Hej !

Vi håller på att renovera köket i lägenheten och en elektriker har varit på plats för att dra nya kablar. Så som det är draget nu kommer en kabel gå under diskmaskinen (kabeln går från framsida till baksida på maskinen, längs med ena sidan). Det som slog mig när vi skulle lägga dit droppskyddet var att kabeln måste ligga på/i droppskyddet för att få plats. Är detta rimligt ur säkerhetssynpunkt med tanke på risken för läckage? Kabeln ligger i ett flexibelt plaströr/-slang och jordfelsbrytare finns.

Ingen fara med det ,men slang/kabel bör vara uppfäst på väggen bakom maskinen och inte ligga lös. normalt med att lägga kablar under skåpen där det är gott om plats, samt att inte behöva riva hela väggar för att komma fram till objektet

Tack för svaret. Problemet i det här fallet är att diskmaskinen står intill en vägg och att det därmed inte finns något utrymme mellan diskmaskinens sida och väggen (det är därför kabeln hamnar under maskinen). Jag laddar upp en bild så blir det förhoppningsvis lite tydligare. Kabelkanalen på bilden viker alltså av 90 grader när den kommer fram till diskmaskinen, så att den fortsätter att följa väggen.

Jag skulle kunna lösa problemet genom att flytta hela köket några centimeter år vänster, men vill helst slippa det om det går :)

• Diskmaskin intill en vägg med synlig kabelkanal, inget mellanrum mellan maskin och vägg, köksskåp och arbetsbänk syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller missförstod jag ditt svar? Är det ok att den ligger på droppskyddet så länge som man fäster kabeln på väggen bakom maskinen?

Kablar tål vatten och det är onormalt att det ligger vatten på droppskyddet. Det är inga problem att ha kabeln liggande där.

C cuisine skrev:
kabeln på väggen bakom maskinen
Det bruka vara någon cm0 nere vid golvet vid maskinen och vattskyddet går lite uppåt, .kolla hur du får ihop det på bästa sätt, så du själv känner dig nöjd, annars inge fara, den tål vatten.

Tack för svaren båda två!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.