Jag ska regla upp ett ventilerat granabgolv i källaren med spånskiva ovanpå. På betongplattan går det ett gäng rör till elementet. Jag har nu dragit ett gäng flexslangar med högtalarkabel i. Tanken är att det ska gå ett par flexslangar/vp-rör med 220v i som elektrikern ska komma och dra som ska bli ett par nya uttag. Frågan är om han kan lägga dem under rören också på samma sätt som jag gjort med högtalarkablarna? Och får de flexslangar som har 230v korsa de flexslangar jag själv dragit med högtalarkabel? Det finns plats men rören klämmer lite lätt på vp-rören.

Mitt problem är att det kan bli för högt om jag lägger flexslangen över rören.
Kabeldragning på betonggolv med rör till element och nya flexslangar för högtalare och elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Med avseende på isolation så får du lägga slangen där du vill, den har i sig tillräcklig isolering för att man ska kunna ta i den. Den får därmed korsa högtalarkabeln. Störningar lär inte vara någon fråga i sådana fall.

Med avseende på yttre påverkan så bör en slang eller kabel inte utsättas för tryck så det beror på hur mycket tryck vi pratar om här. En eller annan millimeter kanske en slang skulle kunna tryckas ihop, så länge som den inte blir för trång och trycker på ledarna. Men då rören blir varma bör de helst inte ha någon kontakt med slangen som då bör ligga under rören. Det verkar ju inte värre än att du kan klossa upp rören några millimeter eller?

Tack för svar! Jo jag kan ju lätt hitta något att klossar under, frågan är bara vad? Är ju risk för fukt så det får vara något ickeorganiskt, tex gummi.

tommib
Plastkilar. Såna man har när man lägger golv, monterar dörrar och fönster mm. Finns i alla möjliga storlekar.

Se till att klamra fast slangarna ordentligt i betongplattan. Det är halvt omöjligt att dra i nya ledare i flexslangar som inte är ordentligt uppspända.

Höjden borde inte vara ett problem, snickaren får väl karva ut reglarna någon cm just där.

Det karvas tyvärr inget i reglarna eftersom det är granabs plåtreglar.

Har köpt grejer för att sätta fast flexslangarna i plattan. Har ju varit dumsnål och köpt billig skräpslang så det är säkert krångligt nog att dra om i även när de satts fast ��.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.