren. Fortfarande 10 amp säkring till 5G2,5 kabel?

Är i sommarstugan det ska dras, oftast bara där helger, kontaktar någon elfirma och ber om offert.

Tanken var att göra så mycket själv som man får och sen låta elektrikern koppla in.
Kabel får jag tag på hemma av elektriker.

H hempularen skrev:
Det som är väldigt udda med dessa installationer är att det skall alltså vara två separata grupper, men bara en jordledare. Normalt inte tillåtet
Varför är det inte tillåtet med en skyddsledare. Utveckla det lite mera.

Om N1XV är halva priset så är den bra, den är även flerkardelig vilket gör den lättare att arbeta med.

Om 10A det står det i din bild, så då får man gå efter det. Annars måste man ta reda på belastningsströmmen, alltså vad drar pumpen.
Men sen har du lite andra grejer att ta hänsyn till, som kortslutning och utlösningsvillkor, men detta kanske är orelevant för denna sträcka, jag är i lärofasen av kabeldimensionering.

Men 10A 2,5mm2 funkar garanterat för den sträckan. Om nu inte Bo Siltberg eller nån har invändningar så gärna för mig.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om man leker med dåliga värden i matande punkt eftersom vi inte vet så kan man testa med detta, så kan man ha 58m på 1,5mm2 och det är godkänt som jag fattar ELvis el. som sagt jag försöker lära mig så nån får gärna rätta mig.
El-schema över en krets med jordfelsbrytare, kortslutningsströmmar och kabelspecifikationer för en 40 m sträcka med 1,5 mm² kabel.
Skapa konto

J jonaserik skrev:
Varför är det inte tillåtet med en skyddsledare. Utveckla det lite mera.
Varje grupp skall normalt ha sin egen skyddsjord. Det som i praktiken kan hända är väl om någon senare avskaffar en av grupperna och kopplar bort allt, utan att inse att skyddsjorden behövs även för den andra gruppen. Det bör ju iofs vara en rätt obefintlig risk när båda grupperna går till samma apparat som här.

Så jag kan förstå om man kan/vill göra ett undantag här, men principen (tror jag) är att varje grupp skall ha sin egen skyddsjord.

K karkka skrev:
Bör räcka med 3-ledare om man inte ska ha indikering.
Som sagt kopplingschemat visar 5 ledare. Nu vet vi ju inte alla förutsättningar hör. Men om vi antar att detta är för anslutning till kommunalt avlopp, så är det ett absolut krav att du har larmet. Kommunen vägrar koppla in om inte larmet finns och fungerar vid deras testning.

Vi anslöt fritidshuset förra året till kommunalt VA (obligatoriskt, svindyrt). Känner igen kopplingsschemat. Hos oss var det dels krav att elinstallationen skulle vara utförd av elfirma som skulle skriva på anlutninbgsbegäran till kommunen, dels som sagt att larmet fanns och fungerar. Kommunen testade larmet innan de kopplade på anläggningen till de kommunala ledningarna.

Jag (host host) hempulade installationen, men fick en lokal elektriker att inspektera och godkänna.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt kopplingschemat visar 5 ledare. Nu vet vi ju inte alla förutsättningar hör. Men om vi antar att detta är för anslutning till kommunalt avlopp, så är det ett absolut krav att du har larmet. Kommunen vägrar koppla in om inte larmet finns och fungerar vid deras testning.

Vi anslöt fritidshuset förra året till kommunalt VA (obligatoriskt, svindyrt). Känner igen kopplingsschemat. Hos oss var det dels krav att elinstallationen skulle vara utförd av elfirma som skulle skriva på anlutninbgsbegäran till kommunen, dels som sagt att larmet fanns och fungerar. Kommunen testade larmet innan de kopplade på anläggningen till de kommunala ledningarna.

Jag (host host) hempulade installationen, men fick en lokal elektriker att inspektera och godkänna.
Ja då är nog så, skulle oavsett dra 5-ledare ändå. Så slipper man problem sen om man måste ha nån extra grej som larm ex. Dom 2 ledarna är ju bara för larmindikering inget som behövs för pumpens funktion egentligen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

Denna LTA är det​

Vad är energiförbrukningen för en pumpstation?​

Text och bild av pumpstationens LPS driftskostnad per hushåll per år, inklusive data om vattenflöde, energiförbrukning och kostnad.
Skapa konto

Ladda ner Excelfilen för att göra er egen uträkning: Driftkostnad för pump
Pumpen drar ungefär lika mycket som en dammsugare, ca 1000W
Strömförbrukningen är ca 7A. Pumpen har en effektförbrukning på ca 1kW.
P(Effekt)=U(Spänning)xI(Ström)=230×7=1610W=1,6kW
Hur hänger det ihop?
Förenklat så säger man att elmotorer har en så kallad Effektfaktor(på engelska Power factor). Effektfaktorn benämns även cos fi eller cos φ.
Om man bara har ett motstånd i den elektriska kretsen(tänk el-element) så blir Effektfaktorn=1. Man har ingen fas-skillnad mellan spänning och ström.
Men så fort man har en lindad spole som skall generera ett magnetfält(tänk elmotor) så får man en induktiv effekt i systemet när motorn belastas och därmed en fas-förskjutning mellan spänning och ström(tänk tröghet i strömförbrukningen). Se bilden nedan.
Hur mycket ström drar pumpen?
Man kan se det som att en del av effekten ”ges tillbaka” till elnätet under en del av växelströmscykeln.
Säkringen i el-centralen ser 7A strömma igenom sig, men på elräkningen betalar man bara för den verkliga effektförbrukningen som i vårt fall motsvarar en medeleffekt på 1kW.
Vi har alltså en Effektfaktor på vår pump på 1/1.6=0,625
LPS2000EIV2 är tanken endast 1,5m hög. Eftersom tanken inte kommer ner på frostfritt djup är tanken isolerad och har en tillsatt värmematte vilket innebär att tanken måste alltid vara spänningssatt oavsett om fastighetsägaren är bortrest eller hemma.
För att beräkna den årliga driftskostnaden för värmemattan:
När det är riktigt kallt(-25°C med tanken ovan mark) så är värmemattan på 50% av tiden. En normal vinterdag med en nedgrävd tank så uppskattas att den är på 25% av tiden. Det här gäller 6månader om året.
Total tid (h) som värmaren(150W) är aktiverad under 24h: 24×0,25=6 timmar
Energiförbrukning: 6×0,15=0,9 kWh
6månader 365/2 = 182,5dagar
Total energiförbrukning: 0,9*182,5=164,25kwh
Elkostnad 2SEK/kwh
Årskostnad för värmemattan på LPS2000EIV2 blir med denna uträkning: 328,5 SEK/år

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.